توانمندی هپکو اثبات شده است/شرکت مشاور خوبی در زمینه واردات است

در طول عمر دولت دوازدهم یکی از اصلی‌ترین مشکلات مبتلابه استان مرکزی مسئله شرکت هپکو، این کشتی به گل نشسته بود که پس از کش‌وقوس های فراوان، اعتراض کارگران و پیگیری های شورای کار شرکت و مسئولان ارشد استان بالاخره موضوع سهامداری و بدهی های ۱۱۰۰ میلیاردی این شرکت ساماندهی شد.

توانمندی هپکو اثبات شده است/شرکت مشاور خوبی در زمینه واردات است
1400/06/09 | 11:09:05

خبر صاحب‌دار شدن هپکو و تهاتر بدهی هایش که منتشر شد، همه خوشحال بودند که بالاخره مشکلات هپکو حل شد و این شرکت می تواند به دوران طلایی و اوج خود در دهه ۷۰ تا اواسط دهه ۸۰ بازگردد، اما این سرخوشی زمان زیادی ادامه پیدا نکرد.

 

امروز نهم شهریور ۱۴۰۰ است، نیمی از سال که در واقع شعار حمایت از تولید داخلی، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها را یدک می کشد، گذشته، اما هپکو هنوز به معنای واقعی به چرخه تولید بازنگشته و یکی از دلایل این امر را می توان واردات دانست.

 

شرکت هپکو با تجهیزات و دستگاه های غول پیکر، سالن های مختلف ساخت، دانش فنی بالا و مهندسین خبره، توان ساخت انواع و اقسام ماشین آلات سنگین معدنی را دارد، اما سهمی از بازار ماشین آلات معدنی به این غول صنعتی نمی رسد.

 

هر روز در اخبار و گزارشات مختلف اظهار نظراتی را می‌بینیم و می شنویم که هر کدام می تواند زخمی جدید بر پیکر هپکو باشد.

 

اخیرا در یکی از وبسایت های خبری گزارشی منتشر شد و یکی از معدنکاران کشور به صراحت، توانمندی های این شرکت را زیر سوال برد و رسما اعلام کرد که هپکو توان و قدرت ساخت و تولید ماشین آلات معدنی را ندارد به همین دلیل باید دست به واردات زد تا بتوان ماشین آلات مورد نیاز معادن را تامین کرد.

 

سوال اینجاست که چرا هنوز بخش معدن و معدنکاران کشور نسبت به ظرفیت های داخلی اشراف کامل ندارند؟ مدیران این شرکت بارها و بارها درخصوص توانایی ساخت انواع ماشین آلات معدنی در هپکو صحبت کرده اند، حتی کارنامه تولیدی این شرکت گواهی بر این مدعاست و البته قانون منع واردات ماشین آلاتی که توان ساخت آن در هپکو وجود دارد نیز حاکی از آن است که این شرکت ظرفیت و توان ساخت ماشین آلات معدنی را دارد، اما چه می شود که چشم همه به واردات است؟

 

معدنکاران نسبت به هپکو تمایلی ندارند

 

ابوالفضل رنجبر یکی از پرسنل شرکت هپکو در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: جای تاسف است که معدنکاران ارز و پول این مملکت را به حساب شرکت های خارجی برای واردات ماشین آلات واریز می کنند، اما نگاهی به تولید داخل و شرکت هپکو که به صورت کامل توان ساخت این ماشین آلات را دارد، نمی کند.

 

وی با تاکید بر اینکه مدیران و کارگران شرکت هپکو بیش از یک سال است که فریاد می زنند که شرکت توان تولید دامپتراک و بیل های سنگین معادن را دارد، گفت: متاسفانه معدنکاران نسبت به این توانمندی استقبالی نشان نمی دهند و حتی حاضر نیستند پیش پرداختی به هپکو بدهند تا استارت تولید در این شرکت زده شود.

 

یکبار هپکو را امتحان کنید

 

رنجبر تصریح کرد: مسلما پا گرفتن تولید در این شرکت هشت ماه زمان می‌برد، اما حداقل حسن عقد قرارداد با هپکو به جای شرکت های خارجی این است که ارز از کشور خارج نمی شود و از طرفی تولید داخل قدرت می گیرد.

 

وی اظهار کرد: جای تعجب است که معدنکاران حاضرند درگیر مباحث واردات ماشین آلات باشند، اما حاضر نیستند که یکبار خرید از هپکو را امتحان کنند، هپکو توان تولید دارد و قطعا معدنکاران و واردکنندگان می دانند که اگر هپکو دامپتراک تولید کند، واردات این ماشین به کشور ممنوع می شود به همین دلیل به سمت هپکو نمی آیند.

 

رنجبر گفت: قبول نکردن توان و قدرت تولید انواع ماشین آلات معدنی در هپکو و انجام گفتگوهای رسانه ای در این خصوص، فقط به جهت تخریب این شرکت است. در حتی در جلسات مختلف با بهانه های مختلف توان شرکت را زیرسوال می‌برند، درحالی که این شرکت سابقه تولید دامپتراک در دهه ۸۰ را دارد، ما امروز مدعی هستیم که توان تولید دامپتراک با تناژ بالا را داریم و امیدواریم در راستای حمایت از تولید داخل، هپکو نیز در کنار بخش معدن فعال باشد.

 

به گزارش ایسنا؛ در طول شش ماه اخیر تلاش‌های زیادی برای برگشتن تولید به این شرکت به کار گرفته شده است، مدیران این شرکت لیستی از ماشین آلاتی که توان ساخت آن در هپکو وجود دارد تهیه کرده و درصدد عقد قراردادهای مختلف هستند، اما سایه سنگین مافیای واردات از سر هپکو کنار رفتنی نیست.

 

توانمندی هپکو اثبات شده است/شرکت مشاور خوبی در زمینه واردات است

 

یکی از مدیران شرکت هپکو در گفت و گو با ایسنا، با تاکید بر اینکه شرکت هپکو در طول سالیان اخیر توانمندی های خود را اثبات کرده است و اگر کسی این توانایی ها را نمی بیند خود را به خواب زده است، گفت: این شرکت تاکنون ۳۰۰ دستگاه دامپتراک تولید کرده و به معادن کشور تحویل داده است که عدد کمی نیست، از طرفی اگر دستگاهی توسط هپکو وارد کشور شده تمامی خدمات پشتیبانی و گارانتی را ارائه کرده است.

 

میقانی تصریح کرد: اگر هپکو توان ساخت ماشینی را ندارد که البته این موضوع را قبول ندارم چراکه شرکت توان ساخت انواع و اقسام ماشین الات سنگین را دارد، می تواند وارد کانال واردات ماشین آلات معدنی شود که حداقل در صورت خروج ارز از کشور، خدمات پشتیبانی و گارانتی ارائه کند و با یک سیستم فنی و علمی، ماشین آلاتی هماهنگ با سوخت کشور یا شرایط معادن وارد شود.

 

واردات ماشین آلات ناسازگار با شرایط کشور/فرافکنی نکنید

 

وی با بیان اینکه امروز شاهدیم که ماشین آلات معدنی که با سوخت کشور یا شرایط معادن سازگار نیستند وارد و بلااستفاده باقی می مانند، افزود: هپکو لیستی از ماشین آلاتی که توان ساخت آن را دارد به خانه معدن اعلام کرده است و قراردادهایی هم منعقد کرده است و در آینده ای نزدیک با خروج این تولیدات از شرکت، افرادی که به دنبال واردات هستند نسبت به توان تولید در شرکت مجاب می شوند.

 

این مدیر شرکت هپکو با بیان اینکه شرکت هپکو برای تولید انواع ماشین آلات معدنی ایجاد شد، گفت: اینکه امروز افرادی می گویند هپکو نمی تواند، در واقع نسبت به شرکت و سرمایه گذاری صورت گرفته در کشور کم لطفی می کنند، این شرکت حدود ۹۰ دستگاه دامپتراک ۱۰۰ تن را پس از تولید یا مونتاژ، در اختیار معادن کشور قرار داده است، انواع بیل و لودر سنگین ساخته است، در سوابق کاری هپکو، تولید لودر ۷ تن معدنی وجود دارد و این فرافکنی ها مربوط به مافیای واردات است که فقط به دنبال وارد کردن ماشین آلات معدنی هستند.

 

ماشین آلات دست دوم، رقیب هپکو/ظرفیت هپکو را بشناسید

 

وی تاکید کرد: هپکو این روزها در حال رقابت با ماشین آلات دست دوم معدنی است، طبق قانون، امکان واردات ماشین الات با عمر ۵ سال وجود دارد، اما در معادن کشور ماشین آلات دست دوم با عمر ۲۰ سال هم دیده می شود که قطعا راندمان معادن را کاهش داده اند و ظلمی است که به معادن صورت می گیرد.

 

میقانی در خصوص انتظارات هپکو از دولت جدید بیان کرد: آیت الله رییسی لطف بزرگی در موضوع سهامداری شرکت داستند، اما انتظار این است که ظرفیت هپکو به درستی شناخته شود، قطعا نظر شرکت این نیست که در بازه زمانی ساخت ماشین آلات، معادن کشور بخوابند، اما می توان به گونه ای عمل کرد که با برنامه زمانبندی شده، این شرکت سهم و ظرفیت خود از تولید را دریافت کند و برای تامین مابه التفاوت باقی مانده از نیاز معادن کشور با توجه به کمبود ظرفیت تولید در هپکو، با استفاده تخصص هپکو در انتخاب ماشین آلات، واردات انجام گیرد و به دلیل اینکه این شرکت خدمات پس از فروش گسترده ای دارد می تواند مشاور خوبی در امر واردات ماشین آلات متناسب با شرایط کشور باشد.

 

لزوم بررسی ورود ماشین آلات دست دوم به کشور

 

وی تاکید کرد: هپکو انتظار دارد که ورود ماشین آلات دست دوم توسط کارشناسان امر مورد بررسی قرار گیرد، این واردات به معادن کشور آسیب زده است و در واقع کشور به مردابی از ماشین آلات دست دوم تبدیل شده است که امکان بیرون آمدن از این مرداب نیز در شرایط موجود وجود ندارد.

 

 آیت الله رییسی پیش از این در کسوت رییس قوه قضاییه از هپکو حمایت کرد و امروز با نشستن بر مسند ریاست جمهوری، قطعا می تواند گشایشی برای هپکو و جلوگیری از واردات ماشین آلاتی که توان ساخت آن در هپکو وجود دارد، داشته باشد.

 

بالاخره یک جایی باید دست مافیای واردات برای به تولید نشستن صنایع کشور کوتاه شود و چه بهتر که این اقدام اثربخش از هپکو آغاز شود.
منبع: ایسنا



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید