بزرگترین معادن روباز جهان

معدنکاری روباز تکنیکی در زمینه استخراج مواد معدنی به شمار می رود؛ زمانی که کانی‌های معدنی در نزدیکی سطح زمین قرار گرفته و گسترش بسیاری دارند، در روش استخراج از این تکنیک استفاده می شود

بزرگترین معادن روباز جهان
1400/04/06 | 10:23:48

بزرگترین معادن روباز جهان در سراسر جهان پراکنده هستند. معدنکاری روباز تکنیکی در زمینه استخراج مواد معدنی است؛ زمانی که کانی‌های معدنی در نزدیکی سطح زمین قرار گرفته و گسترش بسیاری دارند، در روش استخراج از این تکنیک استفاده می کنند. در ادامه بزرگترین معادن روباز جهان معرفی می شود.

معدن میرنی در روسیه
معدن میرنی جزو یکی از بزرگترین معادن روباز جهان به شمار می رود که در روسیه در میرنی در شرق سیبری واقع شده است که پیش از این معدن الماس بوده و هم اکنون غیرفعال است. این معدن بزرگترین معدن روباز الماس جهان و دومین گودال بزرگ حاصل از حفاری در جهان قلمداد می شود.
این معدن در سیزدهم ژوئن سال ۱۹۵۵ طی عملیاتی توسط زمین شناسان اهل شوروی کشف شد که عمق آن حدود ۵۲۵ متر و قطر آن حدود ۱۲۰۰ متر تخمین زده می‌شود. پرواز بر فراز این معدن برای هلیکوپترها ممنوع است. این امر به دلیل حوادث متعددی است که به دنبال جریان هوای رو به پایین در قسمت فوقانی معدن روی داده که منجر به سقوط هلیکوپترها شده است.
عملیات استخراج این معدن، در سال میلادی با تاکید بر ادامه استخراج از بخش‌های زیرزمینی تا سال 2009 به پایان رسید.

معدن دره بینگام در آمریکا
معدن دره بینگام جزو یکی از بزرگترین معادن روباز جهان محسوب می شود. این معدن در جنوب غربی شهر سالت‌لیک سیتی در ایالت یوتا در آمریکا قرار گرفته است. این معدن به نام معدن مس «کنی‌کات» نیز شناخته می‌شود. نام بینگام به نام دو برادری که برای نخستین بار این ناحیه را کشف کردند، نامگذاری شده است. این معدن بزرگترین و عمیق‌ترین گودال حاصل از حفاری حال حاضر جهان است. براساس برآوردها، ۹ کیلومتر عمق، ۴ کیلومتر پهنای و وسعت این معدن ۷۷۰ هکتار است.
کار خاکبرداری این حفره عظیم از سال ۱۸۶۳ میلادی آغاز شده و هنوز ادامه دارد و هر روز بر بزرگی آن افزوده می‌شود. این معدن متعلق به شرکت ریوتینتو است. این معدن به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ مس در ایالات متحده آمریکا، حدود ۱۳درصد از مس مورد نیاز این کشور را فراهم کرده و بیش از هر معدن دیگری در جهان سنگ معدن مس تولید کرده است.
در سال ۱۹۶۶ میلادی این معدن به عنوان اثر تاریخی، دیدنی و ملی این کشور به ثبت رسید.

معدن طلای کالگورلای در استرالیا
معدن کالگورلای واقع در استرالیا نیز جزو بزرگترین معادن روباز جهان است که با عنوان معادن کال جنوبی نیز شناخته شده که بزرگترین معدن طلای روباز این کشور محسوب می شود. این معدن شکل کشیده‌ای دارد که ۳.۵ کیلومتر امتداد، ۱.۵ کیلومتر پهنا و ۵۷۰ متر عمق دارد؛ چنین ابعادی کافی است تا سبب شود تا این معدن از فضا نیز قابل رویت باشد.

چاله بزرگ یا معدن کیمبرلی در آفریقای جنوبی
معدن کیمبرلی جزو یکی از بزرگترین معادن روباز جهان محسوب می شود. این معدن شامل یک معدن روباز و یک معدن زیرزمینی در کیمبرلی در آفریقای جنوبی است. ادعا می‌شود که این معدن بزرگترین گودال کنده شده توسط دست در دنیا به شمار می رود. این معدن در سال ۱۸۷۱ میلادی افتتاح شده و در ۱۹۱۴ تعطیل شد. پهنای این معدن ۴۶۳ متر و عمق آن ۲۴۰ متر بوده، هر چند بعدها ریزش آوار منجر به پر شدن بخشی از معدن شده و عمق آن به ۲۱۵ متر کاهش پیدا کرد. حدود ۴۰ متر معدن با آب پر شده و در حال حاضر ۱۷۵ متر آن قابل مشاهده است.
از سال ۱۸۶۶ تا ۱۹۱۴ میلادی حدود ۵۰ هزار معدنچی با بیل و کلنگ این چاله را کنده و از آن ۲۷۲۲ کیلوگرم الماس به ‌دست آورده اند.

معدن الماس ا‌کاتی در کانادا
معدن ا‌کاتی نخستین معدن سطحی و زیرزمینی الماس در کشور کانادا است. این معدن جزو یکی از بزرگترین معادن روباز جهان به شمار می رود که در ۳۱۰ کیلومتری شمال شرقی یلونایف و در ۲۰۰ کیلومتری مدار قطب شمال قرار دارد.
این معدن در سال 1998 میلادی توسط شرکت پی اچ پی بیلیتون، کانادا گشایش شد. اکاتی در ابتدا یک معدن روباز بود، ولی به زیرزمین منتقل شد، چراکه سنگ معدن سطح قابل استخراج، تخلیه شد.

معدن الماس دیاویک در کانادا
معدن الماس دیاویک در کانادا، جزو یکی از بزرگترین معادن روباز جهان به شمار می رود که معدن فعالی است که به بزرگترین قطب اقتصادی این ناحیه تبدیل شده است. معدن الماس دیاویک واقع در یک جزیره کوچک ۲۰ کیلومتر مربعی است که تنها ۲۲۰کیلومتر از مدار قطب شمال فاصله دارد و در طول زمستان، آب‌های اطراف آن به صورت کامل یخ می‌بندد.
این معدن سالانه حدود 7.5 میلیون قیرات الماس تولید می کند. این معدن در سال 1992 میلادی مورد پیجویی و اکتشاف قرار گرفت و در سال 2001 نیز کار ساخت و ساز در آن آغاز شد. سرانجام این معدن در ژانویه سال 2003 میلادی به تولید تجاری رسید. در مارس 2010 عملیات معدنکاری زیرزمینی در این معدن آغاز شد.
از مزایای این معدن ایجاد اشتغالزایی برای ۷۰۰ نفر است. این معدن به صورت جوینت ونچر توسط شرکت دومینیون دایاموند و شرکت دیاویک دایاموند ماینز یکی از واحدهای متعلق به ریوتینتو اداره می شود. پیش‌بینی می شود عمر تولید این معدن بین 16 تا 22 سال باشد.

معدن گرسبرگ در اندونزی
معدن گرسبرگ نیز جزو بزرگترین معادن روباز جهان و همچنین بزرگترین معدن طلای دنیا است. همچنین رتبه سوم در بین بزرگترین معادن مس جهان را به خود اختصاص داده است. معدن طلا و مس گرسبرگ شرکت فریپورت مک موران در استان پاپوای اندونزی واقع شده که در سال ۱۹۳۶ میلادی توسط یک زمین شناس هلندی کشف شده که آن را «ارتسبرگ» یا «کوه سنگ» نامیده است.
این معدن برای ۳۰ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است. این معدن در سال ۲۰۰۱ بالای ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار اونس بود. تولید این معدن از ۸۳۳ هزار اونس در سال ۲۰۱۹ میلادی به میزان ۲ درصد کاهش پیدا کرد و به ۸۴۸ هزار اونس در سال ۲۰۲۰ میلادی رسید.

چوکویی کاماتا یا معدن چوکی در شیلی
چوکویی کاماتا نیز جزو بزرگترین معادن روباز جهان به شمار می رود، این معدن بزرگترین معدن مس جهان با توجه به حجم حفاری‌های صورت گرفته در کشور شیلی است. عمق این معدن ۸۵۰ متر بوده که از این نظر، رتبه دوم را در میان معادن بزرگ و روباز دنیا را به خود اختصاص داده است.

معدن اسکوندیدا در شیلی
معدن اسکوندیدا نیز جزو بزرگترین معادن روباز جهان به شمار می رود، این معدن یک معدن مس در صحرای آتاکاما واقع در ناحیه آنتوفاگاستا در کشور شیلی است. اسکوندیدا از لحاظ تولید، بزرگترین معدن مس جهان به شمار می رود. این معدن از طریق دو گود روباز مواد لازم برای دو کارخانه تغلیظ لاگونا سکا و لُس کلرادوس را فراهم می کند.
در اصل این معدن دو معدن روباز جداگانه دارد. عملیات بهره برداری از این معدن در سال ۱۹۹۰ میلادی آغاز شده و سالانه یک میلیون تن مس از آن استخراج می شود.

معدن آيتيك در سوئد
معدن روباز آيتيك جزو بزرگترین معادن روباز جهان به شمار می رود، این معدن در 60 كيلومتري شمال آركتيك سركل در شمال سوئد واقع شده که 430متر عمق دارد. این معدن بزرگترين معدن مس در سوئد به شمار می رود که نقره و طلا هم توليد مي كند. معدن آيتيك در سال 1930 كشف شد و متعلق به بوليدن بوده و توسط اين شركت اداره مي شود. انتظار مي رود اين معدن روباز به عمق نهايي 600 متر برسد.
توليد معدن آیتیک در سال 1968 میلادی با نرخ توليد ۲ ميليون تن سنگ مس در سال آغاز شد. اين معدن 34.3 ميليون تن سنگ در سال 2012 توليد كرد. توليد معدني در اين شامل 270 هزار تن كنسانتره، 67100 تن مس، 51.7 تن نقره و 1.9 تن طلا بود.

معدن مس سرچشمه در ایران
معدن مس سرچشمه در ایران نیز جزو بزرگترین معادن روباز جهان به شمار می رود، این معدن در ۱۶۰ کیلومتری جنوب غربی کرمان و در ناحیه مرکزی رشته کوه زاگرس در ایران قرار گرفته است. از نظر زمین شناسی این معدن روی کمربند جهانی مس قرار دارد.
معدن مس سرچشمه یکی از بزرگترین معادن روباز و مجتمع‌های صنعتی معدنی جهان به شمار می رود و بزرگترین تولیدکننده مس ایران است. ذخیره زمین‌شناسی این معدن افزون بر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن «سنگ سولفوری» با عیار متوسط ۰٬۷ درصد برآورد شده است.

معدن انگوران در ایران
معدن سرب و روی انگوران در ایران نیز جزو بزرگترین معادن روباز جهان محسوب می شود. این معدن واقع در استان زنجان بزرگترین تولیدکننده سرب و روی ایران و نیز از پرعیارترین کانسارهای روی و سرب جهان به شمار می رود. ظرفیت تولید آن سالانه ۷۰۰هزار تن اکسید سرب و روی و مخلوط سولفوره سرب و روی است که این میزان تولید برای کارخانه های تولید شمش سرب و روی به کار گرفته می شود. این معدن دارای دو بخش روباز و زیرزمینی است که ذخیره بخش روباز این معدن ۸ میلیون تن برآورد شده است.
معدن سرب و روی انگوران یکی از معادن کشور باسابقه  تاریخی است که شکل نوین استخراج آن از آن به اواخر دهه ۴۰ خورشیدی باز می‌گردد.



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید