بیش از نیمی از معادن آذربایجان غربی راکد هستند

آذربایجان‌غربی دارای ۴۹۴ معدن ثبت شده است که از این تعداد تنها ۲۳۵ واحد فعال بوده و بیش از 260 معدن راکد یا نیمه فعال هستند.

بیش از نیمی از معادن آذربایجان غربی راکد هستند
1400/05/25 | 14:33:49

شیوع کرونا، معادن را نیز بی نصیب نگذاشته و آذربایجان غربی به عنوان یکی از استانهایی که بیشترین تعداد معادن را دارند از این نظر آسیب زیادی دیده است. در این بین برخی افراد نیز با وجود دریافت مجوز، اقدام به سرمایه گذاری نکرده و معادن را رها کرده اند. این استان نزدیک به 500 معدن ثبت شده دارد اما بیش از 60 درصد این معادن یعنی حدود 260 معدن راکد و نیمه فعال هستند. این موضوع موجب شده تا اشتغال 21 هزار نفر در این حوزه با چالش مواجه شود.

 

در همین زمینه شورای معادن استان بارها نسبت به این افراد و ضرورت توجه به معادن از سوی سرمایه گذاران همچنین اعطای تسهیلات برای فعال سازی معادن راکد تاکید کرده است.

 

استاندار آذربایجان غربی هم از وضعیت فعلی معادن انتقاد کرد و گفت: برخی معادن سال‌ها به دلیل نبود اهلیت لازم سرمایه گذار در آذربایجان غربی راکد مانده  واز دستگاه‌های اجرایی خواسته ایم در موعد مقرر به استعلامات حوزه معدنی پاسخ دهند.

 

محمد مهدی شهریاری  ادامه داد:، دستیابی به هوشمند سازی استعلامات در چارچوب پنجره واحد مستلزم توجه دستگاه‌های مربوطه است  و تعلل در پاسخگویی به استعلامات این حوزه از سوی برخی دستگاه‌های اجرایی موجب فرار سرمایه گذاران می‌شود.

 

وی تصریح کرد:  البته در واگذاری معادن باید ضوابط مالی و فنی متقاضیان لحاظ شود وعدم توجه به این پیش زمینه ها موجب شده تا با وجود صدور اخطارهای متعدد قانونی، برخی از معادن کماکان راکد باشند.

 

شهریاری افزود: برخی افراد سال‌ها در آذربایجان غربی معادنی را به صورت قانونی به دست گرفته‌اند اما به دلایل مختلف توانایی فعال سازی آنها را ندارند که در همین راستا باید پروانه فعالیت آن‌ها باید باطل شود و روند واگذاری به افراد صلاحیت دار طی شود.

 

استاندار آذربایجان غربی  ادامه داد:  باید زمینه سرمایه گذاریهای جدید هم فراهم شود چرا که تعلل در پاسخگویی به استعلامات این حوزه از سوی برخی دستگاه‌های اجرایی موجب فرار سرمایه گذاران می‌شود.



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید