ابهامات واگذاری معدن طلای اندریان

نماینده مردم ورزقان و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وضعیت کنونی معدن طلای اندریان در شهرستان ورزقان، گفت: به طور قطع در نحوه واگذاری ۲۰ ساله این معدن به یک شرکت خارجی ابهاماتی وجود دارد.

ابهامات واگذاری معدن طلای اندریان
1400/03/05 | 10:14:47

اللهوردی دهقانی روز چهارشنبه در یک گفت و گوی خبری با بیان اینکه گفته می شود سرمایه گذار خارجی معدن اصالت روسی دارد، ولی تبعه گرجستانی است، افزود: احتمال دارد این سرمایه گذار در روسیه یک ورشکسته باشد.

 

وی با اشاره به اینکه اصل واگذاری معدن طلای اندریان در اوایل دهه ۱۳۹۰ زیر سوال است، گفت: وقتی مردم عادی می توانند با ابتدایی ترین تکنولوژی ها، از خاک معدن این منطقه طلا استحصال کنند، پس عملیات استخراج نیاز سرمایه گذار خارجی ندارد، در حالی که در زمان حاضر سرمایه گذار خارجی سهام دار غالب است.

 

دهقان ریشه مشکلات ناشی از حفاری های غیر مجاز در معدن طلای اندریان را مدیریت ناصحیح معدن دانست و اضافه کرد: در وضعیت فعلی اهالی روستای اندریان، تمایلی به کار در معدن ندارند، چون قاچاق برایشان به صرفه تر است و پول کلانی از این راه به دست می آورند.

 

عضو کمیسیون صنایع و معادن ادامه داد: حفاران غیر مجاز بعد از مدت کوتاهی کار در معدن و آشنایی با رگه ها، به قاچاق روی می آورند.

 

نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تخلفات محرز روی داده در معدن طلای اندریان گفت: این معدن تاکنون دو بار به علت تخلفات زیست محیطی تعطیل شده ولی برای رفع مشکلات آن کار اساسی نشده است. 

 

دهقانی ادامه داد: روش استخراج در این معدن نیز نادرست بوده و اصول مهندسی استخراج در ان رعایت نشده است و برای این ادعا می توان به شیب های تند و لبه های خطرناک ایجاد شده بر پیکر معدن اشاره کرد.

 

وی گفت: تخلف محرز دیگر این است که در روند برداشت، رگه های پر عیار را بدون رعایت اصول معدنی و نظارت نظام مهندسی، شناسایی و برداشت می کنند و به تبع این رفتار نامعقول و خطرناک، بعد از ترک معدن، با پله های خطرناک ایجاد شده، جان افراد تهدید و حیوانات تلف خواهد شد.

 

معدن طلای مناقشه برانگیز «اندریان» در محدوده ۱۲۰ هکتاری منطقه کوهستانی و صعب العبور، مشرف به روستاهای «اندریان»، «آستارگان»، «میوه رود»، «قینر»، «گونه گوره»، «حاجیلار»، «طرزم» و «گل آخور» در محدوده جنگل های ارسباران دیزمار در فاصله ۸۰ کیلومتری از مرکز ورزقان، و ۳۵ کیلومتری از بخش خاروانا واقع شده است.

 

فعالیت‌های اکتشافی در محدوده معدن طلای اندریان از سال ۱۳۷۲ توسط شرکت منطقه‌ای معادن آذربایجان آغاز شد و اکنون نیز شرکت معدنی «زرین داغ آسترگان» با همکاری و سرمایه گذاری «شرکت پروژه زمین شناسی معدنی» از کشور گرجستان با هدف استخراج سالیانه ۱۴۰۰ هزار تن کانسنگ طلا و تولید طلا به روش «هیپ لیچ» در این معدن فعالیت می‌کنند.

 

۲ معدن با محدوده ۴۰ کیلومتری با عنوان «زرین داغ آسترگان»، در مالکیت شرکت سرمایه گذاری مشترک ایرانی - خارجی است که با تائید مقررات ایران، تاسیس شده و امتیاز ها هم ۷۴ به ۲۶ به نفع طرف گرجی تقسیم بندی شده است.

 

معدن طلای «اندریان» در اواخر دولت دهم واگذار شده و هویت دقیق سرمایه گذاری خارجی آن همواره محل در رسانه ها و نزد افکار عمومی محل مناقشه است. 
منبع: ایرنا



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید