کارگران معدن طبس و وعده های رئیس جمهور

رییس جمهوری صبح جمعه نوزدهم شهریور امسال در سفری از پیش اعلام نشده به خراسان جنوبی آمد و در شهرستان طبس با کارگران معادن زغال‌سنگ دیدار کرد؛ دیدار متفاوتی که مطالبات و وعده‌هایی در پی داشت.

کارگران معدن طبس و وعده های رئیس جمهور
1400/09/16 | 12:10:34

آیت الله سید ابراهیم رییسی در آغاز سومین سفر استانی خود پس از دیدار با مردم در آستان مقدس امامزاده حسین بن موسی الکاظم (ع) با بالگرد به معادن زغال‌سنگ در ناحیه پروده طبس رفت؛ جایی که با وسعت هزار و ۲۰۰ کیلومتر مربع و آخرین ذخیره زمین‌شناسی ۱.۱ میلیارد تن زغال‌سنگ کک‌شو یکی از چهار ناحیه زغالی طبس و بزرگترین حوضه زغال‌سنگ کک‌شو ایران است.

 

بازدید از چند کارگاه استخراج زغال‌سنگ در طبس یکی از برنامه‌های سومین سفر استانی رییس جمهوری بود که سبب شد مسائل و مشکلات کارگران و معدنکاران از نزدیک مشاهده و بررسی شود.

 

رییس دولت سیزدهم در این بازدید هوایی و زمینی که وزیران کشور و صنعت، معدن و تجارت، معاون اجرایی رییس جمهوری، رییس دفتر رییس جمهوری، استاندار خراسان جنوبی و نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند، وضعیت معادن زغال‌سنگ را از نزدیک بررسی کرد و سپس چهره به چهره با کارگران و معدنچیان به گفت و گو پرداخت.

 

یکی از موارد مطرح شده از سوی کارگران در دیدار بی‌واسطه با رییس جمهوری وضعیت نامطلوب محل اسکان و خوابگاه‌های آنان در محل معادن بود و آیت الله رییسی برای رسیدگی به این وضعیت ۲۰ روز مهلت تعیین کرد.

 

رییس جمهوری در پاسخ به مطالبات کارگران معدن زغال‌سنگ تاکید کرد: نظام پیمانکاری در کشور باید کاملا متحول و به هیچ عنوان نباید حقوق کارگران ضایع شود.

 

وی گفت: کارگران نباید نگران بیمه، دستمزد و سختی کار خود باشند و این از موضوعات مهم است.

 

آیت الله رییسی افزود: از همین الان به مدت ۲۰ روز حداکثر به پیمانکاران وقت می‌دهم که وضعیت زندگی کارگران را در اینجا متحول کنند و اگر این اقدام را در این مدت انجام ندهند، اقدام لازم را انجام می‌دهم.

 

وی گفت: معادن شهرستان طبس زمینه توسعه فراوانی دارد و باید زیرساخت‌های آن تکمیل شود که اگر این منطقه و معادن آن درست توسعه پیدا کند، نیاز کشور کاملا برطرف می‌شود و نیازی به واردات نداریم و اینجا کاملا این استعداد را دارد.

 

رییس جمهوری تحقق این موضوع را منوط به ۲ شرط اساسی دانست و اظهار داشت: اول اینکه زیرساخت‌ها باید تکمیل شود و معتقدم کارگران عزیز که اینجا کار می‌کنند باید حقوقشان کاملا پرداخت شود و حقی از آنان ضایع نشود.

 

در پی این سفر، معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۲۳ شهریور امسال برای رسیدگی به وضعیت رفاهی و معیشتی کارگران معدن، به این شهرستان رفت تا روند تصمیمات و اقدامات در دست انجام را از نزدیک بررسی کند.

 

«حاتم شاکرمی» از محل خوابگاه‌های کارگران برخی از معادن طبس که به‌صورت پیمانکاری برای شرکت‌های بزرگ‌تر فعالیت می‌کنند بازدید کرد از جمله شرکت‌های پیمانکاری طرف قرارداد شرکت زغال‌سنگ پروده همچنین شرکت معدن جو طبس؛ همزمان مقادیری تجهیزات رفاهی از قبیل تشک نیز تحویل خوابگاه‌های معدنچیان این شرکت‌ها شد.

 

عملیات بهسازی محل اسکان کارگران معدن زغال‌سنگ در پی بازدید رییس جمهوری و تعیین مهلت ۲٠ روزه برای رسیدگی به وضعیت زندگی و مسکن کارگران این معدن، اوایل مهر امسال پایان یافت و این وعده محقق شد.

 

اما سفر رییس جمهوری به خراسان جنوبی و بازدید از معادن زغال‌سنگ طبس و گفت و گوی مستقیم با کارگران این مجموعه، در پی آن بازدید معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از روند تصمیمات و اقدامات در دست انجام، دارای پنج مصوبه شامل ۲ مصوبه مربوط به تامین اجتماعی، ۲ مصوبه مربوط به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و یک مصوبه در حوزه سازمان صنعت، معدن و تجارت بوده است.

 

براساس اعلام مرکز آمار سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در حال حاضر ۶۹۶ معدن با ذخیره قطعی ۶.۸ میلیارد تن و استخراج اسمی ۲۲ میلیون تن در این استان وجود دارد که ۱۳ هزار نفر در این معادن مشغول به‌کار هستند.

 

خراسان جنوبی رتبه چهارم اشتغال و معادن فعال کشور را به خود اختصاص داده است و با وجود ارزش‌ افزوده‌‎ای که این کارگران برای معادن خصوصی و دولتی کشور فراهم می‌‎کنند اما بسیاری از آنان هنوز با چالش‌ دستمزد، بیمه و مشکلات معیشتی مواجه‌اند.

 

پایین بودن دستمزد و مشکلات بیمه‌ای از جمله مشکلات مطرح شده از سوی کارگران معادن زغال‌سنگ در بازدید رییس جمهوری بود و پیگیری این موارد طی ماه‌های اخیر در دستور کار دستگاه‌های متولی بوده است.

 

منبع:ایرنا



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید