شروع عملیات استخراج و تولید شمش منیزیم در شهرستان گرمه

معاون طرح و برنامه سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: عملیات استخراج و تولید شمش منیزیم از مصوبات دور دوم سفر رییس جمهوری به این استان با همکاری یک شرکت دانش بنیان در شهرستان گرمه شروع شد.

شروع عملیات استخراج و تولید شمش منیزیم در شهرستان گرمه
1400/02/12 | 09:25:26

مهیار مشایخی روز یکشنبه به خبرنگار اظهار داشت: برای اجرای این مصوبه حدود دو هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است که یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال از این اعتبار از محل پرداخت تسهیلات بانکی و مابقی سهم آورده سرمایه گذار بخش خصوصی در دست اجرا قرار گرفت.

وی اضافه کرد : با استخراج این معدن سالانه حدود ۶ هزار تن شمش منیزیم تولید  و برای ۲۰۰ کارگر نیز به طور مستقیم ایجاد اشتغال خواهد شد.

به گفته وی تمام زیرساخت های معدنی برای استخراج این ماده معدنی در شهرستان گرمه در جنوب غربی استان خراسان شمالی از سوی این شرکت دانش بنیان با همکاری بخش خصوصی فراهم شده است.

معاون طرح و برنامه سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی خاطرنشان کرد: منیزیم محصول  راهبردی برای برخی صنایع از جمله فولاد و خودرو سازی محسوب می شود و با بهره برداری از آن بخش زیادی از نیاز کشور به این مواد معدنی تامین و از خروج ارز نیز جلوگیری می شود.

 منیزیت  نقش اصلی را در صنایع دیرگداز و نسوز دارد و بخشی از این فراورده ها  در مصارف کشاورزی، داروسازی، شیمی و ... به‌کار برده می‌شود. امروزه فولادسازی مدرن و درحال توسعه، نیاز به افزایش تولید دیرگدازهای منیزیتی با کیفیت بالا دارد.

ذخایر قطعی منیزیت دنیا، ۵/۲ و ذخایر پایه‌ای آن ۴/۳ میلیارد تن می‌باشد. تولید سالانه منیزیت در سطح دنیا در حدود ۲۰ میلیون تن است که از این مقدار، بیشترین سهم مربوط به کشورهای تازه استقلال یافته‌ی شوروی، چین، کره شمالی، چک و اسلواکی بوده است.

منیزیم فلزی است به رنگ سفید یا نقره‌ای با نماد Mg، عدد اتمی ۱۲، وزن اتمی ۲۴٫۳۰۵۰ و ساختار بلور آن شش گوش یا هگزاگونال متراکم است. نام منیزیم از واژه ی یونانی Magnesia حوضه‌ای در Thessaly یا از نام شهر قدیمی Magnesia در آسیای صغیر گرفته شده‌است. منیزیم هشتمین عنصر فراوان در پوسته زمین و سومین عنصر فراوان و محلول در آب دریاست که در صنایع فولاد، آلومینیوم و فولاد کاربرد دارد و در بیشتر کشورهای سازنده خودرو منیزیم به جای آلومینیوم برای سبک سازی خودروها استفاده می شود و با بهره برداری از این واحد سالانه ۲۵ درصد از منیزیم در داخل کشور مصرف و ۷۵ درصد آن به خارج صادر خواهد شد.

در دومین سفر استانی کاروان تدبیر و امید به خراسان‌شمالی در سال ۹۸ حدود  ۱۳۲ پروژه عمرانی، خدماتی و زیربنایی به بهره‌برداری رسید که برای اجرای این طرح‌ها در مجموع هشت هزار و ۴۲۰ میلیارد ریال و ۵۹۴ میلیون یورو از منابع دولتی و نیز ۶ هزار و ۳۷۰ میلیارد ریال اعتبار از منابع بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شده که با اجرای این طرح‌ها برای ۱۱ هزار و ۷۸۴ نفر اشتغال ایجاد شده است.

شهرستان گرمه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب بجنورد واقع است.
منبع: ایرنا



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید