اجرای طرح احیا و بازسازی 24 معدن چهارمحال بختیاری

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: در راستای اجرای دستور العمل اجرایی ماده ۱۷ قانون معادن ۲۴ معدن در استان آماده اجرای طرح احیا و بازسازی است که منابع طبیعی با احیا و بازسازی این معادن در صورت تخصیص اعتبار موافقت کرده است.

اجرای طرح احیا و بازسازی 24 معدن چهارمحال بختیاری
1400/04/05 | 15:37:02

سید اسماعیل صالحی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار با اشاره به اجرای طرح احیای معدن در سطح استان افزود: در راستای اجرای دستورالعمل اجرایی ماده ۱۷ قانون معادن ۲۴ معدن در استان آماده اجرای طرح احیای و بازسازی است.

 

به گفته وی، برابر مصوبه کمیته تعامل، هشت معدن متروکه و ۱۶ معدن غیرفعال برای احیا معرفی شده است که در صورت تخصیص اعتبار این معدن‌ها احیا و بازسازی خواهد شد.

 

وی با اشاره به اینکه بازسازی و احیای عرصه‌­های منابع طبیعی آسیب‌دیده ناشی از فعالیت‌­های معدنی یکی از بهترین راه­کارهای مهم در کنترل آثار زیان‌بار بعدی آن و نیز دستیابی به ایجاد محیطی مناسب و مطلوب برای تجدید حیات طبیعی و استفاده از سایر قابلیت‌­های معادن است، افزود: پس از تصویب قانون اصلاح قانون معادن در سال ۱۳۹۰ و درج موضوع بازسازی و احیا در ماده ۲۵ این قانون و ماده ۱۷ اصلاحیه مربوطه، وظیفه بازسازی و احیای معادن بر عهده سازمان جنگلها، مراتع و آبخیـزداری کشور گذاشتـــه شده اسـت.

 

صالحی اظهار داشت: در این راستا و از محل اعتبارات ماده ۱۷ قانون معادن در سالجاری مبلغ ۹۰۰ میلیون ریال به ­صورت اسناد خزانه سه ساله اسلامی به منظور احیا عرصه‌­های تخریب شده به این اداره کل اختصاص داده شد.

 

به گفته وی، به منظور احیا و بازسازی، ابتدا معدن شمس آباد در کارگروه تعامل فعالیت‌­های معدنی استان به عنوان معدن متروکه برای احیا و بازسازی مصوب شد که در همین راستا عملیات احیا و بازسازی در سطحی معادل هفت هکتار و با عملیاتی شامل ایجاد تراس­بندی شامل خاکبرداری و خاکریزی به میزان۲ هزارو ۵۰۰ مترمکعب و نهال‌کاری به تعداد ۷۲۰ اصله درخت در مساحتی حدود چهار هکتار و کپه کاری در سطح سه هکتار توسط پیمانکار و به صورت پیمانی در حال اجرا ست.

 

وی خاطر نشان کرد: با توجه به تعداد زیاد معادن متروکه استان در صورت تخصیص اعتبار کافی امکان احیا و اصلاح آنان در راستای اهداف سازمان جنگل‌­ها وجود دارد.

 

صالحی افزود: علاوه بر معادن متروکه چنانچه برنامه مناسبی برای معادن فعال به منظور جلوگیری از تخریب اراضی و تشدید فرسایش ارائه شود، شرایط پایدارتری را در معادن به همراه خواهد داشت که این امر نیازمند تعامل بیشتر بین سازمان‌های مرتبط و بهره‌بردارن معادن است.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با توجه به اینکه فعالیت‌های معدنی آثار تخریبی بسیاری بر عرصه‌های منابع طبیعی دارد و جبران خسارت‌های وارد شده ناشی از عملیات اکتشاف و بهره‌برداری غیر ممکن است، گفت: این معادن پس از بهره‌برداری و پایان ذخیره معدنی یا نداشتن کیفیت مناسب رها شده و آثار مخرب بسیاری بر زیست بوم‌ها وارد می‌کند .

 

هم‌اکنون ۱۰۷ معدن دارای پروانه بهره‌برداری در استان با ذخیره قطعی حدود ۸۹۰ میلیون تُن و هشت نوع ماده معدنی شامل سنگ تزئینی ساختمان، مواد اولیه سیمان، گچ و شن و ماسه و سیلیس، خاک نسوز و دولومیت فعال است.
منبع: ایرنا



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید