تعیین تکلیف 85 درصد پهنه های معدنی استان خراسان جنوبی

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: تاکنون ۸۵ درصد پهنه‌های معدنی استان تعیین تکلیف شده است و ۱۶ تیرماه جاری سه پهنه معدنی در استان آزادسازی و تا پایان سال تمامی پهنه‌ها تعیین تکلیف می‌شود.

تعیین تکلیف 85 درصد پهنه های معدنی استان خراسان جنوبی
1400/04/09 | 16:14:15

حجت ایمان طلب روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت روز صنعت و معدن افزود: در حال حاضر ۶۹۶ معدن با ذخیره قطعی ۶.۸ میلیارد تن و اشتغال ۱۳ هزار نفر در استان وجود دارد که سهم استان نسبت به کشور ۶ درصد تعداد معادن، ۱۱ درصد ذخیره قطعی و ۸.۵ درصد میزان اشتغال است.

 

وی بیان کرد: زغالسنگ، خاک‌های صنعتی، بنتونیت، سنگ آهن، آندولوزیت، بازالت، سیلیس، پتاس، منیزیت، سنگ‌های تزیینی، کرومتی، دولومیت، ممریت، طلا، مس، فلورین و سرب و روی مهمترین مواد معدنی استان محسوب می‌شوند.

 

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اظهار داشت: این استان از لحاظ معادن فعال و اشتغال در حوزه معادن رتبه چهارم و ذخیره مواد معدنی نیز رتبه هفتم کشور را به خود اختصاص داده است.

 

وی تصریح کرد: عملیات ژئوفیزیک هوایی در سطح ۲۲ هزار و ۵۰۰ کیلومترمربع با سرمایه‌گذاری ۳۲۰ میلیارد ریال توسط سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی در کشور انجام شد.

 

ایمان طلب ادامه داد: این پروژه درسال ۹۴ شروع و سال ۹۷ مطالعات اولیه آن تا مرحله شناسایی مناطق امید بخش پایان یافت و در سال‌های ۹۸ وسال جاری  مطالعات در مناطق امید بخش ادامه دارد.

 

وی اضافه کرد: تاکنون از این طریق ۱۰۷ نقطه امیدبخش در قالب ۳۱ محدوده معدنی در استان شناسایی شده که برخی محدوده‌ها نیز واگذار شده است.

 

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی یادآور شد: توسط سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) نیز عملیات ژئوفیزیک هوایی در ۲۵ هزار کیلومتر مربع فردوس و قاین انجام شد که ۴۷ محدوده امیدبخش معرفی شده است.

 

وی گفت: با انجام عملیات ژئوفیزیک هوایی در سطح ۶ هزار و ۵۰۰ کیلومترمربع پهنه نوار مرز، ۱۱ محدوده مستعد و سه محدوده امیدبخش معدنی شناسایی و سه پروانه اکتشاف و آزادسازی صادر شده است.

 

ایمان طلب بیان کرد: در مجموع توسط سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) ۴۴ هزار و ۱۸۵ کیلوکتر مربع عملیات ژئوفیزیک هوایی با سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیارد ریال انجام شده که منجر به معرفی ۲۷ محدوده امیدبخش معدنی شده است.

 

وی عنوان کرد: در سال‌های گذشته۴۶ درصد معادن استان به دلیل برخی مشکلات تعطیل شده بودند که با تعیین تکلیف و عارضه‌یابی این معادن اکنون با ۱۲ درصد کاهش به ۳۱ درصد رسیده است.

 

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی، نبود بازار را از دلایل عمده فعال نبود این معادن دانست و یادآور شد:  به عنوان مثال معادن بنتونیت ۷۵ تا ۸۰ درصد فعال است اما در سنگ‌های ساختمانی و نما به دلیل راکد بودن ساخت و ساز، اکثر معادن تعطیل است.

 

وی در ارتباط با تامین زیرساخت‌های معدنی اظهار داشت: زیرساخت‌های معادن از جمله راه و برق و سایر اولویت‌بندی شده است و اکنون 2 پروژه برق رسانی معادن شاهکوه نهبندان و سرب و روی غنی‌آباد بشرویه در دست انجام است.

 

ایمان طلب ادامه داد: انتقال برق در 2 سال اخیر به دلیل نوسانات برق چندین مرتبه انجام و پیمانکار ورود کرد اما کنسل شد اما اکنون پروژه برق‌رسانی به معادن شاهکوه فعال است.

 

وی افزود: زمین مورد نیاز احداث پست ۱۳۲ در محل آتشکده نهبندان پنج ماه پیش واگذار شد، انتهای فروردین امسال نیز برنده مزایده مشخص شد پیش بینی می‌کنیم تا پایان سال ۱۴۰۰ به بهره برداری برسد.

 

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: در معادن زغالسنگ مزینو و پرورده طبس نیز ابتدای شهریورماه برق وارد مدار خواهد شد.
منبع: ایرنا



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید