جایگاه فولاد مبارکه در تامین تقاضای بازار

فولاد مبارکه براساس توافقات انجام‌شده، عرضه تلفیقی محصولات خود را از ماه جاری آغاز می‌کند و در نخستین مرحله، در محصولات گرم این عرضه انجام می‌شود و سعی خواهد شد که تقاضای بازار را به‌طور کامل تامین کند. درواقع این شرکت نقشی اساسی درباره الگوی نظام‌بخشی بازار فولاد برعهده گرفته است. این الگو برای ساماندهی به وضعیت عرضه و تقاضا در بازار طراحی شده و هدف آن تامین کامل نیاز بازار به مواد اولیه و کامودیتی‌ها است که در این زمینه بازار محصولات مختلف به دو دسته تقسیم ‌شده‌اند؛ محصولاتی که با مازاد عرضه مواجه هستند و محصولاتی که با کمبود عرضه در بازار روبه‌رو هستند.

جایگاه فولاد مبارکه در تامین تقاضای بازار
1400/09/10 | 11:44:35

به گزارش روابط‌عمومی شرکت فولاد مبارکه، طهمورث جوانبخت، معاون فروش و بازاریابی این شرکت گفت: برای محصولاتی که با کمبود عرضه در بازار روبه‌رو هستند، مقررشده تا عرضه‌کننده عمده بازار برای تامین کسری بازار از منابع خارجی اقدام کند و در بازار از طریق بورس کالا به‌صورت عرضه‌های تلفیقی عرضه کند و این اقدام تا زمانی که بازار به‌طور کامل تامین شود و کسری در بازار نباشد، ادامه پیدا کند. در عرضه تلفیقی، تولیدکننده تناژ قابل‌تولید خود را در بورس به همراه درصدی که از محل واردات تامین می‌شود، عرضه کرده و قیمت آن نیز طبق میانگین وزنی عرضه تولیدات داخلی و بر‌اساس قیمت پایه و قیمت تمام‌شده واردات تعیین خواهد شد.

 

آغاز عرضه تلفیقی از آذر

 

وی ادامه داد: برای ‌مثال، فولاد مبارکه اگر قرار باشد حدود ۲۵۰ هزار تن از محل تولیدات خود در محصولات گرم را در بورس عرضه کند و ۵۰ هزار تن از محل واردات تامین کند و در کل ۳۰۰ هزار تن در بازار عرضه کند، عرضه تلفیقی درواقع میانگین موزون با ضریب ۵ برابری از عرضه داخلی و ضریب یک از عرضه وارداتی خواهد بود که میانگین قیمت خودش را می‌سازد و تعیین‌کننده قیمت پایه خواهد بود. البته در ادامه این عرضه می‌تواند رقابت داشته باشد و محدودیتی برای رقابت و سقف قیمتی در بورس کالا اعمال نخواهد شد. جوانبخت تصریح کرد: فولاد مبارکه براساس توافقات انجام‌شده عرضه تلفیقی محصولات خود را از آذر آغاز می‌شود و در نخستین مرحله در محصولات گرم این عرضه انجام می‌شود و سعی خواهد شد که تقاضای بازار را به‌طور کامل تامین کند؛ البته امیدواریم خریداران و مصرف‌کنندگان این نوع محصولات از انجام اقدامات هیجانی بپرهیزند و اقدام به خریدهای منطقی کنند تا امکان تامین منطقی بازار وجود داشته باشد و این طرح بتواند با موفقیت انجام شود.

 

ضرورت تامین کامل مواد اولیه زنجیره فولاد

 

وی اذعان کرد: این اطمینان را به ‌تمامی مصرف‌کنندگان می‌دهیم که در ماه‌های آینده عرضه‌های تلفیقی انجام خواهد شد و با توجه به نیازی که در بورس شناخته می‌شود، در صورت لزوم، تناژ واردات قابل‌افزایش خواهد بود و محدودیت تناژی در واردات وجود نخواهد داشت و پس از جاری شدن فرایندها، فولاد مبارکه تا حدی که نیاز بازار به‌طور کامل تامین شود، واردات خود را افزایش خواهد داد و عرضه تلفیقی را در بورس کالا انجام می‌دهد. سعی بر این است که هیچ محدودیتی از نظر ابعادی و کیفیتی در عرضه‌های فولاد مبارکه وجود نداشته باشد تا از طریق تولیدات این شرکت و سایر تولیدکنندگان و همچنین واردات، نیاز بازار داخل تامین شود. 

 

معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه با اشاره به‌جایگاه سایر تولیدکنندگان ورق‌های فولادی و مسئولیت عرضه آنها تاکید کرد: در این طرح سعی بر این است که مواد اولیه زنجیره فولاد به‌صورت کامل تامین شود. به عبارت دیگر، در مرحله نخست، باید مواد اولیه شرکت‌های فولادساز از طریق شرکت‌های معدنی به‌طور کامل تامین شود تا آنها بتوانند با ظرفیت کامل تولیدات خود را انجام دهند.

 

جزئیات الگوی جدید سهمیه بهین‌یاب

 

جوانبخت با اشاره به الگوی جدید جایگاه سهمیه بهین‌یاب اضافه کرد: در الگوی جدید برای محصولاتی که مازاد بر عرضه دارند، سهمیه بهین‌یاب به‌طور کامل حذف شده و همه افراد می‌توانند در بورس اقدام به خرید کنند و کالای موردنیاز خود را تامین کنند اما کسانی که تولیدکننده نباشند و به‌عنوان تنظیم‌گر بازار وارد این عرصه شده و محصول خرید می‌کنند، محصولات آنها باید در انبارهای مجاز بورس کالا باقی بماند تا زمانی که دوباره در بورس عرضه بشوند و تولیدکنندگان آن محصولات را خریداری کنند و آنها هستند که می‌توانند محصول را از انبارهای بورس کالا خارج و برای تبدیل به کالای نهایی استفاده کنند. 

 

وی ابراز کرد: در شرایطی که عرضه مازاد بر تقاضا باشد به‌غیراز تولیدکنندگان، سایر متقاضیان نیز می‌توانند در بورس اقدام به خرید کنند اما در شرایطی که مازاد تقاضا نسبت به عرضه داشته باشیم تا زمانی که عرضه‌کننده عمده نتواند بالای ۹۵ درصد از نیاز بازار را تامین کند، مقررشده که تنها تولیدکنندگان خرید کنند و در مرحله نخست نیز تولیدکنندگان درواقع کسانی هستند که سهمیه بهین‌یاب در بورس دارند اما باز هم مقرر شده در صورت عرضه کافی در بورس، سقف بهین‌یاب حذف شود و تولیدکنندگان تا حد موردنیاز خود اقدام به خرید کنند و محدودیتی برای خرید در یک سقف مشخص وجود نداشته باشد. وی با اشاره به پیش‌بینی منابع ارزی برای واردات این کالاها و چگونگی تامین ارز بیان کرد: براساس مذاکرات انجام‌شده، پیش‌بینی‌های لازم برای تامین منابع ارزی کافی برای واردات کالاهایی که در کشور کمبود عرضه دارند، انجام گرفته و این اطمینان به تولیدکنندگان عمده داده شده که ارز موردنیاز آنها به‌طور کامل تامین خواهد شد و مشکلی برای آن‌پیش نخواهد آمد.

 

سخن پایانی

 

جوانبخت در پایان با اشاره به معاملات کشف پرمیوم گفت: قراردادهای کشف پرمیوم در بورس کالای ایران این امکان را فراهم کرده تا خریدار و فروشنده بتوانند با قیمت‌هایی که در آینده مشخص‌شده و براساس یک فرمول قطعی می‌شوند، کالایشان را معامله کنند؛ یعنی امروز به‌ جای اینکه ما یک قیمت قطعی و ثابت را در قرارداد لحاظ کنیم، یک فرمول قیمتی را لحاظ می‌کنیم؛ فروشنده و خریدار نیز تقریبا هر دو حدود ۶ درصد ارزش علی‌الحساب معامله را برای تضمین نزد بورس قرار می‌دهند و معامله براساس آن انجام می‌شود‌ اما قیمت قطعی معامله در همان سررسید مشخص می‌شود و این قیمت معادل با قیمت عرضه عمومی با همان سررسید خواهد بود.

 

منبع:صمت



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید