رودبار تشنه همت مسئولین در حوزه معدن

رودبار- معدن ذغال سنگ سنگرود که سال ها پیش رزق بیش از سه هزار و ۵۰۰ کارگر را تأمین می کرد امروز بعد از سه دهه در خاموشی بسر می برد و مردم رودبار در انتظار فعالیت مجدد آن هستند.

رودبار تشنه همت مسئولین در حوزه معدن
1400/09/17 | 11:20:00

وقتی صحبت از تولید می‌شود یاد شرکت‌هایی در اذهان متبادر می‌شود که به هر دلیلی به تعطیلی کشیده شده و با منفعل شدن این شرکت‌ها جماعتی بیکار شدند و شغل و درآمدشان را از دست دادند.

 

در استان گیلان و به ویژه شهرستان رودبار نمونه شرکت‌های تعطیل و به انفعال رسیده کم نداریم. از کاشی گیلانا، کفش گنجه و مجتمع فولاد گرفته تا معدن سنگرود که این روزها اخبارش بر سر زبان‌ها افتاده، اگر چرخی کوتاه در شهرک صنعتی لوشان بزنید خواهید دید که چگونه گرد تعطیلی بر سر شرکت‌ها و صنایع این شهرستان نشسته است، که دلیل بسیاری از این تعطیلی‌ها عدم صحیح مدیریت و نظارت بر عملکرد شرکت‌ها بوده است.

 

واکاوی یک پرونده قدیمی

 

در این گزارش در تلاش هستیم به پرونده قدیمی و سال‌ها بر زمین مانده «معدن ذغال سنگ سنگرود» بپردازیم؛ معدنی که روزگاری پذیرای هزاران کارگر از نقاط مختلف استان و حتی کشور بود و صبح به صبح اتوبوس اتوبوس نیروی کارگر وارد این معدن می‌شدند و غروب به غروب از این معدن خارج می‌شدند و نوای توسعه، اشتغال و پیشرفت در منطقه و شهرستان چه خوش شنیده می‌شد.

 

اما با وقوع زلزله سال ۶۹ رودبار، ستون‌های کار، تلاش و توسعه هم لرزید و با متوقف شدن فعالیت معدن، هزاران نفر در آوار بیکاری جا ماندند و اکنون بیش از سه دهه است از آن روزهای خوش امید، تلاش و رزق و روزی حلال می‌گذرد و دیگر خبری از آن شور و نشاط نیست.

 

در این سه دهه پر تلاطم حل مسئله معدن سنگرود بارها به عنوان سوژه انتخاباتی سیاسیون مطرح شد و فقط در حد «وعده» باقی ماند البته حرکت‌هایی صورت گرفت اما اساسی و ریشه‌ای نبود و دردی را دوا نکرد.

 

حال با گذشت بیش از سه دهه و با روی کار آمدن دولت انقلابی که مشی و هدفش، توجه به تولید و احیای صنایع منفعل است خبرهای خوبی از معدن سنگرود به گوش می‌رسد.

 

از پیگیری‌های نماینده شهرستان گرفته تا مسئولان صمت و حضور رئیس کل دادگستری استان گیلان، همه و همه نشان دهنده روزهای آفتابی و روشن برای تونل‌های تاریک و سرد معدن سنگرود است.

 

منبع:خبرگزاری مهر



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید