افغانستان و فرصت معدن کاری در بی امنیتی و بی امکاناتی

وزیر خارجه گروه طالبان دیروز وارد ایران شده است. همزمان با ورود او، زمزمه‌های مهاجرت معدن‌کاران به افغانستان قوت گرفته اما چرا افغانستان برای معدن‌کاران ایرانی جذاب است؟

افغانستان و فرصت معدن کاری در بی امنیتی و بی امکاناتی
1400/10/19 | 10:07:21

وزیر خارجه طالبان دیروز وارد تهران شد. طالبان همچنین اعلام کرده است چند معدن برای استخراج به متقاضیان سپرده شود. پیش از این هم مهرداد اکبریان، نائب رییس کمیسیون معادن اتاق ایران اعلام کرده بود زمزمه‌هایی از ورود ذوب‌آهن به افغانستان و سرمایه‌گذاری در این کشرو شنیده می‌شود. اما آیا ورود یک مقام رسمی از این گروه به ایران نشانه ورود معدن‌کاران به افغانستان است؟

 

احمدرضا صفار طبسی، رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی در خراسان رضوی در همین مورد  می‌گوید: معادن افغانستان معادن بکری هستند. اگر بتوانیم در غرب افغانستان معادن را شناسایی کنیم و از آنجا کانی سنگ را استخراج کنیم و در ایران آن‌ها را فرآوری کنیم به سود زیادی می‌رسیم. پس از آن هم می‌توانیم آن را صادر کنیم.

 

اما افغانستان مشکلات زیادی دارد. برای مثال زیرساخت‌های تولید در این کشور هنوز فراهم نیست. صفار طبسی ادامه می‌دهد: در برخی از معادن به خصوص تنها به ماشین‌آلات مخصوص داریم. نباید در این کشور کارخانه بسازیم اما استفاده از معادن این کشور بسیار معقول و به‌صرفه است.

 

البته او ورود بخش خصوصی به این کشور را منوط به حمایت دولت می‌داند و می‌گوید: حمایت دولت و نهادهای امنیتی نکته بسیار مهمی است. تا زمانی که وزارت امور خارجه و وزارت اطلاعات ایران ورود ما به افغانستان را تایید نکند، ما با وجود ارتباطات زیاد با فعالان افغانستان به این معادن نمی‌رویم.

 

او بیان می‌کند: طالبان به شدت مشکل مالی دارند و الان هزینه‌های کارگران در آن کشور بیشتر شده است. به همین دلیل هم می‌توانیم با پول کمتر در این افغانستان فعالیت کنیم.

 

منبع:تجارت نیوز

 



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید