بزرگترین ماشین آلات معدنی جهان

بزرگترین ماشین آلات معدنی جهان همواره از سوی شرکت های بزرگ در دنیا ساخته شده اند. از جمله ماشین‌آلات معدنی دنیا، می‌توان به دامپ ترک (کامیون های ویژه معدن)، بولدوزر، اکسکاواتور،‌ لودر و شاول هیدرولیکی و کابلی اشاره کرد. بکارگیری ماشین‌آلات معدنی سنگین به ویژه در معادن روباز از اهمیت بالایی برخوردار هستند، چراکه هر اندازه عملیات انتقال بار با حجم بالا در سریع‌ترین زمان ممکن انجام گیرد، این موضوع می تواند برای معدن‌دار با صرفه ‌اقتصادی همراه باشد.

بزرگترین ماشین آلات معدنی جهان
1400/04/29 | 10:19:38

بزرگترین ماشین آلات معدنی جهان

بزرگترین ماشین آلات معدنی جهان همواره از سوی شرکت های بزرگ در دنیا ساخته شده اند. از جمله ماشین‌آلات معدنی جهان می‌توان به دامپ ترک (کامیون های ویژه معدن)، بولدوزر، اکسکاواتور،‌ لودر و شاول هیدرولیکی و کابلی اشاره کرد. بکارگیری ماشین‌آلات معدنی سنگین به‌خصوص در معادن روباز از اهمیت بالایی برخوردار هستند، چراکه هر اندازه  عملیات انتقال بار با حجم بالا در سریع‌ترین زمان ممکن انجام گیرد، این موضوع می تواند برای معدن‌دار با صرفه ‌اقتصادی همراه باشد. 

در ادامه قصد داریم که بزرگترین ماشین آلات معدنی جهان را معرفی کنیم. 

دامپ تراک یا کامیون های ویژه معدن

یکی از بزرگترین دامپ تراک‌ها یا همان کامیون‌های معدن، بوسیله کارخانه بلاروسی به نام «بلاز» (belaz) ساخته شد. این کامیون ظرفیت حمل معادل با ۴۹۶ تن دارد. این کامیون که برای نخستین بار در معادن کشور روسیه مورد آزمایش قرار گرفت، پس از قبول شدن در آنها در معادن سراسر جهان به کار گرفته شد. این کامیون ۲۰ متر طول دارد. وزن این ماشین حدود ۳۶۰ تن و حداکثر سرعت آن ۶۴ کیلومتر بر ساعت ثبت شده است.

ماشین

 

بولدوزر

یکی از ماشین‌آلات معدنی که در جابه‌جایی توده‌های بزرگ شنی و سنگ‌ها نقش مهمی دارد، بولدوزرها هستند. بزرگترین بولدوزری که تاکنون در جهان ساخته‌ شده، «سوپر بولدوزر» نام گرفته که ساخت شرکت ایتالیایی «اکو» (Acco) است. این بولدوزر یکی از بزرگترین ماشین آلات معدنی جهان به شمار می رود.

قطعات فنی این بولدوزر به شرکت کاترپیلار تعلق دارد، ولی اما دیگر قطعات آن به صورت انحصاری توسط شرکت آکو ساخته ‌شده است. این بولدوزر ۱۸۳ تن وزن داشته و مجهز به دو موتور۸ V ساخت کاترپیلار است که در مجموع ۱۳۵۰ اسب بخار قدرت دارند. تیغه این بولدوزر عظیم، ۷ متر عرض و ۲.۷ متر ارتفاع دارد، درحالی‌که طول کلی بولدوزر به ۱۲ متر می‌رسد.

لودر

برای بارگیری دامپ تراک‌های بزرگ، نیاز به لودر است. بزرگترین لودر جهان، ساخت شرکتی امریکایی به نام LeTourneau است که با نام L-۲۳۵۰ loader تا ۷۳ تن را در بیل خود جای می‌دهد که می تواند تا ارتفاع ۸ متری آن را بالا ببرد، البته برای بارگیری دامپ تراک‌های ۴۰۰ تنی نیز به قدر کافی مناسب است. 

این لودر جزو یکی از بزرگترین ماشین آلات معدنی جهان به شمار می رود. وزن این لودر ۲۵۸ است که پیشرانه‌ای ۱۶ سیلندر از ساخته های موتورساز معروف امریکا یعنی «دیترویت دیزل» دارد. خروجی اش ۲۳۰۰ اسب بخار است که البته می‌توان پیشرانه ۱۶ سیلندر کومنز را نیز برای آن سفارش داد. حجم بارگیری باکت این لودر ۴۰.۵ مترمکعب است و قیمتی حدود ۱.۵ میلیون دلار دارد.

ماشین

اکسکاواتور یا بیل مکانیکی

اکسکاواتور‌ها ماشین هایی هستند که به آنها بیل مکانیکی نیز می گویند. بزرگترین اکسکاواتور جهان، ساخت شرکت Krupp آلمان با نام Bagger ۲۸۸ است که به عنوان بزرگترین ماشین متحرک جهان نیز شناخته می‌شود. 

این اکسکاواتور، جزو یکی از بزرگترین ماشین آلات معدنی جهان به شمار می رود. وزن این خودرو عظیم۱۳۵۰۰ تن است و قدرت بارگیری روزانه آن ۲۴۰ هزار مترمکعب خاک است. طول این ماشین غول پیکر ۲۲۰ متر و ارتفاع آن نیز ۹۶ متر است که برای آغاز به کار موتور‌ها و ادوات برقی آن به بیش از ۱۶.۵ مگاوات برق نیاز دارد، از همین رو در محل کار آن، معمولا یک نیروگاه کوچک یا پست برق فشار قوی تاسیس می‌کنند. کمترین سرعت حرکت یک ماشین در جهان نیز به نام این خودرو ثبت شده که برابر با ۰.۶ کیلومتر در ساعت است.

ماشین

شاول هیدرولیکی و کابلی

شاول‌ها نوع خاص از بیل مکانیکی به شمار می روند که بیل آنها به جای حالت برعکس، رو به جلو است که بارگیری خودرو‌ها و جابه‌جایی مواد را آسان تر می‌کند. شاول‌های عظیم به دو نوع هیدرولیکی و کابلی تقسیم می‌شوند. بزرگترین شاول هیدرولیکی دنیا ترکس۴۰۰ RH است که حجم باکت آن ۵۰ مترمکعب محاسبه می‌شود. دو پیشرانه ۱۶ سیلندر روی آن قرار دارد که هر یک از آنها با حجم ۶۰ لیتر، در مجموع ۴۵۷۰ اسب بخار قدرت دارند. این شاول کابلی جزو یکی از بزرگترین ماشین آلات معدنی جهان به شمار می رود.

بزرگترین شاول کابلی دنیا نیز ساخت شرکت Bucyrus  در امریکاست که در سال ۱۹۶۹ میلادی و به تعداد یک دستگاه از آن ساخته شده است. این شاول ۱۴ هزار تنی، حجم باگیری ۲۳۵ مترمکعبی داشت که البته در حال‌ حاضر عملیاتی نیست. هم اکنون بزرگترین شاول کابلی دنیا با نام P&H ۵۷۰ XPA است که حجم باکت آن ۵۳.۵ مترمکعب است که در سال ۱۹۹۱ میلادی به تعداد دو دستگاه از آن ساخته شده است. 

ماشین

گریدر

بزرگترین گریدر دنیا نیز ساخت شرکت آکو ایتالیا بوده که با عنوان «سوپر گریدر» معروف شده است.  البته از سوپر گریدر تعداد 6 دستگاه ساخته شد. این گریدر جزو یکی از بزرگترین ماشین آلات معدنی جهان قلمداد می شود.

 این گریدر عظیم، مجهز به دو موتور بوده که یکی در جلو دیگری در عقب نصب ‌شده بودند. هر دوی این موتور ساخت شرکت کاترپیلار بوده، موتور جلویی کوچکتر بوده و 700 اسب بخار قدرت داشته، درحالی‌که موتور بزرگتر هزار اسب بخاری در عقب نصب‌ شده بود.

 

 

بدین ترتیب قدرت کل این سوپر گریدر به 1700 اسب بخار می‌رسیده است. سوپر گریدر برخلاف دیگر گریدرها به چرخ‌های دوبل مجهز بوده و به همین  علت، تعداد چرخ‌های آن به 12 عدد رسیده بود. این سوپر گریدر 160 تن وزن داشته و طول تیغه آن به 11 متر می‌رسیده است. 

ماشین

شاول کابلی 

تفاوت شاول‌های کابلی با شاول‌های هیدرولیکی در این است که بیل آنها توسط کابل‌ها و بازوهای عظیمی حرکت می‌کند. بیشتر شاول‌های بسیار بزرگ از نوع تمام برقی هستند و برق موردنیاز آنها از طریق کابل‌های بسیار قطوری تامین می شود. 

شاول 4100XPB  محصول شرکت P&H امریکا، بزرگترین، شاول کابلی دنیا به شمار می رود که از نوع تمام برقی است. این شاول جزو یکی از بزرگترین ماشین آلات معدنی جهان به شمار می رود. این شاول عظیم، مجهز به 6 موتور الکتریکی است که در مجموع 15 هزار اسب بخار قدرت دارد. 

ظرفیت بیل 4100XPB  معادل 67 مترمکعب بوده که قادر است تا 110 تن بار را بلند کند، بنابراین ‌برای بارگیری کامیون‌های عظیم استفاده می‌شود. طول، عرض و ارتفاع این شاول غول پیکر به ترتیب برابر با 22، 14.4 و 14.7 متر است و همچنین 1536 تن نیز وزن دارد. 

ماشین

ماشین حفاری

«بگر۲۹۳» یک ماشین حفاری چرخ‌بیل عظیم به شمار می رود که توسط شرکت صنعتی آلمانی «تکرَف» ساخته‌ شده است. این حفار عظیم که در حال حاضر در معدن زغال سنگ آلمان مورد استفاده قرار می‌گیرد، 18 بیل دارد که روی یک چرخ گردان نصب‌ شده و با چرخش به حفاری معادن می‌پردازند.

بگر 293، طولی معادل 225 متر دارد،  96 متر ارتفاع داشته وزن آن نیز برابر با 14,200 تن است. هر یک از بیل‌های این حفار عظیم، 15 مترمکعب ظرفیت دارند که مجموع ظرفیت آن‌ را به 270 مترمکعب می‌رساند. چرخ گردان آن نیز دارای 21.3 متر قطر است. بگر 293، برای کار نیاز به 5 اپراتور دارد و در طول یک روز قادر است، 240 هزار مترمکعب خاک را استخراج کند.

ماشین

 



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید