بزرگترین معادن الماس جهان

تا سال 1726 میلادی تنها نقطه از کره زمین که در آن الماس داشت، هندوستان بود. البته از این سال به بعد در سایر نقاط زمین نیز الماس یافت شد. در حال حاضر در نقاط مختلف زمین معادن الماس بسیاری وجود دارد. ذخایر قابل اندازه‌‌گیری قابل بازیافت ۱۰ معدن بزرگ الماس جهان به بیش از یک میلیارد قیراط می‌رسد. در این میان، کشور روسیه با داشتن نیمی از بزرگترین معادن الماس جهان در جایگاه نخست و کشور «بوتسوانا» نیز در جایگاه دوم کشور پر الماس جهان قرار دارد.

بزرگترین معادن الماس جهان
1400/06/03 | 12:18:32

بزرگترین معادن الماس جهان را بشناسید

تا سال 1726 میلادی تنها نقطه از کره زمین که در آن الماس داشت، هندوستان بود. البته از این سال به بعد در سایر نقاط زمین نیز الماس یافت شد. در حال حاضر در نقاط مختلف زمین معادن الماس بسیاری وجود دارد.

با احتساب بزرگترین معادن الماس جهان، ذخایر قابل اندازه‌‌گیری قابل بازیافت ۱۰ معدن بزرگ الماس جهان به بیش از یک میلیارد قیراط می‌رسد. در این میان کشور روسیه با داشتن نیمی از بزرگترین معادن الماس جهان در جایگاه نخست و کشور «بوتسوانا» نیز در جایگاه دومین کشور پر الماس دنیا قرار دارد. در ادامه ۱۰ معدن بزرگ الماس جهان را معرفی می‌کنیم.

- آخال

روسیه بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده الماس خام در جهان است. یکی از بزرگترین معادن الماس جهان در این کشور واقع شده است. معدن آخال واقع در یاکوتای روسیه با داشتن ۱۷۵.۵۶ میلیون قیراط ذخایر احتمالی و ثابت شده در سال ۲۰۱۸ میلادی بزرگترین معدن الماس جهان محسوب می شود.

- وانگ

معدن الماس وانگ واقع در ۲۸۶ کیلومتری جنوب غربی گابورون ( پایتخت بوتوسوانا) است که تخمین زده شده که ذخایر الماس اثبات شده و احتمالی آن به ۱۶۶.۶ میلیون قیراط می رسد. این معدن نیز یکی از بزرگترین معادن الماس جهان به شمار می رود. 

 استخراج از این معدن از سال ۱۹۸۲ میلادی آغاز شده است. عمقی که هم اکنون در این معدن حفر شده به ۴۰۰ متر می رسد. قرار است با انجام یک پروژه توسعه‌ای، استخراج از این معدن تا سال ۲۰۳۴ میلادی ادامه یابد.

- اوداچی

معدن الماس اواداچی به عنوان یکی از بزرگترین معادن الماس جهان در بخش یاکوتای روسیه واقع شده و سومین معدن بزرگ الماس در جهان محسوب می شود. در سال ۲۰۱۸ میلادی تخمین زده شده که این معدن۱۶۴.۴۶ میلیون قیراط ذخایر احتمالی و اثبات شده داشته باشد. استخراج روباز از این معدن از سال ۱۹۷۱ میلادی توسط لوله آغاز شد و تا سال ۲۰۱۶ میلادی ادامه داشت. هم اکنون استخراج از این معدن از طریق لوله به صورت زیرزمینی و در عمق ۱۱۰ متری انجام می شود، این در حالی است که استخراج از آن تا عمق ۲۰۰ متر طراحی شده است.

- نوربا

معدن الماس نوربا نیز به عنوان یکی از بزرگترین معادن الماس جهان یک معدن روباز به شمار می رود که واقع در ۲۰۰ کیلومتری شمال‌غربی نوربای روسیه است. در سال ۲۰۱۸ میلادی تخمین زده شده که این معدن ۱۳۲.۷۵ میلیون قیراط ذخایر احتمالی و اثبات شده داشته باشد. استخراج از این معدن از طریق لوله در روش روبازه در عمق ۳۴۵ متر انجام می‌گیرد، این در حالی است که عمق ۷۵۰ متر برای استخراج از آن در نظر گرفته شده است. 

عملیات استخراج از معدن نوربا از سال ۲۰۰۰ میلادی آغاز شده و برداشت باطله برداری از این معدن در سال ۲۰۱۴ انجام گرفته و استخراج از این معدن نیز از سال ۲۰۱۵ آغاز شده است. برنامه‌ریزی برای استخراج از این معدن تا سال ۲۰۲۲ ادامه دارد. 

الماس

 

- اوراپا

معدن الماس اوراپا به عنوان یکی دیگر از  بزرگترین معادن الماس جهان واقع در ۲۴۰ کیلومتری غرب فرانسیس تاون (مرکز بوتسوانا ) است. در سال ۲۰۱۸ میلادی تخمین زده شده که این معدن روباز ۱۳۱.۲ میلیون قیراط ذخایر احتمالی و اثبات شده داشته باشد.

عملیات استخراج از معدن اوراپا از سال ۱۹۷۱ میلادی آغاز شده و عملیات حفاری و برداشت از آن در عمق ۲۵۰ متری در حال انجام است که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۶ میلادی این حفاری به عمق ۴۵۰ متری برسد.

- کاتوکا

معدن الماس کاتوکا به عنوان یکی از بزرگترین معادن الماس جهان یک معدن گودال باز به شمار می رود که واقع در نزدیکی سائوریمو (آنگولا) است. این معدن در ۸۴۰کیلومتری شرق لواندا (پایتخت آنگولا) واقع شده است. میزان ذخایر معدن کاتوکا ۱۳۰میلیون قیراط تخمین زده می شود. بهره‌برداری از این معدن از سال ۱۹۹۳ میلادی آغاز شده است.

در سال ۲۰۱۶ میلادی از میزان ۱۱.۴۲ میلیون تن سنگ استخراجی ۷.۶۵ میلیون قیراط الماس استحصال شد که ۷۵ درصد از تولید الماس در آنگولا را تشکیل می داد. عملیات معدن کاری در این معدن روباز هم اکنون در عمق بیش از ۲۴۵ متر انجام می‌گیرد.

الماس

 

- اکاتی

معدن الماس اکاتی به عنوان یک دیگر از بزرگترین معادن الماس جهان به شمار می رود. این معدن واقع در منطقه لاک دی گراس در شمال غربی کانادا است. عملیات استخراج از این معدن از سال ۱۹۹۸ میلادی آغاز شده و این نخستین معدن الماس به صورت روباز و زیرزمینی در کشور کاناداست که تاکنون عملیات استخراج از آن انجام شده است.

در سال ۲۰۱۷ میلادی تخمین ‌زده شده که این معدن ۱۰۵.۴ میلیون قیراط ذخایر اثبات ‌شده و احتمالی داشته باشد. میزان الماس این معدن در ژانویه ۲۰۱۷ به میزان ۶۷.۸ میلیون قیراط عنوان شده است.

- ونتیا

معدن الماس ونتیا به عنوان یکی از بزرگترین معادن الماس جهان، واقع  در ۸۰ کیلومتری موسینا در استان لیمپوپو در آفریقای جنوبی است.  در سال ۲۰۱۸ میلادی این معدن بیش از ۹۲.۴ میلیون تن قیراط الماس داشته است. این معدن بزرگترین معدن الماس در آفریقای جنوبی به شمار می رود که در سال ۲۰۱۸ میلادی به میزان ۴.۲ میلیون تن قیراط الماس تولید کرده است. در این معدن ۱۲ کیلومتر لوله «کیمبرلیت» قرار دارد.

پیش‌بینی می‌شود عملیات برداشت از معدن ونتیا به صورت روباز تا سال ۲۰۲۱ میلادی ادامه یابد و پس از آن به صورت زیرزمینی انجام شود. لازم به یادآوری است که عمق این معدن ۴۵۰ متر و در مساحت ۳.۸ هکتار است.

پیش‌بینی می‌شود عملیات حفاری به شکل زیرزمینی ۳۱ سال ادامه داشته باشد. عملیات حفاری زیرزمینی از این معدن از سال ۲۰۱۳ میلادی آغاز شده و حفاری در آن در سال ۲۰۱۸ میلادی به عمق ۲۴۰۰ متری رسیده است. استخراج از این معدن از سال ۲۰۲۲ میلادی آغاز می شود. 

- لومونوسوف

ذخایر سنگ الماس لمونوسوف در آرخانگلسک روسیه قرار دارد که به عنوان یکی از بزرگترین معادن الماس جهان، سبب شده بزرگترین منبع ذخیره الماس در اروپا را به خود دهد. این ذخایر در سال ۲۰۱۸ تخمین زده شده که ذخایر اثبات شده و احتمالی این معدن ۷۳.۸۹ میلیون تن قیراط باشد. استخراج روباز از این معدن در سال ۲۰۰۵ میلادی آغاز شده است.

- میر

 معدن الماس میر، به عنوان یکی از بزرگترین معادن الماس جهان، واقع در بخش یاکوتای روسیه است. میزان ذخایر احتمالی و اثبات شده این معدن در سال ۲۰۱۸ میلادی به میزان ۵۷.۷۷ میلیون تن قیراط تخمین زده شده‌ است. عملیات استخراج از این معدن به صورت روباز از سال ۱۹۵۷ میلادی آغاز و تا سال ۲۰۰۱ ادامه یافته است. حفاری زیرزمینی معدن میز نیز از سال ۲۰۰۹ میلادی شروع شد اما به دلیل ریزش معدن در سال ۲۰۱۷ بهره‌برداری از آن متوقف شده است. البته قرار است تا با بررسی ایمنی این معدن، عملیات بهره‌برداری از آن از سال ۲۰۳۰ میلادی دوباره از سرگرفته شود.

 



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید