استخراج 1میلیاردو نیم تن خاک از معدن مجتمع مس سرچشمه

مدیر امور معدن مجتمع مس سرچشمه گفت: یک میلیارد و ۵۷۸ میلیون تن خاک از ابتدای اکتشاف این معدن تاکنون از این معدن استخراج شده است.

استخراج 1میلیاردو نیم تن خاک از معدن مجتمع مس سرچشمه
1400/03/04 | 09:37:53

جواد حکیمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ، گزارشی از عملکرد این واحد ارائه کرد و افزود: با توجه به اینکه سال ۶۷ شکوفایی اقتصاد به سمت معدن می رفت و با وجود پتانسیل خوب معدن، در صورت سرمایه گذرای در این حوزه جمعیت زیادی می توانستند ارتزاق کنند، لذا صنعت کشور نیز که به کشورهای خارجی وابسته بود به این سمت آمد و رویکرد معدن به شکل خوبی برنامه ریزی و سازماندهی شد تا اقتصاد کشور از بیگانگان بی نیاز شود.

 

وی تصریح کرد: از ابتدای اکتشاف در معدن مس سرچشمه، تاکنون یک میلیارد و ۵۷۸ میلیون تن خاک از این معدن استخراج  شده است.

 

حکیمی ادامه داد: از سال ۱۳۶۲ به بعد که ماده معدنی را به منظور فرآوری به کارخانه (مجموعه باطله برداری) ارسال می کردیم، از این مجموعه تقریباً ۸۵۷ میلیون تن باطله و ۸۵ میلیون تن خاک با متوسط ۲۸ صدم اکسید، به هیپ های فعال ارائه شد.

 

حکیمی بیان کرد: تاکنون ۶۳۵ میلیون تن خاک با متوسط عیار ۸۳ صدم درصد هم به سمت کارخانه رفته ضمن اینکه این عیار خاک قبلا ۸۵ صدم و گاهی ۹ دهم درصد بود که آن را به ۸۳ صدم درصد رساندیم.

 

وی خاطرنشان کرد: انتظار می رود در سال های آینده این عدد به سمت پایین نزول کند با توجه به طرح های توسعه ای که در دست اقدام است سعی می کنیم تا پنج سال آینده این عیار را به ۶۲ صدم درصد برسانیم و حفظ کنیم.

 

مدیر امور معدن مجتمع مس سرچشمه رفسنجان عنوان کرد: زمانی می گوییم عیار خاک به میزان ۶۲ صدم درصد است؛ باید سختی کار تیم معدنی را به خاطر آورد که شبانه روز با سختی و دشواری و امکانات و دستگاه های فرسوده ۴۰ ساله فعالیت می کنند تا این درصد به دست آید.

 

حکیمی تصریح کرد: بارگیری از روزانه ۹۰ تا ۱۱۰ هزار تن خاک انجام می شود بنابراین در طول یک سال به مدت ۳۶۵ روز خط بدون وقفه کار خود را انجام می دهد و کمترین مشکل را داریم.

 

وی توضیح داد: ارسال ۶۲ صدم درصد خاک عیار کاری سخت پیچیده است، عشق خاصی می خواهد که پای کار باشیم.

 

مدیر امور معدن مجتمع مس سرچشمه رفسنجان همچنین ادامه داد: در رابطه با آخرین طرح که فاز سه تغلیظ در دست اقدام است باید یک نگاه این چنینی داشته باشیم و باقیمانده خاکی که می توانیم برداشت کنیم یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تن با عیار متوسط پنج دهم درصد و کاتاف دو دهم درصد است.

 

وی گفت: اینکه این عدد قابل توجهی است و برای آن برنامه ریزی خواهد شد؛ نسبت استخراج مان که ۱.۴ است به سمت پایین می رود و در مقطعی از زمان، این استخراج به نسبت مساوی خواهد رسید یعنی به ازای یک کامیون ماده معدنی یک کامیون باطله از معدن بیرون می رود که این در  مقایسه با معدن مس میدوک که در حال اقدام هستند بسیار قابل توجه است.

 

حکیمی تصریح کرد: نسبت استخراج خاک از معدن در میدوک به ازای یک کامیون ماده معدنی پنج کامیون باطله باید بیرون برود.

 

اکتشاف معدن مس سرچشمه از حدود ۱۳۶۰ به بعد آغاز شد این معدن در ۵۰ کیلومتری شهر رفسنجان قرار دارد.
منبع: ایرنا



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید