کشف دو هدف معدنی در خراسان جنوبی

مدیر علمی بخش زمین‌شناسی پهنه مطالعاتی خراسان ‌جنوبی گفت: انتقال تجربیات زمین‌شناسان مجرب به نسل جدید و ارائه توانمندی فنی و علمی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور، دو هدف تحقق یافته در پروژه معدن خراسان‌ جنوبی است.

کشف دو هدف معدنی در خراسان جنوبی
1400/12/02 | 16:03:12

علیرضا کریمی‌باوندپور، امروز دوشنبه ۲ اسفند به رسانه‌های گروهی گفت: پروژه پهنه مطالعاتی خراسان‌ جنوبی ما را به دو هدف بسیار بزرگ و آرزوی بسیاری از کارشناسان این سازمان نزدیک کرد و توانست فاصله بزرگی که بین کارشناسان قدیمی و زمین‌شناسان جوان وجود داشت را پر کند.

وی افزود: در پروژه پهنه مطالعاتی خراسان‌جنوبی توانستیم آموزش‌ها و تجربیات لازم را به نسل جوان زمین‌شناسان در همه مراکز زمین‌شناسی کشور منتقل کنیم و درحال‌حاضر می‌توانیم امیدوار باشیم که سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در آینده می‌تواند با قدرت تمام و با کیفیت مطلوب، این کار را ادامه دهد.

مدیر علمی بخش زمین‌شناسی پهنه مطالعاتی خراسان‌جنوبی درباره دومین هدف و دستاورد بزرگ این پروژه، تصریح کرد: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در پهنه خراسان‌جنوبی نشان داد بسیار چابک‌تر و پر توان‌تر می‌تواند یک پروژه را با سطح کیفی بسیار خوب و در زمان مناسب به سرانجام برساند.

باوندپور اظهار کرد: پروژه‌های گذشته حداقل ۱۸ ماه طول می‌کشید و زمان انتظار برای پاسخ‌های آزمایشگاهی ماه‌ها به طول می‌انجامید و نیز زمان داوری ۶ ماه تا یک سال بود؛ اما اکنون در خراسان‌ جنوبی در یک دوره زمانی هشت ماهه همه این فعالیت‌ها در حال انجام دادن هستیم.

مدیر علمی بخش زمین‌شناسی پهنه مطالعاتی خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: دستیابی به این هدف مهم نشان از قدرت و توان فنی و علمی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور دارد که می‌تواند با یک برنامه‌ریزی درست، پروژه‌ها را در زمان مناسب با سطح کیفی بسیار بهتر به سرانجام برساند.

پروژه ایجاد تحول در بخش زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر جدید معدنی خراسان‌جنوبی از ۲۵ مهر ماه سال ۱۴۰۰ با حضور کارشناسان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور از سراسر ایران در پهنه بیرجند آغاز به کار کرد و فعالیت‌های مطالعاتی به منظور تهیه ۲۰ نقشه زمین‌شناسی در مقیاس یک‌پنجاه‌هزارم در سه لایه مطالعاتی زمین‌شناسی، ژئوشیمیایی و زمین‌شناسی اقتصادی به زودی پایان خواهد یافت. خراسان‌جنوبی به عنوان نخستین استان اجرای طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی انتخاب شد و پس از ماه‌ها بررسی و تحلیل فنی در کمیته راهبردی مشترک معدنی با حضور مدیران و متخصصان این بخش‌ها، در نهایت چهار شهرستان بیرجند، زیرکوه، قاینات و سربیشه و بیش از ۸۵ روستا در خراسان‌جنوبی را به عنوان نخستین هدف اجرای این برنامه در سال ۱۴۰۰ معرفی و پس از انجام برنامه‌ریزی‌های لازم در ۲۵ مهر ماه اقدامات اجرایی این طرح به طور رسمی آغاز شد که مساحتی افزون بر حدود ۱۵ هزار کیلومتر مربع را تحت پوشش قرار می‌دهد.

بر همین اساس با پیگیری‌ها و رایزنی‌های متعدد انجام شده، تیمی متشکل از ۱۸۰ نفر متخصصان زمین‌شناسی به استان خراسان‌جنوبی برای مدت یک سال عازم شدند تا در چهار شهرستان بیرجند، زیرکوه، قاینات و سربیشه اکتشافات وسیع را انجام دهند که هدف این طرح علاوه بر معرفی ظرفیت‌های معدنی استان، کمک به توسعه اکتشافات و نیز جلب و جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و شرکت‌های خصولتی و دولتی است.

درحال‌حاضر ۷۰۰ پروانه معدنی در خراسان جنوبی صادر شده که ۲۳۰ مورد آن غیرفعال است. این استان با توجه به ساختار زمین‌شناسی آن از ذخایر غنی معدنی با تنوع قریب به ۵۰ نوع ماده معدنی برخوردار است که زغال‌سنگ، منیزیت، خاک‌های صنعتی، سنگ‌های تزیینی، بنتونیت، کرومیت، سنگ آهن، دولومیت، آندالوزیت، مرمریت، بازالت، طلا، مس، سیلیس، فلورین، پتاس، سرب و روی از مهم‌ترین مواد معدنی در این استان پهناور هستند که نیاز به اکتشاف و مطالعه دارند تا ظرفیت‌های پنهان این خاک زرخیز نمایان شود.
منبع: ایسنا



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید