استخراج سالانه ۴۹۴ هزار تن مواد معدنی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: ۱۳ واحد معدنی با ظرفیت استخراج سالانه ۴۹۴ هزار تن در سلماس فعالیت می‌کند.

استخراج سالانه ۴۹۴ هزار تن مواد معدنی
1400/04/16 | 15:03:04

غلامرضا بابایی روز چهارشنبه  در گفت و گو با خبرنگار با اشاره به اینکه شهرستان سلماس دارای ظرفیت‌های بالقوه خدادادی و زیرزمینی دارد، افزود: ۹ واحد معدنی غیر فعال نیز در شهرستان سلماس وجود دارد که تلاش می شود با برنامه ریزی و رفع موانع موجود این تعداد معادن نیز به فعالیت خود بازگردند.

 

وی اضافه کرد: عدم وجود صنایع مناسب فرآوری سنگ های معدنی، عدم وجود شبکه برق در برخی معادن راکد جهت ایجاد واحد های فرآوری و بازیابی باطله سنگ معدن و همچنین عدم وجود راه ارتباطی مناسب در منطقه معدنی صوفی آباد با وجود داشتن ۵ واحد معدنی از عمده مشکلات این شهرستان است.

 

وی ادامه داد: ذخیره قطعی این واحدها بیش از یک میلیون و چهار هزار تن انواع مواد معدنی است که عمده این معادن مربوط به تراورتن، مرمر، سنگ گچ، سنگ آهن، بازالت، مصالح شن و ماسه، سیلیس و پوکه معدنی است.

 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی با اشاره به اشتغالزایی ۱۲۰ نفره در بخش معادن سلماس اضافه کرد: در حال حاضر ۲۰ کارخانه فرآوری مواد معدنی نیز  در سلماس فعال است که هفت نوع از این مواد را که مهمترین آنها مرمر، تراورتن، پوکه معدنی و شن و ماسه است، فرآوری و به بازار عرضه می کند. 

 

بابایی با اشاره به این که  ۱۲۰ معدن این  استان به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم راکد و غیرفعال است، گفت: توسعه و فعال سازی معادن زمینه ساز آبادانی و رفع مشکلات زیرساختی در شهرستان‌هاست و در این راستا باید موانع استفاده از ظرفیت توسعه معادن با همکاری دستگاه‌های اجرایی برداشته شود.

 

وی تاکید کرد: شهرستان سلماس نیز از نظر تولید مواد معدنی یکی از شهرستان‌های غنی و پر اهمیت استان است که با نظارت دائم از منابع معدنی و طبیعی امید  است سطح بهره برداری از منابع افزایش یابد.

 

آذربایجان‌غربی از وضعیت مناسبی در زمینه ذخایر معدنی برخوردار است اما هنوز تا بهره‌برداری مطلوب از ظرفیت‌های بخش معدن و صنایع معدنی راهی طولانی در پیش دارد.

 

سلماس یکی از شهرستان های شمالی آذربایجان غربی است که ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.
منبع: ایرنا



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید