خام فروشی ۷۰ درصد سنگ های معدنی

معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: در یک سال اخیر ۴۵ واحد معدنی در این استان به دلیل عدم فعالیت از صاحبانشان سلب صلاحیت و به دولت برگشت داده شد.

خام فروشی ۷۰ درصد سنگ های معدنی
1400/04/15 | 10:39:50

علی اصغر رضازاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اظهار داشت: در همین مدت نیز برای ۱۱ معدن جدید در سطح استان با سرمایه گذاری بخش خصوصی جواز بهره برداری صادر شده است.

وی اضافه کرد: واحدهای معدنی غیرفعال برگشت شده به دولت نیز در صورت درخواست از سوی سرمایه گذاران و کارآفرینان جدید با شرایط قانونی به آنها واگذار می شود.

این مسوول غیر فعال بودن و پرداخت نشدن حق حقوق دولتی را یکی از دلایل اصلی برای باز پس گیری واحدهای معدنی از کارآفرینان بیان کرد .

۴۵ معدن غیرفعال خراسان شمالی به دولت برگشت داده شد

خام فروشی ۷۰ درصد سنگ های معدنی  

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان شمالی گفت : براساس آمار سالانه حدود ۱۰ هزار تن سنگ تزیینی مرمریت ساختمانی در این استان تولید می شود که ۷۰ درصد از این مواد معدنی به صورت خام به کشورهای چین ،ایتالیا و برخی استان های کشور صادر می شود.

رضازاده ضعف سرمایه گذاری را مهمترین چالش پیشروی معادن این استان بیان کرد و اظهارداشت : خام فروشی مواد معدنی به خصوص سنگ های تزیینی باعث شده تا سود ناشی از ارزش افزوده این مواد معدنی به سود خریداران خارجی و ایرانی برود.

وی یکی از دلایل اصلی عدم صرفه اقتصادی در استخراج مواد معدنی در استان را با وجود پتانسیل موجود ناشی خام فروشی دانست و خواهان ایجاد بستر مناسب برای سرمایه گذاری خصوصی و یا دولتی در این حوزه شد.

به گفته وی نمونه واحدهای معدنی غیر فعال این استان  را به دلیل مشکل سرمایه گذاری را معادن باریت در راز و جرگلان و کلسیت در مانه و سملقان اعلام کرد که به دلیل نبود سرمایه گذار غیر فعال است.

معاون معدنی سازمان صمت با اشاره به استقرار تنها واحد تولید پودر آلومینا ایران در شهرستان جاجرم در این استان خاطرنشان کرد : سرمایه گذاری مناسبی در این واحد معدنی انجام شد به گونه ای توانست تحول بزرگی را در اقتصاد استان ایجاد کند، بنابراین باید به سمتی پیش رویم که سرمایه گذار را با تسهیلات بانکی به سمت بهره برداری از معادن استان هدایت کنیم.

 براساس آمار رسمی میزان خراسان شمالی با داشتن ۲۸ نوع مواد معدنی با ذخیره قطعی یک میلیارد و ۵۸ میلیون تن  دارد که هم اکنون حدود  ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن  از این ظرفیت معدنی قابلیت استخراج دارد که تنها پنج میلیون تن از این مواد معدنی در ۱۳۲ واحد معدنی در حال استخراج است.
منبع: ایرنا



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید