فعالسازی پروژه معدن نیترات لیراب

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در بازدید از پروژه معدن لیراب از تصویب ۳ میلیارد تومان اعتبار از محل تسهیلات اشتغال روستایی استان به این پروژه خبر داد.

فعالسازی پروژه معدن نیترات لیراب
1400/02/27 | 09:14:02

سید حشمت الله صمیمی دوست معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در بازدید از طرح معدن نیترات پتاسیم روستای لیراب گفت: طی دو سال گذشته تلاش‌های بسیار خوبی به منظور حمایت از سرمایه گذار انجام که از محل تسهیلات اشتغال روستایی استان اعتباری بالغ بر سه میلیارد تومان مصوب که بخشی از آن به سرمایه گذار پرداخت شده است.

 

 

وی افزود: در بحث تامین زیرساخت‌های این طرح از قبیل جاده دسترسی و برق مورد نیاز پیگیری‌های لازم انجام شد تا امکانات اولیه همچون جاده دسترسی مناسب برای رونق اشتغالزایی منطقه ایجاد شود.

 

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: در این طرح ۴۰ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار می‌شوند.

 

وی با اشاره به آخرین آمار صنعت و معدن و تجارت استان در خصوص میزان ذخایر معدنی این طرح گفت: در مرحله اول بهره برداری میزان ذخیره این معدن ۵۰۰ هزار تن پیش بینی شده است.

 

صمیمی دوست با اشاره به کاربردهای معدن نیترات پتاسیم افزود:مواد تولیدی این معدن در صنایع نظامی، غذایی، کشاورزی کاربرد دارد.

 

وی ادامه داد: سایر مواد تولیدی این معدن همچون آهک میکرونیزه در صنایع فولاد، سیمان و آرایشی و بهداشتی کاربرد دارد.

 

معاون صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت‌های معدنی کشور نیز در این بازدید از راه اندازی و آغاز به کار تنها معدن نیترات پتاسیم خاورمیانه در دیشموک خبر داد و بیان کرد: در صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت‌های مدنی با ارائه تسهیلات به طرح معدن نیترات لیراب در بخش دیشموک کمک کردیم.

 

قباد شاه کرمی افزود: مرحله اول تسهیلات طرح معدن نیترات لیراب آزاد شده، که در این سفر از روند اجرای طرح بازدید کردیم و خوشبختانه سرمایه گذار این طرح مرحله اول را با اجرای فنداسیون عملیاتی کرده است.

 

معاون صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت‌های معدنی کشور ادامه داد: با تایید مرحله اول، تسهیلات مرحله دوم طی هفته آینده در اختیار سرمایه گذار این طرح قرار داده می‌شود که باید ماشین آلات و تجهیزات ساخته شده را در این مکان نصب کند.

 

شاه کرمی گفت: طی بازدید همکاران ما در صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت‌های معدنی تجهیزات مورد نظر در استان همدان ساخته شده و نیازمند نصب و راه اندازی توسط سرمایه گذار است.

 

وی با اشاره به محرومیت منطقه دیشموک افزود: با راه اندازی این طرح معدنی رونق اشتغال در منطقه دیشموک فراهم می‌شود که برای رونق اشتغال تاکنون ۸۰ درصد سرمایه طرح از طرف صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت‌های معدنی و مابقی توسط بهره بردار طرح تامین شده است.

 

معاون صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت‌های معدنی کشور ادامه داد: تاکنون مبلغ چهار میلیارد و سیصد میلیون تومان به این طرح اختصاص داده شد و در صورتی که سرمایه گذار مراحل کار را به درستی طبق برنامه زمانبندی جلو ببرد میزان حمایت‌ها افزایش می‌یابد.

 

وی با اشاره به تامین منابع لازم در خصوص اجرای این طرح معدنی گفت: از این مبلغ تاکنون چیزی قریب به دو میلیارد تومان آن آزاد شده و با نصب تجهیزات و ماشین آلات و فعالیت‌های مربوط به اکتشاف تکمیلی مابقی در اختیار سرمایه گذار قرار داده می‌شود.

 

هومن ایموری مدیرعامل شرکت ایلیا نیترات و مجری طرح نیترات پتاسیم روستای لیراب بخش دیشموک گفت: معدن نیترات لیراب به عنوان تنها معدن کشف شده نیترات در سطح خاورمیانه دارای دو ماده مهم معدنی همچون نیترات و آهک است.

 

وی افزود: با برنامه ریزی‌های انجام شده مرحله اول این معدن جهت تولید آهک طی ماه‌های آتی به بهره برداری و همچنین به فاصله سه ماه مراحل تولید ماده معدنی نیترات با غنای ۲ درصد طبق اعلام سازمان زمین شناسی آغاز می‌شود.

 

ایموری با اشاره به مشکلات این طرح معدنی مهم و نادر گفت: از جمله مشکلاتی که مانع اجرای این طرح می‌شود نبود جاده دسترسی مناسب و تامین برق فشار قوی است.

 

مدیرعامل شرکت ایلیا نیترات و مجری طرح نیترات پتاسیم روستای لیراب بخش دیشموک با اشاره به قطعی مکرر برق این منطقه ادامه داد: از دیگر مشکلات پیش رو، قطعی مکرر برق و افت ولتاژ آن است که از مسئولان تقاضای همکاری داریم.

 

به نقل از روابط عمومی فرمانداری کهگیلویه، وی گفت: تاکنون بیش از سه میلیارد تومان تسهیلات از بانک توسعه تعاون دریافت و تجهیزات و دستگاه‌های لازم را خریداری کردیم که تاکنون ۸۰ درصد کار پیش رفته و طی ماه‌های آتی به صورت ۱۰۰ درصدی به بهره برداری می‌رسد.
منبع: ایسنا



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید