نقش صنعت و معدن در توسعه مهریز

شهرستان مهریز یزد در حالی از وجود صنایع و معادن زیادی بهره مند است که سهم این واحدها در توسعه امور عمرانی و فرهنگی منطقه بسیار ناچیز است و مردم و مسئولان، انجام مسئولیت اجتماعی این حوزه در این بخش را خواستار هستند

نقش صنعت و معدن در توسعه مهریز
1400/12/03 | 11:00:17

از جمله راه‌های مهم توسعه هر منطقه، جلب همکاری و استفاده مناسب از بخش صنعت و معدن و انجام مسئولیت اجتماعی توسط آنهاست که به رغم اهمیت موضوع و وجود قانون در این خصوص، آن طور که شایسته هست به این مقوله توجه نمی شود.

طی سال‌های اخیر بارها مردم و مسئولان مهریز از صاحبان صنایع و معادن متعددی که در شهرستان وجود دارد همکاری در تامین برخی هزینه‌ها در امور فرهنگی و عمرانی را خواستار شدند اما به نتیجه مطلوب منجر نشده است.

در این ارتباط تعدادی از شهروندان و مسئولان مهریز با بیان اینکه در شهرستان، معادن متعدد و صنایع مختلفی وجود دارد، همکاری آنها را برای انجام مسئولیت اجتماعی و کمک به فعالیت‌های فرهنگی و عمرانی خواستار شدند.

یکی از شهروندان مهریز گفت: در شهر و برخی مناطق روستایی معادن زیادی وجود دارد که از درآمد خوبی برخوردارند ولی به رغم تمامی مقرراتی که وجود دارد سهم آنها در کمک به توسعه شهرستان ناچیز است.

رضا کمالی افزود: در اکثر مناطق کشور که صنایع و معادن فراوانی وجود دارد آنها سهم خوبی در کمک به طرح‌های فرهنگی و اجتماعی دارند و وظایف خود را طبق قانون به مردم انجام می‌دهند ولی در مهریز این وضعیت وجود ندارد.

دیگر شهروند مهریزی اظهار کرد: صنایع و معادن از بودجه، زمین و تسهیلات شهرستان استفاده می‌کند و باید طبق مقررات بخشی از درآمد خود را برای کمک به فعالیت‌های فرهنگی، ورزشی و آموزشی هزینه کنند.

زهرا طباطیایی افزود: باید نظارت بر نحوه فعالیت صنایع و معادن و اجرای قانون بیشتر شود و مردم مهریز همانند دیگر شهرها از وجود معادن و صنایع در شهر خود استفاده کنند.

وی اظهار کرد: اگر همکاری معادن و بخش صنعت در فعالیت‌های عمرانی و فرهنگی گسترش یابد شاهد یک تحول در شهرستان در حیث ارتقای برنامه‌های مختلف خواهیم بود.

قانون همکاری بخش صنعت و معدن اجرا شود

رییس شورای اسلامی شهر مهریز گفت: سهم صنعت و معادن در توسعه این شهر در بخش‌های مختلف، ناچیز است و در جلسات مختلف، این موضوع و مطالبه شهروندان به اطلاع مسئولان و متولیان رسانده شده است.

سید محمد امین بیدکی افزود: طبق قانون باید بخشی از درآمد صنایع و معادن برای امور فرهنگی و عمرانی شهر هزینه شود که این موضوع مهم که خیلی نیاز است در مهریز هنوز وجود ندارد.

وی اظهار کرد: مردم منطقه تمکن مالی ندارند و درآمد شهرداری برای امور فرهنگی و ورزشی و همچنین امور عمرانی شهر بسیار ناچیز است و اگر همکاری بخش صنعت و معدن باشد خیلی از مشکلات مرتفع می‌شود.

ورود صنعت و معدن، بخش مهمی از مشکلات شهر را حل می‌کند

همچنین امام‌جمعه مهریز گفت: یکی از بزرگترین معادن سرب و روی کشور در این شهرستان وجود دارد که هنوز مشخص نیست سهم اجتماعی آن چگونه صرف امور فرهنگی و عمرانی می‌شود.

حجت‌الاسلام عبدالرضا محی‌الدینی افزود: اگر معادن موجود در منطقه به خصوص معدن سرب و روی بهادران و شن و ماسه که فعالیت دارد طبق قانون بخشی از سود درآمد خود را صرف شهر کند خیلی از مشکلات و کمبودها مرتفع می‌شود.

وی اظهار کرد: این موضوع بارها به مسئولان اعلام شده و حتی در خطبه‌ها و جلسه‌ها مطرح شده ولی هنوز عزمی و اقدامی دیده نمی‌شود و امیدواریم برای کمک به امور فرهنگی و عمرانی شهر همکاری کنند.                

پیگیر حضور فعال صنعت و معدن در امور توسعه شهر هستیم

همچنین رییس اداره صنعت، معدن و تجارت مهریز گفت: مسئولیت اجتماعی و حضور فعال صنایع در فعالیت‌های فرهنگی، هنری ورزشی جزو رسالت مهمی است که تاکنون بر حسب ضرورت پیگیری شده است.

سید محمدرضا حسینی‌منش افزود: هرچند تاکنون برای حضور صنایع و معادن در توسعه شهرستان پیگیری شده و جزو مطالبه مهم شهروندان است ولی هنوز جای کار زیادی دارد.

وی اظهار کرد: مشارکت واحدهای تولیدی و صنعتی از اهمیت بسزایی در توسعه ابعاد مختلف شهرستان برخوردار است و باید زمینه برای حضور آنها فراهم شود.        

طبق ماده ۴۳ قانون ششم توسعه، معادن و صنایع معدنی علاوه بر عوارض آلایندگی تا یک درصد از فروش خود را برای عوارض آسیب‌های عمومی باید پرداخت کنند.

باتوجه به اینکه مهریز یکی از شهرهای دارای معادن متعدد است، ماده ۴۳ این ماده قانونی می‌ گوید به دلیل خسارت ناشی از بهره‌برداری معادن به کشاورزی، بهداشت، سلامت و جاده‌ها، معادن و صنایع معدنی علاوه بر عوارض آلایندگی تا یک درصد از فروش خود را باید برای عوارض آسیب‌های عمومی پرداخت کنند.

علاوه بر این باید ۲ درصد از عوارض فروش معادن نیز به شهرداری‌ها پرداخت شود بنابراین با توجه به وجود معدن سرب و روی باذخیره معدنی ۷۰۰ میلیون تن مواد معدنی در منطقه و وجود معادن دیگر می‌توان با وصول عوارض کمک بزرگی برای شهرداری داشت.

بر اساس آخرین آمار موجود هم‌اکنون ۲۷ معدن در این شهرستان وجود دارد که از این تعداد ۲۲ مورد آن فعال است و اکثر آنها در بخش شن و ماسه و سنگ فعالیت دارد.

معدن سرب و روی مهریز دومین معدن جهان بعد از معادن استرالیا و اولین معدن در منطقه خاورمیانه است و معدن باریت مهدی‌آباد بهادران مهریز با داشتن ۱۱۳ میلیون تن بزرگترین معدن باریت کشور محسوب می‌شود.

شروع عملیات اکتشاف این معدن از حدود ۶۰ سال پیش آغاز شده  که باید نقش موثری در ایجاد اشتغال مولد و مفید و رونق اقتصادی داشته باشد.

در شهرستان مهریز شهرک‌های صنعتی شهید چمران، سایت ۱۹۶ هکتاری، یزدمهر، هرفته، شهرک سنگ، شهرک سریشم و ناحیه صنعتی بهادران با چهار هزار نفر اشتغال فعال است.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری مهریز در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.
منبع: ایرنا



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید