سنگ ساختمانی؛ ویژگی ها و کاربردها

سنگ های ساختمان پرکابردترین مصالح ساختمانی از گذشته تا به امروز به شمار می روند. مهمترین ویژگی سنگ ها دارای ویژگی های دوام و مقاومت بالا، جلاپذیری مطلوب، مقاومت سایشی و ضربه ای بالا، قابلیت برش و صیقل‌دهی، قابلیت شستشو، ثبات رنگ، مقاومت در برابر حرارت و رطوبت، مقاومت کششی و خمشی مناسب، غیرقابل نفوذ بودن، مقاومت در برابر تغییرات آب و هوایی، سختی و مقاومت فشاری بالا و پایداری در برابر مواد اسیدی و قلیایی هستند. با توجه به ویژگی هر یک از انواع سنگ های مختلف، در ساختمان سازی کاربردهای مختلف دارند.

سنگ ساختمانی؛ ویژگی ها و کاربردها
1400/02/15 | 12:43:30

 

سنگ ساختمان

سنگ یکی از رایج ترین و پرکاربردترین مصالح ساختمانی به‌شمار می‌رود که از گذشته تا امروز مورد استفاده قرار می گیرد. سنگ‌ها از مواد سخت و مقاوم با تنوع رنگ و جنس بسیار بالا وجود دارند. این ماده علاوه بر اینکه نقش مهمی در مقاوم‌سازی ساختمان ایفا می‌کنند به‌عنوان عنصری تزئینی برای زیباتر کردن بناهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. 

 

ویژگی سنگ ساختمانی

سنگ ها دارای قابلیت های منحصر به فردی هستند که کاربرد آن ها را افزایش داده است. سنگ ساختمانی دارای ویژگی های چون دوام و مقاومت بالا، جلاپذیری مطلوب، مقاومت سایشی و ضربه ای بالا، قابلیت برش و صیقل‌دهی، قابلیت شستشو، ثبات رنگ، مقاومت در برابر حرارت و رطوبت، مقاومت کششی و خمشی مناسب، غیرقابل نفوذ بودن، مقاومت در برابر تغییرات آب و هوایی، سختی و مقاومت فشاری بالا و پایداری در برابر مواد اسیدی و قلیایی را دارند. 

 

استفاده سنگ در صنعت ساختمان سازی

سنگ در پوشش دیوار داخلی ساختمان، نماکاری، دیوار و شالوده، زیرسازی جاده ها، کف خیابان و پیاده رو و تزئینات مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

 

کف ساختمان و پلکان

سنگی که برای پلکان و کف سازی مورد استفاده قرار می گیرد، در معرض سایش و ضربه است، از همین رو باید بسیار سخت و از مقاومت سایشی و ضربه ای بالایی برخوردار باشد. همچنین سنگ کف ساختمان باید قابل برش در یک جهت باشد. سنگ های رسوبی و دگرگونی این مزیت را دارند. 

علاوه بر آن سنگ کف و پلکان به دلیل قرار گرفتن در معرض آلودگی، باید کم تخلخل داشته باشند تا در اثر شستشو با مواد شوینده و ریختن مواد اسیدی یا بازی روی آن نفوذناپذیر بوده و آسیب به آن ها وارد نشود. سنگ های مرمریت و گرانیت برای کف و پلکان مناسب هستند.

 

نماکاری در ساختمان

یکی دیگر از موارد استفاده از سنگ، در نماکاری ساختمان است. برای نمای ساختمان از سنگ های بادوام و مقاوم استفاده می کنند تا در برابر عوامل مختلف محیطی آسیب نبینند. شرایط متغیر جوی، تابش نور خورشید، گرد و غبار، یخبندان، باران های اسیدی و آلودگی هوا عواملی هستند که بر مقاومت سنگ تاثیر می گذارند. سنگ تراورتن برای نماکاری ساختمان مناسب هستند.

 

دیوار و شالوده

سنگ هایی که برای دیوارهای حائل و شالوده به کار گرفته می شوند به صورت نامنظم و بدون شکل خاص هستند. برای صرفه جویی در هزینه ساخت و ساز از سنگ هایی که در منطقه دیده می شوند، استفاده می شود. برای پر کردن فاصله بین سنگ ها نیز می توان از تکه های ریزتر استفاده کرد.

سنگ های متخلخل و سنگ هایی که دارای لایه بندی بوده و قابلیت انحلال آنها بالاست، برای دیوار و شالوده مناسب نیستند. اما سنگ های سخت با مقاومت فشاری بالا و وزن مشخص مناسب این کار هستند. اغلب ماسه سنگ و سنگ  آهکی دولومیتی گزینه ای مناسب برای دیوار و شالوده محسوب می شوند.

 

پوشش دیوارهای داخل ساختمان

استفاده از سنگ برای دیوار داخلی ساختمان، ظاهری باشکوه و خنک به آن می دهد. اصولا از سنگ برای پوشش دیوار حمام و سرویس بهداشتی، ساختمان های اداری، فروشگاه ها و سالن های غذاخوری استفاده می شود. سنگی که برای دیوار به کار می رود باید ظاهری زیبا و سطحی جلاخورده داشته  و تخلخل آن کم باشد تا با شستشو با مواد شوینده آسیب نبیند و مقاومت آن از بین نرود.

 

پوشش پشت بام

هر چند امروزه از سنگ برای پوشش بام ساختمان استفاده نمی کنند، ولی در برخی مناطق می توان این پوشش های سنگی را مشاهده کرد. سنگ های مخصوص بام باید سبک وزن، بدون تخلخل و غیرقابل نفوذ بوده و از مقاومت خمشی بالایی برخوردار باشند. علاوه بر آن بتوان آن را به لایه های مسطح و نازک تقسیم کرد. شیست های کلریتی و میکاشیست ها سنگ های مناسب برای پوشش بام هستند.

 

دکوراتیو کردن ساختمان

سنگ هایی که از رنگ و ظاهر مناسبی برخوردار هستند و علاوه بر دوام بالا مقاومت خمشی و کششی خوبی دارند برای تزئینات داخل ساختمان کاربرد دارند. این سنگ ها برای تزئین دیوار شومینه، ستون ها و قاب درب و پنجره به کار می روند. سنگ آنتیک نمونه ای از سنگ هایی است که به این منظور مورد استفاده قرار می گیرد.

 



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید