اجرا نشدن قانون در معادن مهریز

سخنگوی شورای اسلامی شهر مهریز گفت: طبق ماده ۴۳ قانون ششم توسعه، معادن و صنایع معدنی علاوه بر عوارض آلایندگی تا یک درصد از فروش خود را باید برای عوارض آسیب‌های عمومی پرداخت کنند که این امر هنوز در این شهرستان اجرا نمی‌شود.

اجرا نشدن قانون در معادن مهریز
1400/03/04 | 09:12:51

علیرضا ابویی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار با بیان اینکه این قانون در خیلی از شهرستان‌های معدنی کشور اجرا می‌شود افزود: اجرا نشدن قانون در منطقه موجب نارضایتی شهروندان شده و به رغم پیگیری‌های زیاد هنوز به هیچ نتیجه مناسب در شهر که حق مردم است نرسیده‌ایم .

 

وی ادامه داد: مهریز یکی از مناطق دارای معادن است و  ماده ۴۳ قانون برنامه ششم توسعه می‌گوید به دلیل خسارت ناشی از بهره‌برداری آنها به کشاورزی، بهداشت، سلامت و جاده‌ها، باید معادن و صنایع معدنی علاوه بر عوارض آلایندگی، تا یک درصد از فروش خود را باید برای عوارض آسیب‌های عمومی پرداخت کنند.  

 

به گفته این مسوول، علاوه بر این باید ۲ درصد  از عوارض فروش معادن  نیز به شهرداری‌ها پرداخت شود بنابراین با توجه به وجود معدن سرب و روی باذخیره معدنی ۷۰۰ میلیون تن مواد معدنی در منطقه  و وجود معادن دیگر می‌توان با وصول عوارض کمک بزرگی برای شهرداری داشت. 

 

ابویی خاطرنشان کرد: اگر معادن شهرستان با پیگیری عملی مسوولان استان به وظایف قانونی خود جدی و درست عمل کنند و حق مردم و منطقه داده شود خیلی از مشکلات اقتصادی موجود که مانع اجرای طرح‌های فرهنگی و عمرانی است حل می‌شود و موجب دلگرمی شهروندان است.

 

وی از نماینده  مردم حوزه انتخابیه مهریز در مجلس شورای اسلامی و مسوولان استان خواست وظیفه خود را برای پیگیری و احقاق حق مردم و منطقه انجام دهند تا معادن طبق قانون عمل کنند و مشکل شورای اسلامی شهر که در اجرای طرح‌های خود به خاطر بی‌پولی دچار مشکل است مرتفع شود.

 

بر اساس آخرین آمار موجود هم‌اکنون ۲۷ معدن در این شهرستان وجود دارد که از این تعداد ۲۲ مورد آن فعال است و اکثر آنها در بخش شن و ماسه و سنگ فعالیت دارد.

 

در معادن مهریز در حومه شهر و برخی مناطق بخش مرکزی تاکنون طبق آمار موجود زمینه اشتغال ۴۶۳ نفر فراهم شده و برای ارتقای آن با همت بخش‌خصوصی و پیگیری اقدام صورت می‌گیرد .

 

واحدهای معدنی یزد با تامین ۳۳ درصد خوراک فولاد کشور در رتبه اول قرار دارد و هشتمین استان صادرکننده محصولات غیرنفتی محسوب می شود.

 

در یزد بیش از ۵۰ نوع اندیس معدنی مانند سنگ آهن، سرب و روی، اورانیوم، خاک های صنعتی، باریت وجود دارد و در سه هزار و ۷۰۰ واحد تولیدی و صنعتی آن بیش از ۸۰۰ نوع محصول تولید می شود.

 

هم‌اکنون سه هزار و ۷۰۰ پروانه صنعتی با سرمایه گذاری اسمی ۸۰هزار میلیارد ریال و با حدود یکصد هزار اشتغال صنعتی در استان وجود دارد .

 

یزد با ۱.۳ درصد جمعیت کشور ، به لحاظ تولید صنعتی ۴.۴ درصد سهم تولید این بخش را در اختیار دارد ؛ ۴۷ درصد اشتغال استان مربوط به صنعت و معدن است در حالی که میانگین این عدد در کشور ۳۲ درصد است.

 

در این بخش سهم صنعت کشور در سال های ۹۵ و ۹۶ از ۳۱.۹ درصد به ۳۲ درصد افزایش یافت، این رقم در یزد از ۴۵.۴ درصد به ۴۶.۶ درصد رسید.

 

مرکز شهرستان مهریز در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.
منبع: ایرنا



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید