آغاز عملیات اجرایی ترمیم جاده دسترسی معدن تخت مینودشت

سرپرست اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مینودشت از آغاز عملیات اجرایی ترمیم جاده روستای تخت ظرف یک ماه آینده خبرداد.

آغاز عملیات اجرایی ترمیم جاده دسترسی معدن تخت مینودشت
1400/03/01 | 16:25:33

بعد از واژگونی مینی‌بوس کارگران معدن تخت در مسیر بازگشت به مینودشت در تاریخ شانزدهم اردیبهشت‌ماه امسال که منجر به مصدومیت ۱۶ سرنشین آن شد، بحث‌ها بابت کیفیت جاده این روستا بالا گرفت.

فرماندار مینودشت با تائید بی‌کیفیت بودن جاده مسیر تخت به مینودشت، گفت: بعد از واژگونی مینی‌بوس در مسیر روستای تخت ابعاد این حادثه مورد بررسی قرار گرفت. جاده این مسیر نیاز به روکش دارد و در قسمت‌هایی نیز باید گاردریل نصب شود.

سیدابوالفضل حسینی نیا با بیان اینکه ترمیم این جاده در اولویت برنامه‌های شهرستان است، اعلام کرد که به محض تأمین اعتبار کارهای لازم انجام خواهد شد.

وی در واکنش به حواشی مربوط به این مسیر که به گفته دهیار این روستا ترمیم جاده تخت اصطلاحاً بین مسئولان و مدیران معدن پاس کاری می‌شود، گفت: حل مشکل این مسیر به عهده هر مسئول یا ارگانی باشد باید سریعاً انجام شود.
در این باره سرپرست اداره راهداری شهرستان‌های مینودشت و گالیکش نیز با بیان اینکه جاده تخت به دلیل تردد بیش از حد ماشین‌های سنگین معدن آن منطقه شرایط ویژه‌ای دارد، گفت: زیرساخت این جاده به دلیل استفاده بیش از حد شرکت معدن از بین رفته و نیاز است که زیرسازی آن اصلاح و دوباره آسفالت شود.

آنه محمد قرنجیک بیان کرد: در زمان ریاست قبلی اداره راه مینودشت طی برگزاری جلسه‌ای پیرامون این موضوع در خردادماه سال گذشته، مصوب می‌شود که شرکت معدن نسبت به تهیه و تأمین آسفالت مورد نیاز بر اساس برآوردهای صورت گرفته اقدام کند.

وی افزود: طی همین صورت جلسه، اداره راه نیز متعهد به ساخت زیرساخت‌ها و اجرای آسفالت با استفاده از ماشین‌آلات و نیروی انسانی خود شد.

قرنجیک با بیان اینکه اداره راه در زمان سرپرستی وی کاملاً به تعهدات خود عمل کرده است، گفت: ما برابر آن صورت‌ جلسه زیرسازی‌هایی که نیاز به اصلاح داشته را انجام داده‌ایم و تقریباً یک الی دو نقطه است که دوباره نیاز به زیرسازی دارد که به‌زودی آن‌ها نیز تکمیل می‌شود.

سرپرست راهداری مینودشت و گالیکش ادامه داد: طبق صورت‌جلسه اداره راه باید مقدار آسفالت مورد نیاز را اعلام و معدن آن را خریداری می‌کرد. در این راستا میزان آسفالت مورد نیاز اعلامی از سوی اداره، ۳ هزار و ۲۰۰ تن آسفالت بوده است.

وی با بیان اینکه مدیران معدن برخلاف تعهدات خود، تهیه مقدار تناژ آسفالت اعلام شده از سوی اداره راه را به دلیل قیمت بالای آن نپذیرفتند، تصریح کرد: این مسئله دوباره طی جلسه‌ای در تاریخ ۲۸ اردیبهشت‌ماه با حضور معاون فرماندار مینودشت مورد بررسی قرار گرفت و طی آن دوباره صورت‌جلسه‌ای دیگر تنظیم شد و مسئولان معدن پذیرفتند این بار یک هزار و ۵۰۰ تن آسفالت را تهیه کنند.

قرنجیک خاطرنشان کرد: با مقدار تناژ مشخص شده، معاون فرماندار نیز در این جلسه خواست که در این جاده برنامه روکش کامل اجرا نشود زیرا نه معدن توانایی پرداخت هزینه‌های آسفالت را دارد و نه در شهرستان اعتباری برای آن وجود دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که "آیا با مقدار تناژ آسفالت تعیین شده مشکل جاده تخت حل خواهد شد؟ " گفت: مشکل این جاده با همین یک هزار و ۵۰۰ تن آسفالت نیز حل می‌شود اما به این شرط که مسئولان معدن نیز تناژ بار ماشین‌های سنگین خود را رعایت کنند زیرا اگر بخواهند آن تناژ استاندارد را رعایت نکنند باز این آسفالت آسیب می‌بیند.
سرپرست راهداری مینودشت و گالیکش در رابطه با زمان تکمیل ترمیم این جاده نیز گفت: ۱۰ درصد باقی‌مانده از زیرساخت‌های این جاده طی ده روز آینده تکمیل خواهد شد و با در نظر گرفتن تعهدات تازه مدیران معدن نیز پیش‌بینی ما این است که ظرف یک ماه آینده عملیات اجرایی آسفالت در این مسیر آغاز شود.

قرنجیک با اشاره به حادثه واژگونی مینی‌بوس کارگران در این مسیر، خاطرنشان کرد: برخی نبود گاردریل در پیچ را علت حادثه می‌دانند درصورتی‌که اگر در آن پیچ گاردریل نیز وجود داشت به علت توان کم گارد و وزن بالای وسیله، مینی‌بوس در برخورد با گارد، آن را از جا می‌کند و باز همین حادثه رخ می‌داد.

وی با بیان اینکه طبق اعلام پلیس‌راه، مقصر ۱۰۰ درصدی این حادثه، وسیله نقلیه بوده است، گفت: پلیس‌راه اعلام کرد که مینی‌بوس حتی معاینه فنی هم نداشته و حتی در روز حادثه گویا ترمز آن نیز ایراد داشته است.

قرنجیک افزود: این مینی‌بوس‌ها قدیمی است و حتی قرار شد در جلسه آینده شورای ترافیک شهرستان از مسئولان معدن نیز دعوت و این مورد بررسی شود.

سرپرست راهداری شهرستان‌های مینودشت و گالیکش در پاسخ به این پرسش که "مشکل پیچ خطرناک در این مسیر چگونه قابل حل است؟" تصریح کرد: تنها کار ما در این مسیرها که داری شیب تند هستند، استفاده از خاکریز است که در آن پیچ به علت عرض کم جاده امکان آن نیز وجود ندارد. تنها کاری که در این رابطه می‌توان انجام داد نصب علائم هشدار دهنده برای کاهش سرعت است.

قرنجیک با اشاره به سرقت تابلوهای علائم هشدار دهنده، گفت: سرقت پایه‌های گارد و تابلوهای علائم هشدار، ما را در شهرستان دچار مشکل کرده و این مسئله به‌شدت هزینه‌بر است. این امکانات فقط برای حفظ جان مردم و بالا بردن امنیت جاده بوده و نیاز است که مردم در حفظ و مراقبت از آن‌ها یاری‌رسان ما باشند.
منبع: ایسنا



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید