ایران و این شهر غرق در طلاست

فرماندار خوسف از ورود شرکت ایمیدرو برای سرمایه گذاری در پنجمین معدن طلایی شهرستان خبر داد و اظهار کرد: ذخیره معدن طلای خونیک ۵۰۸ هزار تن و استخراج اسمی آن سالانه ۵۰ هزار تن کانسنگ طلاست.

ایران و این شهر غرق در طلاست
1400/11/10 | 13:29:40

استان خراسان جنوبی سرزمین معادن استراتژیک با ساختار زمین شناسی منحصر به فرد دارای ذخایر قطعی مواد معدنی با حدود ۴ میلیارد تن با ۵۰ نوع ماده معدنی دارای سنگ های تزئینی و کانی های با ارزش نظیر بنتونیت،گرانیت، کرومیت، آهن، مرمریت، بازالت منشوری، مس، سرب، زغال سنگ، طلا، منیزیت، کائولن وکروم  است.

 

ساختار زمین شناسی منحصر به فرد و وجود پتانسیل‌های کانی‌های مهمی چون طلا، قلع، تنگستن، ‌مس، سرب، روی، آهن، زغال سنگ و ذخایر غنی سنگ های تزئینی (نظیر گرانیت، مرمریت، تراورتن، بازالت،مرمر و...) ظرفیت های بسیار ارزشمندی برای این استان زرخیز فراهم کرده است.

 

رتبه ششم در تعداد معادن استان های کشور با وجود بالغ بر ۵۱۵ معدن، رتبه اول در ذخایر زغال سنگ، منیزیت و خاک های صنعتی نسوز کشور و زمینه صادرات محصولات ارزشمند معدنی استان به کشور های چین، عراق، ترکیه، ارمنستان، اروپا و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از دیگر ظرفیت های معدنی این استان زرخیز است.

 

شهرستان خوسف با داشتن معادن متعددی همچون مس و طلای قلعه زری،  طلای شادان، طلا و مس ماهرآباد، معدن مرمریت بسطام و ... به عنوان قطب معادن استان خراسان جنوبی و شرق کشور مطرح است. این خطه زیرخیز با داشتن پنج معدن طلایی می‌تواند به عنوان یکی از مهمترین شهرستان های کشور در مزینه طلا معرفی و نه تنها برای آن بلکه خراسان جنوبی را به عنوان نگین طلایی کشور معرفی کند.

 

محمدعلی آخوندی، فرماندار خوسف در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه این شهرستان با داشتن پنج معدن طلایی افزود: کارخانه های فرآوری معدن طلای شادان در آستانه بهره برداری است.

 

وی میزان سرمایه گذاری در معدن طلای شادان را بیش از ۴ هزار میلیارد عنوان کرد و افزود: این معدن سالانه بیش از ۳۰۰ کیلوگرم طلا فرآوری خواهد کرد.

 

فرماندار خوسف اظهار کرد: ظرفیت معدن طلای شادان بیش از ۲۷ میلیون تن می باشد و فاز اول کارخانه فرآوری این معدن در دهه مبارک فجر به بهره برداری می‌رسد.

 

فرماندار خوسف معدن طلای کودکان از دیگر معادن طلایی خوسف برشمرد و ادامه داد: ذخیره این معدن ۳۰۵ هزار تن می باشد و سالانه ۷۰ کیلوگرم طلا از آن استخراج می‌شود.

 

وی معدن طلای ماهرآباد را یکی از معادنی قدیمی شهرستان عنوان کرد که پیشرفت فیزیکی آن کند است و افزود: ذخیره طلای این معدن ۸۳۴ هزار تن مس و ۶۹۸ هزار تن طلا است.

 

فرماندار خوسف ادامه داد: میزان اشتغال در معادن طلای شادان و کودکان بیش از ۶۰۰ نفر خواهد بود.

 

آخوندی از ورود شرکت ایمیدرو برای سرمایه گذاری در پنجمین معدن طلایی شهرستان خبر داد و اظهار کرد: ذخیره معدن طلای خونیک ۵۰۸ هزار تن و استخراج اسمی آن سالانه ۵۰ هزار تن کانسنگ طلاست.

 

وی ظرفیت تولید سالانه معدن طلای خونیک سالانه حدود  ۲۰۰ کیلوگرم عنوان و ابراز امیدواری کرد: هر چه سریعتر عملیات اجرایی استخراج طلا از این معدن صورت پذیرد.

 

فرماندار خوسف ادامه داد: ایمیدرو سرمایه گذار این طرح در جلسه‌ای که با حضور استاندار خراسان‌ جنوبی برگزار شده قول مساعدی جهت انتقال پساب فاضلاب بیرجند به واحدهای صنعتی و معادن قلعه زری داده است که امیدواریم هر چه سریعتر این موضوع به مرحله اجرا درآید.

 

آخوندی بیان کرد: پست ۱۳۲ کیلوولت برق برای معادن منطقه قلعه زری یکی از مهمترین زیرساخت‌هاست که امیدواریم این موضوع نیز به نتیجه برسد؛ در صورتی که این پست اجرایی نشود در تامین برق معادن این قسمت با مشکلات متعددی روبرو خواهیم شد.

 

وی گفت: بزرگترین معدن دولومیت خاورمیانه در این شهرستان قرار داد و ذخیره آن بیش از ۲۰۰ میلیون تن می باشد و ظرفیت اسمی اشتغال آن بیش از ۱۰۰ نفر است.

 

فرماندار خوسف ادامه داد: فرآوری مرمریت از دیگر پتانسیل‌های شهرستان است که دو معدن مرمریت بستان و آرک در حال حاضر در شهرستان فعال هستند.

 

وی بنتونیت را از دیگر ظرفیت‌های شهرستان عنوان کرد و افزود: فاز اول کارخانه بنتونیت در شهرستان با اشتغال حدود ۵۰ نفر به بهره برداری رسیده است.

 

فرماندار خوسف ادامه داد: برای فاز دوم این کارخانه نیاز به سیصد میلیارد ریال اعتبار است که امیدواریم با پرداخت قسمتی از این میزان هر چه سریعتر این کارخانه نیز عملیات اجرایی آن آغاز شود.

 

آخوندی اظهار کرد: این شهرستان ۳۷ معدن فعال دارد که این معادن به عنوان پیشران‌های توسعه شهرستان مطرح هستند؛ معدن قلعه رزی به عنوان بزرگترین معدن زیرزمینی خاورمیانه با حدود ۴۰۰ نفر اشتغال از دیگر معادن مهم شهرستان بوده که ذخیره آن یک میلیون و ۳۸۲ هزار تن مس است.

 

وی ابراز امیدواری کرد: با تاکید ریس جمهور در خصوص هزینه کرد حقوق دولتی معادن در منطقه و همچنین پیگیری‌های استاندار، حقوق دولتی معادن بتواند زمینه توسعه بیش از پیش شهرستان را رقم بزند.

 

فرماندار خوسف یادآور شد: بسیاری از زیرساخت‌ها از جمله جاده‌های دسترسی به معادن به دلیل عبور و مرور ماشین آلات سنگین معادن شهرستان و حتی عبور ماشین آلات معادن منطقه نهبندان نیاز به مرمت دارد که می‌تواند از محل حقوق دولتی معادن در انجام این پروژه‌ها تسریع شود.

 

منبع:ایسنا



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید