عمیق ترین معادن زيرزمينی جهان

عمیق ترین معادن زیرزمینی جهان معادنی هستند که معمولا در آفریقای جنوبی واقع شده اند. در حقیقت ۸ معدن از 10 معدنی كه جزو عمیق ترین معادن زیرزمینی جهان شناخته شده اند، در مناطقی از آفریقای جنوبی قرار دارند، در حالی كه دو معدن دیگر در اونتاریوی كانادا قرار دارند. بیشتر معادن واقع در آفریقای جنوبی، معادن طلا هستند.

عمیق ترین معادن زيرزمينی جهان
1400/05/19 | 15:51:32

عمیق ترین معادن زیرزمینی جهان

عمیق ترین معادن زیرزمینی جهان معادنی هستند که معمولا در آفریقای جنوبی واقع شده اند. در حقیقت ۸ معدن از 10 معدنی که جزو عمیق ترین معادن زیرزمینی جهان شناخته شده اند، در مناطقی از آفریقای جنوبی قرار دارند، در حالی که دو معدن دیگر در اونتاریوی کانادا قرار دارند. در ادامه به معرفی این عمیق ترین معادن زیرزمینی جهان می پردازیم. 

معدن طلای ام پوننگ

معدن طلای ام پوننگ آنگلو گولد آشانتی در جنوب غرب ژوهانسبورگ در آفریقای جنوبی واقع شده که در حال حاضر عمیق ترین معدن زیرزمینی جهان قلمداد می شود. عمق فعالیت در این معدن تا پایان سال 2012 میلادی بین ۴/۲ تا بیش از ۹/۳ کیلومتر زیرزمین بوده است. توسعه مداوم به حفاری عمیق‌تر در «ام پوننگ» منجر شده و این رکورد را به بیش از ۴ کیلومتر رسانده است.

 

 

معدن طلای ام پوننگ

 

معدن طلای تائوتونا

«تائوتونا» معدن طلای آنگلوگولد آشانتی در منطقه وست ویتس آفریقای جنوبی واقع شده است. این معدن، در رده دوم عمیق ترین معادن زیرزمینی جهان قرار دارد. اگرچه معدنکاری در تائوتونا در حال حاضر در عمق ۸۵/۱ تا ۴۵/۳ کیلومتری انجام می شود، اما عمق معدنکاری با افزوده شدن شفت ثانویه در سال 2008 میلادی به عمق ۹/۳ کیلومتری گسترش یافت. فعالیت های معدنکاری تائوتونا در سال 1962 میلادی با ساخت تونل های 800 کیلومتری شروع شد.

 

معدن طلای ساووکا

معدن طلای «ساووکا» نیز در منطقه وست ویتس آفریقای جنوبی واقع شده است که به وسیله آنگلوگولد آشانتی اداره می شود. این معدن در رده سوم عمیق ترین معادن زیرزمینی جهان قرار دارد که از عمق بیش از ۷/۳ کیلومتری طلا استخراج می کند. شفت ها و زیرساخت های ساووکا در سال 2008 میلادی به دنبال یک زلزله آسیب دید، اما با این همه، فعالیت های معدنکاری این معدن در سال 2011 به طور کامل احیا شد. 

 

معدن درای فونتن

معدن «درای فونتن» متعلق به گولد فیلدز است، نزدیک کارلتون ویل که در استان گوتنگ آفریقای جنوبی قرار دارد. این معدن با عمق ۴/۳ کیلومتر، در رده چهارم عمیق‌ترین معادن زیرزمینی جهان قرار گرفته است. قدمت فعالیت درای فونتین به سال 1952 میلادی بازمی گردد. این معدن شامل هشت شیفت تولیدکننده است که از سه ریف سنگ استخراج می کند. 

 

معدن طلای کوساسالتو

معدن طلای «کوساسالتو» در 75 کیلومتری غرب ژوهانسبورگ در وست ویتس لاین نزدیک کارلتون ویل گوتنگ آفریقای جنوبی واقع شده است. این معدن با داشتن عمق 3276 متر زیر سطح زمین، رتبه پنجم عمیق ترین معادن زیرزمینی جهان را به خود اختصاص داده است.. این معدن توسط هارمونی اداره می شود.

کوساسالتو پیش از این به نام معدن «الاندزکرال» معروف بود. الاندزکرال که فعالیتش را در سال 1978 آغاز کرد، شامل دو معدن به نام های «الاندزراند» و «دیل کرال» بود. سنگ های استخراج شده از معدن کوساسالتو در کارخانه ای نزدیک آن فرآوری می شود. 

 

معدن طلای موآب خات سانگ

معدن طلای «موآب خات سانگ» یکی از فعالیت های وال ریور آنگلوگولد آشانتی در آفریقای جنوبی است. این معدن در 180 کیلومتری جنوب غرب ژوهانسبورگ در نزدیکی شهرهای اورکنی و کلرکس دورپ قرار دارد. تولید این معدن از سال 2003 میلادی آغاز شده و با عمق بین ۶/۲  تا ۰۵/۳ کیلومتر از سطح زمین رتبه ششم عمیق ترین معادن زیرزمینی جهان را به خود اختصاص داده است. 

 

معدن طلای ساوت دیپ

معدن طلای «ساوت دیپ» تحت مالکیت و اداره گولد فیلدز است. این معدن در رده هفتم عمیق ترین معادن زیرزمینی جهان قرار دارد. این معدن طلای آفریقای جنوبی که در 45 کیلومتری جنوب غرب ژوهانسبورگ واقع شده تا 2995 متر پایین سطح زمین عمق دارد و منطقه ای به مساحت 4268 هکتار را دربرگرفته است.  این معدن در سال 2008 میلادی از معدنکاری معمولی به معدنکاری کاملا مکانیزه روی آورد که سنگ های استخراج شده از آن، در یک کارخانه متالورژی مرکزی فرآوری می شوند. 

 

معدن مس و روی کید کریک

معدن مس و روی «کید کریک» که در 27 کیلومتری شمال تیمینز در اونتاریوی کانادا قرار دارد، هشتمین معدن زیرزمینی عمیق جهان و عمیق‌ترین معدن فلز پایه در دنیا به شمار می رود. عمق معدنکاری در این معدن تا 2927 متری پایین سطح زمین می رسد. 

مالک و گرداننده «کید کریک» اکستراتاست که آن را در سال 2006 میلادی از فالکون بریج خریداری کرده است. این معدن در سال 1963 کشف شد و همچنین شاهد آغاز فعالیت معدن روباز در سال 1966 میلادی بود. تولید زیرزمینی آن در سال 1972 آغاز شد. این معدن با ۳ شیفت اداره می‌شود و سنگ استخراج شده در آن برای فرآوری به واحد متالورژیکی کید کریک در هویل واقع در 27 کیلومتری جنوب شرقی معدن ارسال می‌شود. 

 

معدن طلای گریت نولیگوا

معدن طلای «گریت نولیگوا» در منطقه وال ریور آفریقای جنوبی در 15 کیلومتری جنوب شرقی شهر اورکنی واقع شده است که این معدن نیز توسط آنگلوگولد آشانتی اداره می‌شود. این معدن در رده نهم عمیق ترین معادن زیرزمینی جهان قرار دارد و متوسط عمق معدنکاری در آن ۴/۲ کیلومتر پایین سطح زمین بوده و حداکثر عمق معدنکاری در آن ۶/۲ کیلومتر پایین سطح زمین است. 

 

معدن کریتون

معدن «کریتون» یک معدن نیکل زیرزمینی در شهر گریتر سادبری اونتاریوی کانادا است که در رده دهم عمیق ترین معادن زیرزمینی جهان قرار دارد. این معدن همچنین عمیق‌ترین معدن نیکل جهان محسوب می شود که عمق معدنکاری در آن به ۵/۲ کیلومتر می رسد. مالک و گرداننده این معدن شریک برزیلی واله است. این معدن در سال 1991 میلادی کشف شده است. نخستین تولید از فعالیت روباز این معدن در سال 1901 و فعالیت زیرزمینی آن در سال 1906 آغاز شد. سنگ های استخراج شده در ایران در زیرزمین خرده شده و با ریل به کارخانه کلارابل برای فرآوری ارسال می‌شوند. 

 



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید