انفجارهای غیر متعارف و تعطیل شدن یک معدن در مهاباد

انفجارهای غیر متعارف و تعطیل شدن یک معدن در مهاباد، کشف ۲ تُن شکر قاچاق و همچنین برگزاری کارگاه سفالگری از جمله اخبار کوتاه این شهرستان در ۲۴ ساعت گذشته است.

انفجارهای غیر متعارف و تعطیل شدن یک معدن در مهاباد
1400/04/28 | 10:06:24

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اظهار داشت: انفجارهای شدید و غیرمتعارف در یک معدن شن و ماسه در این شهرستان به دلیل خسارت‌هایی که به محیط زیست وارد کرد تعطیل شد.

 

فاروق سخنور اضافه کرد: این معدن فعال با انفجارهای شدید و غیرکنترل شده در جوار رودخانه در پایین دست روستای "خورخوره" باعث به وجود آمدن خسارت به باغ های اطراف و اراضی کشاورزی این منطقه شد.

 

وی ادامه داد: با بازدید از عوارض این انفجارها و نحوه فعالیت معدن و شواهد موجود، از ادامه فعالیت این معدن تا تعیین تکلیف آن جلوگیری شده است.

 

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد اظهار داشت: برابر صورتجلسه تنظیمی مقرر شده کارشناسان رسمی دادگستری نسبت به برآورد خسارت وارده به باغ و اراضی کشاورزی صدمه دیده اقدام کرده و مالک معدن نیز ملزم به پرداخت هزینه خسارت به خسارت دیدگان است.

 

سخنور اضافه کرد: همچنین در اثر شدت این انفجارها تعدادی از ماهی های رودخانه ای نیز تلف شده اند، که مراتب توسط ماموران یگان حفاظت محیط زیست پیگیری و پس از تشکیل پرونده تحویل مراجع قضایی داده شده است.

 

این انفجارهای نامتعارف همچنین موجب ترس و وحشت روستاهای حاشیه این معدن شد.

 

روستای "خورخوره" در بخش مرکزی و در فاصله ۳۰ کیلومتری شمال مهاباد و در مسیر کمربندی "دارلک" این شهرستان قرار دارد.

 

۲ تن شکر قاچاق در مهاباد کشف شد

 

فرمانده انتظامی مهاباد از کشف ۴۰ گونی پنجاه کیلویی شکر قاچاق به ارزش بیش از ۲۵۰ میلیون ریال در این شهرستان، خبر داد.

 

سرهنگ محمد توحیدی گفت: در راستای مبارزه با قاچاق کالا و حمایت از تولیدات داخلی، ماموران ایست بازرسی دارلک حین کنترل خودروهای عبوری موفق شدند یک دستگاه وانت نیسان را در محور مهاباد_ ارومیه، شناسایی و خودرو را با رعایت تمام جوانب احتیاط موازین شرعی و قانونی دستور ایست صادر و به خط بازرسی هدایت کردند.

 

وی افزود: ماموران پس از بازرسی از این خودرو ۲ تن شکر توزیع خارج از شبکه را کشف کردند.

 

سرهنگ توحیدی خاطرنشان کرد: در این زمینه یک متهم دستگیر و خودرو به پارکینگ دلالت داده شد.

 

برگزاری کارگاه سفالگری در مهاباد

 

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد اظهار داشت: اداره میراث فرهنگی برای احیای رشته‌های مرتبط به حوزه صنایع دستی با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی دوره آموزشی سفالگری را برگزار می‌کند.

 

ایوب اجی زاده با اشاره به اینکه این دوره آموزشی به مدت ۲ ماه و به صورت تئوری و عملی خواهد بود، افزود: هر دوره با حضور پنج نفر با رعایت فاصله گذاری و شیوه نامه‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

 

حاجی زاده تصریح کرد: برای افرادی که موفق به کسب امتیاز مورد نظر در آزمون تئوری و عملی پایان دوره شوند از طرف اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی مدرک رسمی صادر و اعطاء خواهد شد.

 

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد اضافه کرد: علاقه مندان می‌توانند برای ثبت نام و اطلاع بیشتر به اداره میراث فرهنگی واقع در خیابان ساحلی نرسیده به پل حکمت جنب پارک سید قطب مراجعه کنند.

 

وی ایجاد رونق در صنایع دستی را از برنامه‌های مهم سال جاری دانست و گفت: از جمله رشته‌های صنایع دستی که از اهمیت بسزایی برخوردار بوده، هنر سفالگری است که در راستای رونق این صنعت تلاش می‌کنیم تا امسال شاهد توسعه آموزش‌ها در این بخش باشیم.

 

مهاباد با ۲۴۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.
منبع: ایرنا



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید