شرکت مس 70 درصد از نیاز کشور به کود فسفاته را تأمین می‌کند

دکتر اردشیر سعدمحمدی در آئین بهره‌برداری از طرح‌های ذخیره و صادرات اسید سولفوریک در بندرعباس و افتتاح طرح آهک پخته و هیدراته در اهر در پاسخ به رییس جمهور از تأمین 70 درصدی کود فسفاته مورد نیاز کشور تا چهار سال آینده خبر داد.

شرکت مس 70 درصد از نیاز کشور به کود فسفاته را تأمین می‌کند
1400/04/13 | 09:27:50

به گزارش مس پرس، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران تأکید کرد: در دو سال گذشته شرکت مس موفق به اکتشاف 1.5 میلیارد تن ذخیره جدید مس با عیار نیم درصد شد و در پایان سال 1400 نیز یک میلیارد تن ذخیره جدید دیگر در منطقه سریدون به کشور تقدیم خواهیم کرد.
وی افزود: حدود 17 درصد به ذخایر مس در دو سال گذشته اضافه شده و در حال حاضر رتبه هفتم ذخایر مس جهان را داریم.
دکتر سعدمحمدی اعلام کرد: بیش از 110 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در شرکت مس در حال اجراست و امیدواریم ظرف چهار سال آینده، شرکت ملی صنایع مس ایران جزو ده شرکت برتر تولیدکننده مس جهان قرار بگیرد و درآمدش به بیش از 4.5 میلیارد دلار در سال ارتقا پیدا کند.
وی خبر داد: در پایان امسال سه طرح کنسانتره افتتاح خواهد شد که بیش از 30 درصد به ذخایر و تولیدات کنسانتره فلز مس کشور اضافه خواهد کرد.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به افتتاح طرح ذخیره اسید سولفوریک گفت: در این طرح که در منطقه هرمزگان افتتاح خواهد شد نزدیک به 600 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده و هشت مخزن با ظرفیت 115 هزار تن با بیش از 5 کیلومتر ریل ساخته شده است.
وی ادامه داد: همچنین 100 دستگاه واگن مخزن‌دار و 200 دستگاه ایزو تانک ساخته شده و 4.7 کیلومتر خط لوله انتقال اسید به اسکله برای صادرات اسید سولفوریک و انتقال به اقصی نقاط جهان در این منطقه احداث شده است.
دکتر سعد محمدی افزود: برای زنجیره بعدی نیز برنامه‌ریزی کردیم تا بتوانیم کارخانه اسید سولفوریک که در سال گذشته در منطقه سرچشمه و خاتون‌آباد با سرمایه‌گذاری بیش از 33هزار میلیارد تومان افتتاح شده را با سرمایه‌گذاری جدید 100 میلیون یورو تبدیل به اسید فسفریک کنیم.
مدیرعامل شرکت مس اظهار داشت: قیمت اسید سولفوریک در حال حاضر در جهان 90 دلار و قیمت اسید فسفریک نزدیک به 950 دلار است که ارزش افزوده خیلی زیادی را با این سرمایه‌گذاری جدید در کشور ایجاد خواهد کرد و قابلیت تبدیل اسید فسفریک به کودهای فسفاته برای کشور فراهم ‌شده و مانع از خروج ارز بابت وارادت کود برای استفاده کشاورزی می‌شود.
وی همچنین با اشاره به افتتاح طرح آهک پخته و هیدراته در اهر گفت: معدن آهک اهر در 24 کیلومتری این شهرستان افتتاح خواهد شد و سالانه یکصد هزار تن آهک تولید خواهد کرد و با دستگاه‌های سنگ‌شکن با ابعاد 40 تا 80 میلیمتر کوچک خواهد شد.
دکتر سعدمحمدی تصریح کرد: از این معدن برای کارخانه تولید آهک پخته و آهک هیدراته مورد استفاده قرار خواهد گرفت. بیش از 65 هزار تن آهک هیدراته در سال در این کارخانه تولید خواهیم کرد و از امروز کلنگ آهک فاز 2 را برای تولید از 65 هزار تن فعلی به 130 هزار تن را خواهیم زد.
مدیرعامل شرکت مس اظهار داشت: این آهک هیدراته برای مصرف کنسانتره مس در ورزقان استفاده می‌شود. به ازای هر تن تولید کنسانتره مس سه کیلو آهک هیدراته نیاز داریم.
وی افزود: با تکمیل این زنجیره قادر خواهیم بود در کنترل هزینه‌ها نقش بسزایی داشته باشیم و در برنامه‌ریزی برای تولید 600 هزار تن کاتد مس که کیفیت آن منحصربه‌فرد و 99.999 است، نقش خودمان را در اقتصاد ملی و توسعه اقتصادی به نحو احسن به انجام برسانیم.
دکتر سعد محمدی در ادامه و در پاسخ به سؤال رییس جمهور در مورد زمان تولید کود فسفاته و تأمین نیازمندی‌ها و خودکفایی کشور در این زمینه گفت: برنامه‌ریزی اولیه تا ماه آینده به اتمام می‌رسد و عملیات سرمایه‌گذاری تبدیل اسید سولفوریک به اسید فسفریک حدود 18 ماه طول می‌کشد و سرمایه‌گذاری آن هم نزدیک به 100 میلیون یورو است.
مدیرعامل شرکت مس تصریح کرد: محصول این پروژه تولید 670 هزار تن اسیدفسفریک 54 درصد معادل 360 هزار تن اسید فسفریک بر مبنای P205 معادل 100 درصد است. در آن کارخانه بعد از 6 ماه از شروع عملیات راه‌اندازی اسید فسفریک با حدود 250 میلیون یورو دیگر برای تبدیل اسید فسفریک به کودهای فسفاته اقدام می‌کنیم.
وی گفت: این کارخانه نزدیک به دو سال زمان می‌برد و قادر خواهیم بود با مصرف یک میلیون تن اسید و یک میلیون و 200 هزار تن خاک فسفات سالانه حدود 790 هزار تن از انواع کود فسفاته که مورد مصرف در کشاورزی است را تولید کنیم. میزان نیاز کشور حدود یک میلیون و 300 هزار تن است.



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید