پیش تازی چین در تولید فولاد

رویترز در تحلیل بازار جهانی سنگ‌آهن نوشته است: قیمت‌های نقدی سنگ‌آهن اکنون کمتر از سطحی است که در اوایل همه‌گیری جهانی ویروس کرونا در سال گذشته کاهش یافت و بازار هنوز نشانه‌ای از بهبود در چین واردکننده اصلی سنگ‌آهن نشان نمی‌دهد.

پیش تازی چین در تولید فولاد
1400/08/23 | 12:12:20

یک شاخص از وضعیت بازار در گذشته تفاوت بین گریدهای مختلف سنگ‌آهن بوده است.

در زمان تقاضای شدید، سنگ‌آهن با عیار پایین ۵۸ درصد از عیارهای معیار ۶۲ درصد و با کیفیت بالا ۶۵ درصد بهتر عمل می‌کند.

این به این دلیل است که کارخانه‌های فولاد در چین که تقریباً ۷۰ درصد سنگ‌آهن جهان را خریداری می‌کنند، سعی می‌کنند تا آنجا که می‌توانند با راه‌اندازی کارخانه‌های خود در سطوح بالای بهره‌برداری از ظرفیت، فولاد تولید کنند. با این حال، زمانی که تقاضای فولاد ضعیف می‌شود، همانطور که درحال‌حاضر اتفاق افتاده، کارخانه‌ها تمایل دارند از سنگ‌آهن با عیار بالاتر استفاده کنند تا میزان فولاد تولید شده از کمترین مقدار ممکن از ورودی‌های خام را به حداکثر برسانند.

فشار فعلی برای صرفه جویی در انرژی در چین در بحبوحه کمبود زغال‌سنگ در آستانه زمستان، همچنین به این معنی است که کارخانه‌های فولاد سعی خواهند کرد تا جایی که ممکن است فولاد را با صرفه جویی در انرژی تولید کنند. این پویایی در قیمت‌های نقدی سنگ‌آهن منعکس می‌شود، با وجود اینکه هر سه گرید اصلی از زمان رسیدن به رکورد در ماه می، به شدت کاهش یافته، اما سنگ‌آهن با عیار ۶۵ درصد روند قیمتی بهتری نسبت به مواد با کیفیت پایین‌تر دارد. سنگ‌آهن با عیار بالا ۶۵ درصد، آنطور که توسط آژانس گزارش نرخ Argus ارزیابی شده، در روز دوشنبه هفته گذشته به ۱۱۱/۳۵ دلار در هر تن رسید که ۵۸/۱ درصد نسبت به بالاترین نرخ خود یعنی ۲۶۵/۸۰ دلار در ۱۲ می‌کاهش داشته است. این در حالی است که سنگ‌آهن عیار ۶۲ درصد به ۹۳/۵۵ دلار در تن رسید که ۶۰/۳ درصد نسبت به اوج ۲۳۵/۵۵ دلار در ۱۲ می‌کاهش داشت و سنگ‌آهن ۵۸ درصد به ۶۶/۴۰ دلار رسید که ۶۷/۹ درصد از بالاترین رقم خود یعنی ۲۰۷/۱۰ دلار کاهش داشت. برعکس، زمانی که نرخ سنگ‌آهن از پایین‌ترین سطح خود ناشی از ویروس کرونا شروع به افزایش کرد زیرا چین هزینه‌های محرک برای تقویت اقتصاد را افزایش داد، این سنگ‌آهن عیار ۵۸ درصد بود که عملکرد بهتری داشت. سنگ‌آهن عیار ۵۸ درصد از کمترین سطح سال ۲۰۲۰ جهش ۲۰۳/۴ درصدی کرد و در ماه مه امسال به اوج خود رسید، در حالی که سنگ‌آهن عیار ۶۲ درصد افزایش ۱۹۶ درصدی و سنگ‌آهن ۶۵ درصد افزایش ۱۸۱/۳ درصدی را تجربه کردند. بنابراین منطقی است که بگوییم زمانی رکود بازار سنگ‌آهن تمام‌شده که دوباره سنگ‌آهن با عیار پایین‌تر عملکرد بهتری نسبت به سنگ‌آهن با عیار بالاتر داشته باشد.

چشم‌انداز فولادی
تا زمانی که کارخانه‌های فولاد چین اجازه نداشته باشند بار دیگر تولید خود را به حداکثر برسانند، بعید به نظر می‌رسد دوباره روند بازار فولاد صعودی شود. با توجه به اینکه بحران انرژی در چین کاملاً تمام نشده است و همچنین فشار رسمی برای محدود کردن آلودگی هوا در زمستان و پیش از المپیک زمستانی در پکن در ماه فوریه وجود دارد، ممکن است مدتی طول بکشد تا تولید فولاد به سطح بالقوه بازگردد.

تولید روزانه فولاد چین در ماه سپتامبر ۲/۴۶ میلیون تن در روز بود که کمترین میزان از دسامبر ۲۰۱۸ بود و نسبت به ماه مشابه در سال ۲۰۲۰ کاهش ۲۱/۲ درصدی داشت.

گزارش‌های اولیه حاکی از آن است که تولید فولاد اکتبر ممکن است حتی کمتر از ماه سپتامبر باشد، زیرا صنعت فولاد به هدف رسمی برای محدود کردن تولید سالانه به بیش از رکورد ۱/۰۶ میلیارد تن نسبت به سال گذشته توجه می‌کند. بر اساس داده‌های رسمی، تولید فولاد چین در ۹ ماه اول امسال ۸۰۵/۸۹ میلیون تن بود که ۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشت. بر اساس شاخص رسمی مدیران خرید، بخش تولید چین در ماه اکتبر برای دومین ماه منقبض شد که یک سیگنال نزولی برای تقاضای فولاد است، در حالی که پرسش‌هایی درباره انعطاف‌پذیری بخش ساخت‌وساز در دومین اقتصاد بزرگ جهان نیز وجود دارد.

به طور کلی، نمی‌توان گفت که تقاضای سنگ‌آهن چین در ماه‌های آینده بهبود خواهد یافت. چنین بهبودی احتمالاً فقط در سه‌ماهه اول سال آینده رخ خواهد داد و این به معنای بهبود در اقتصاد است.

 

منبع:روزگار معدن



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید