مزایده 40 معدن راکد در گیلان

رئیس اداره معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت : ۴۰ معدن استان راکد بود که به منظور فعال سازی از طریق مزایده واگذار می شود.

مزایده 40 معدن راکد در گیلان
1400/02/28 | 12:24:04

  امیرحسین رسام در نشست مشترک تعاملی با مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی کاسپین باختری  استان اظهار داشت : از سال گذشته معادن راکد و غیرفعال شناسایی و برای فعال سازی و تولید از طریق فرآیند مزایده عمومی همزمان در سراسر کشور به افراد حقیقی و حقوقی دارای صلاحیت جهت سرمایه گذاری جدید واگذار خواهد.

 

وی افزود: این معادن سالها در دست افراد بلوکه شده بود و پس از شناسایی و مطالعات میدانی و فراهم آوردن شرایط واگذاری در شورای معادن استان طی خرداد ماه سالجاری به افراد واجد شرایط و دارای صلاحیت طی مزایده عمومی واگذار خواهد شد.

 

 وی  تصریح کرد: ویژگی های این معادن ، پروانه های اکتشافی و گواهینامه کشف مشخص و به شکل مقتضی اطلاع رسانی خواهد شد.

 

 وی همچنین از رفع ممنوعیت ثبت درخواست اکتشاف محدوده های معدنی گروه ۱ و۲ و ۳ در استان های شمالی خبر داد  و افزود:  بنا به درخواست و پیگیری سازمان محیط زیست و منابع طبیعی کشور به جهت رعایت برخی از ملاحظات زیست محیطی از سال ۹۶ ثبت و درخواست محدوده های معدنی شن وماسه ، سنگ لاشه در استان های شمالی ممنوع و این امر سبب شده بود تا با توجه به نبود پتانسیل های رودخانه ای و فقر مصالح کوهی، بخش عمده نیاز استان از استان های زنجان ، قزوین و اردبیل با قیمت های بسیار بالا تأمین شود ولی اخیراً با رای شورای عالی معادن کشور این محدودیت به شرط رعایت چارچوب های مندرج در قانون مرتفع و به استان گیلان ابلاغ شد.

 

رسام،  توسعه فعالیت های معدنی و اکتشاف ذخایر معدنی جدید در سال ۱۴۰۰ را با هدف افزایش تولید ، اشتغال و رونق اقتصادی استان ، مستلزم رویکردی نوین در این حوزه عنوان و تصریح کرد: تعامل و همکاری بیش از پیش مرکز زمین شناسی و سایر دستگاه های متولی نظیر؛ منابع طبیعی و محیط زیست در جهت اعتلای فعالیتهای معدنی استان در قالب کارگروه های تعاملی تعریف شده است.

 

 وی ایجاد سایت معدنی برای جلوگیری از پراکندگی فعالیت های معدنی و متمرکز شدن واحدهای دانه بندی به منظور نظارت مطلوب را، از برنامه های مهم سازمان صنعت ، معدن و تجارت در سال جدید عنوان و  ابراز امیدواری کرد، با همکاری مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی و تعامل با دستگاههای اجرایی نظیر منابع طبیعی و محیط زیست و محوریت خانه معدن استان و سایر تشکل‌های معدنی این اقدام مهم تحقق یابد. 

 

 رییس اداره معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت  گیلان بر علمی و قانونمند شدن هرچه بیشتر اقدامات معدنی  استان تاکید و بیان کرد: از نظرات علمی و تخصصی همه دلسوزان و فعالان معدنی در پتانسیل یابی و شناسایی ذخایر جدید بالقوه بهره خواهیم برد تا بتوانیم فعالیت‌ها را شناسنامه‌دار  و با توجیه فنی و اقتصادی دقیق به فعالیت‌های معدنی نظم دهیم.

 

 رسام از نهادها و تشکل‌های معدنی گیلان به عنوان بازوی توانمند سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان  یاد و تصریح کرد:  ذات انجام فعالیت های معدنی با مقداری تخریب همراه است ولی  نگاه و رویکرد فعلی نسبت به معادن به عنوان عامل مخرب باید تغییر کند چرا که مالکیت معادن با دولت بوده و حمایت و سرمایه گذاری در این بخش سبب افزایش درآمد های دولت، رونق و رشد اقتصادی و اشتغال پایدار خواهد شد ؛ ضمن اینکه معادن؛ پشتیبان پروژه‌های عمرانی و باعث آبادانی کشور و پس از نفت تکیه گاه مهم اقتصادی کشور هستند و این رویکرد منطقی و علمی ذخایر و اقدامات معدنی است.

 

 در این نشست سرپرست مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی گیلان نیز با تایید مطالب مطروح شده توسط رئیس اداره معادن سازمان صنعت ، معدن و تجارت گیلان بر ایجاد رویکرد علمی بر مقوله معدنکاری تصریح کرد: بسیاری از فعالیت های صنعتی و صنایع معدنی ریشه در کانسارهای معدنی دارند و حیات و ممات برخی از صنایع فلزی بزرگ و کارخانجات معدنی به مواد اولیه معادن وابسته است بنابراین از رویکرد های سطحی باید پرهیز شود.

 

 مسلم امانی ادامه داد: شناسایی پژوهش و اکتشافات کانی های غیرفلزی از جمله بوکسیت، کائولن سنگ‌آهک، بنتونیت  از برنامه‌های سال ۱۴۰۰ این مرکز در گیلان می باشد.

 

 وی تعامل بیشتر کارخانجات صنایع معدنی و فولادی را با مرکز زمین شناسی خواستار شد و گفت: نیازمند بانک اطلاعاتی جامعی از این صنایع موجود برای شناسایی پتانسیل ها و نیازمندی های مواد معدنی مرتبط به صنعت هستیم تا بتوانیم روند پژوهشی و اکتشافی خود را متناسب با نیازمندی صنایع برنامه ریزی نماییم.

 

  امانی از پتانسیل های فلزی مطالعه و اکتشاف شده درباره مس تالش و آهن آسلار شفت  اظهار کرد: این معادن ذخایر خوبی دارند و پایش اکتشافات معدنی در سطح یکصد هزارم و پنجاه هزارم آن در دستور کار امسال می باشد.

 

 سرپرست مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی گیلان  با تاکید بر ضرورت  اهمیت اطلاع رسانی بیشتر به دهیاران و بخشداران و همچنین شوراهای مناطق مختلف از قانون معادن گفت: اگر مسئولان محلی به قوانین توجیه شوند در انجام رسالت های سازمانی در حوزه معدن اثر بخش و مفید خواهند بود و قطعاً اهالی بومی نیز به تدریج با چارچوب علمی و فنی فعالیت‌های معدنی آشنا خواهند شد.

 

گیلان دارای ۴۵ معادن فعال  است .   سال گذشته ۴۰ معدن غیر فعال نیز شناسایی شده بود که  تعدادی از آنها سال گذشته تعیین تکلیف شد.گیلان به دلیل وجود جنگل های انبوه  هیرکانی و اهمیت و شکننده بودن محیط زیست و منابع طبیعی برای برداشت معادن با محدودیت هایی روبرو است.
منبع: ایرنا



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید