اتمام اکتشاف معدن آلبلاغ اسفراین در 6 ماهه سال جاری

فرماندار اسفراین گفت: سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) کار مطالعات اکتشافی بر روی معدن سرب و روی آلبلاغ این شهرستان را تا اوایل مردادماه امسال انجام می‌دهد و پس از آن گواهی کشف برای آن صادر می‌شود.

اتمام اکتشاف معدن آلبلاغ اسفراین در 6 ماهه سال جاری
1400/03/04 | 10:55:01

مهدی کرامتی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار اظهار داشت: برای اجرای تعهدات ایمیدرو در معدن آلبلاغ اسفراین روز گذشته نشستی با حضور مدیرکل اکتشاف و شماری از مدیران این سازمان برگزار و بر شتاب بخشی مرحله مطالعات اکتشافی این معدن تاکید شد.

 

وی با اشاره به اجرای مرحله مقدماتی مطالعات اکتشاف، نمونه برادری و تهیه نقشه با پهباد در سال های گذشته افرود: اکنون کار مطالعات اکتشافی در مرحله بررسی آزمایشگاهی نمونه ها برای تعیین ترکیبات و عیار مواد معدنی در معدن آلبلاغ است.

 

فرماندار اسفراین با بیان اینکه مهم ترین دغدغه مسوولان در این حوزه بهره مندی هرچه سریعتر مردم از آثار و برکات معدن آلبلاغ در حوزه اشتغال، ارزش افزوده و بهبود معیشت مردم است، افزود: سیاست استاندار و مسوولان شهرستان عدم خروج مواد خام معدنی و فراوری آن در محل و احداث کارخانه است که همه مردم شهرستان از آثار آن بهرمند شوند.

 

وی ابراز امیدواری کرد: نتیجه مطالعات و سایر مقدمات به گونه ای عملیاتی شود که تا پایان سال ۱۴۰۰ کلنگ احداث کارخانه فرآوری سرب و روی معدن آلبلاغ در شهرستان به زمین زده شود.

 

معدن سرب و روی آلبلاغ اسفراین در منطقه ای کوهستانی و سخت گذر با همین نام در شهرستان اسفراین خراسان شمالی واقع است که برداشت غیرمجاز از ذخایر آن از اواخر سال ۹۷ توسط محلی ها آغاز شد و از بهار ۹۸ با هجوم سودجویان از دیگر نقاط کشور به این منطقه شدت گرفت.

 

واقع شدن این معدن در محدوده حفاظت شده زیست محیطی ساریگل، موجب شد سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی مدتها در ثبت آن ناکام بماند ولی پس از پیگیری رسانه ها و مسوولان شهرستانی و استانی در  مهرماه ۹۸ وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز مطالعات و اکتشافات اولیه بر روی این منطقه معدنی را برای ایمیدرو صادر کرد.  

 

وقوع چندباره حوادث آوار و ریزش سنگ در این معدن در ۲ سال اخیر جان هفت نفر از برداشت کنندگان غیرمجاز را، که بعضا از دیگر مناطق کشور راهی این منطقه شده بودند، گرفته است.

 

این معدن پس از مدتها بلاتکلیفی، سرانجام اوایل اسفند ۹۹ به صورت کامل از حضور برداشت کنندگان‌ غیرمجاز پاکسازی شده و در اختیار شرکت حفاظتی ایمیدرو قرار گرفت تا ضمن حفاظت از این منطقه کار مطالعات عمومی و تفضیلی اکشتافی منطقه معدن آلبلاغ برای تعیین میزان ذخائر سرب و روی انجام و پس از تایید برای استخراج و بهره برداری ازاین معدن تدابیر لازم گرفته شود.

 

شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد قرار دارد.
منبع: ایرنا



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید