صنایع بزرگ از معادن کوچک موجود در استان حمایت کنند

رئیس نظام مهندسی معدن خراسان شمالی گفت: صنایع بزرگ از معادن کوچک موجود در استان حمایت کنند.

صنایع بزرگ از معادن کوچک موجود در استان حمایت کنند
1400/04/22 | 16:18:04

سجادی در گفت و گو با خبرنگار، اظهارکرد: به عنوان مثال کارخانه سیمان بجنورد، یکی از کارخانجات بزرگ استان است که می تواند از معادن کوچک مرتبط با حوزه کاری خود حمایت کند.

 

وی افزود: یکی از نیازهای اصلی این کارخانه هماتیت است که این کارخانه نیاز خود را از طریق یکی از معادن خارج استان تامین می کند این در حالی است که در خراسان شمالی حدود شش معدن هماتیت وجود دارد.

 

سجادی ادامه داد: مواد معدنی هماتیت این معادن توسط کارخانجات استان خریداری نمی شود و یا با قیمت خیلی پایین خریداری می شود.

 

وی اظهارکرد: صنایع بزرگ که از مواد معدنی استفاده می کنند می توانند با انجام اقداماتی همچون پیش خرید، توان مالی معادن کوچک را افزایش داده تا آن ها نیز بتوانند با قوت کار خود را ادامه دهند.

 

رئیس نظام مهندسی معدن خراسان شمالی در ادامه در ارتباط با مشکلات معادن استان گفت: متاسفانه وضعیت زیرساخت های معادن در این استان بسیار ضعیف است.

 

وی افزود: معادن استان از لحاظ برخورداری زیرساخت هایی همچون برق، جاده دسترسی و ... ضعیف و یا محروم هستند.

 

سجادی خام فروشی را از دیگر مشکللات معادن استان بیان کرد و گفت: مواد معدنی که به عنوان مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند در استان مصرف می شود.

 

وی افزود: اما مابقی مواد معدنی به صورت خام از استان خارج می شود که به عنوان مثال حدود هفت معدن باریت در شهرستان راز و جرگلان وجود دارد که مواد معدنی آن از لحاظ کیفیت در سطح خوبی نیز قرار دارند اما خام خارج می شوند.

 

رئیس نظام مهندسی معدن خراسان شمالی تصریح کرد: سنگ های تزئینی از دیگر مواد معدنی هستند که در این استان خام فروشی می شود.

 

وی به معادن بوکسیت نیز اشاره کرد و گفت: چندین معدن بوکسیت در این استان وجود دارد که مورد استفاده شرکت آلومینیای جاجرم قرار می گیرد و خود این شرکت نیز دارای چندین معدن از این نوع است اما باید به فکر یک واحدفرآوری برای باطله های این معدن نیز بود.

 

وی افزود: در حال حاضر سدی از باطله های بوکسیت در حوالی معادن آن ایجاد شده که باید فکری به حال آن کرد و با راه اندازی واحد فرآوری می توان از عناصر کم یاب موجود در باطله ها نیز استفاده کرد.



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید