رانش زمین در اطراف معدن خرشک

رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت گیلان در رابطه با رانش زمین در اطراف معدن خرشک رودبار گفت: در گذشته معادن ما به درستی مدیریت نشده است.

رانش زمین در اطراف معدن خرشک
1400/03/04 | 14:53:17

روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان، فرهاد دلق پوش در جلسه بحران فرمانداری رودبار با بیان این که برای صدور مجوز معادن نظارت صحیح صورت نگرفته افزود: از 2 سال پیش تاکنون معدن خرشک به حکم دادستانی تعطیل بوده و فعالیتی نداشته است.

 

وی با اشاره به  اینکه از سال ۹۶ تا کنون هیچ گونه مجوز فعالیتی برای این معدن در استان صادر نشده است، تصریح کرد: معادن استان گیلان؛ منشاء عمران و آبادانی است و نیازمند مطالح می باشیم اما این دلیلی بر این نیست که در اجرا دقت نظر صورت نگیرد.

 

وی با بیان اینکه سازمان صنعت و معدن و تجارت، متولی معادن دارای پروانه است ،  اظهار داشت:  این سازمان قطعا بر فعالیت معادن نظارت جدی خواهد داشت و در استان گیلان بویژه شهرستان رودبار به مدت یک  سال و نیم نظارت بر فعالیت معادن با هماهنگی استانداری صورت گرفته و بسیاری هم که اهل بهره برداری نیستند خلع ید شدند و آنهایی که مشکل اجتماعی به وجود می آورند به دستگاه قضایی معرفی می شوند.

 

دلق پوش  با اشاره به  استعلام برای صدور مجوز معادن از ۱۵ مرجع قانونی افزود: اتفاق خرشک باید به شکل فنی و کارشناسانه بررسی شود و قضاوت عمومی در حال حاضر بدون این بررسی ها  قضاوت درستی نخواهد بود؛ ضمن آنکه  از طرفی زندگی مردم و حقوق آنها و صیانت از حق مردم هم جز وظایف اصلی ماست.

 

به گفته وی ،  کارشناسان امر به منطقه خرشک اعزام شده اند تا بررسی های کارشناسی دقیق انجام شود البته از قبل نسبت به این رانش زمین و آسیب آن به خطوط لوله نفت تذکرات و گزارشاتی به مسئولان داده شده بود.

 

 اول خرداد ماه بر اثر رانش زمین در محور تتکابن به بره سر منطقه خرشک شهرستان رودبار سه واحد مسکونی تخریب شد. رانش زمین به اندازه ای بود که این واحدهای مسکونی تا حدود ۵۰ درصد تخریب شدند.

 

شهرستان رودبار در ۶۷ کیلومتر جنوب مرکز استان واقع است.

 

گیلان دارای ۴۰ معدن فعال است که مهمترین آنها  معدن زغال سنگ سنگرود، معادن سنگ آهک، معدن مارن، معدن صدف دریایی آستارا و تالش، معدن خاک نسوز سنگرود، معدن میکای املش، مصالح ساختمانی و سایر مواد معدنی از قبیل سیلیس، سنگ نما، ‌ماسه ریخته گری، سنگ لاشه است.
منبع: ایرنا

 



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید