کرسی قدرت در سازمان نظام مهندسی معدن

هفتمین دوره انتخابات هیات مدیره سازمان نظام مهندسی معدن استان تهران روز 5 شنبه (14 اسفند) با رقابت کاندیدای متفاوتی برگزار می شود.

کرسی قدرت در سازمان نظام مهندسی معدن
1399/12/13 | 16:36:09

سازمان نظام مهندسی معدن که به نوعی یکی از بازو های اجرایی وزارت صنعت، معدن و تجارت محسوب می شود یک تشکل غیر دولتی برای افزایش نظارت و سطح ایمنی و ارتقای کیفی اقدامات معدنی است، اما رقابت عجیب و ورود کاندیدای متفاوت به انتخابات این سازمان رنگ و بوی دیگری بخشیده است.

 

در این میان خانه معدن ایران با صف کشی انتخاباتی و حضور تعدادی از اعضای خود در این انتخابات سعی بر تصاحب کرسی های هیات مدیره این سازمان دارد تا بتواند نقش خود را بیش از گذشته در تصمیمات معدنی افزایش داده و سازمان نظام مهندسی معدن را هم در بسیاری از تصمیمات صاحب رای کند.

 

آن طورکه پیداست تیم های انتخاباتی برای رقابتی جالب در روز پنجشنبه 14 اسفند آماده می شوند. شاید بتوان محمدرضا بهرامن رییس خانه معدن ایران و کامبیز مهدی زاده مشاور عالی معاون علمی و فناوری رییس جمهوری را دو کاندیدای پر حاشیه این انتخابات نامید اما آن طور که پیداست خانه معدن با چیدمانی پر قدرت وارد عرصه انتخابات شده است.

 

بهرامن یکی از چهره های قدیمی و شناخته شده خانه معدن ایران است. تشکلی که قدرت نقش آفرینی در تصمیمات این حوزه را دارد.

 

اما واقعا در حال حاضر خانه معدن ایران محلی برای هم اندیشی و مطرح کردن مشکلات فعالان بخش معدن است ؟

 

حضور رییس خانه معدن ایران در شورای عالی معادن، حضور در بیشتر جلسات معدنی وزارت صمت، حضور در مراسم های مهم و افتتاحیه رویدادهای معدنی حاکی از آن است که قدرت خانه معدن بیش از یک انجمن و تشکل معدنی است.

 

این تشکل در سال های اخیر بیش از گذشته به میدان آمد تا بتواند موانع موجود در بخش معدن را برطرف کند.

 

اجرای نهضت فرآوری یکی از اقدامات مهمی بود که از خانه معدن شکل گرفت و امروز نتایج خوبی را در این باره شاهد هستیم. اما هرچند این تشکل در سال های اخیر توانسته گوش شنوای فعالان معدنی باشد و مشکلات را به مسئولان دولتی منتقل کند اما در کنار این اتفاق ضعف های زیادی وجود دارد که باید به آن پرداخت.

 

بدون شک بزرگترین ضعف این مجموعه را باید حضور مداوم یک فرد بر کرسی ریاست آن دانست.

 

بهرامن چهره دایمی هیات مدیره و ریاست در خانه معدن است در حالی که بخش معدن برای پویایی بیشتر نیازمند حضور جوانان و تفکرات جدید است .

 

درواقع این تشکل غیر دولتی که حق عضویت عجیبی از اعضای خود دریافت می کند چندان به ورود جوانان به هیات مدیره معتقد نبوده تنها به حضور آنها در کمیته های مختلف بسنده کرده است.

 

کمیته هایی که شاید بیشترین فعالیت آنها به برگزاری جلسات ماهانه ختم شود که در یک سال اخیر به دلیل شیوع کرونا چندان در این باره اطلاع رسانی نمی شود.

 

حال خانه معدن ایران با معرفی برخی اعضای خود که در یک تا دو سال اخیر نسبت به دیگر اعضا در رویدادهای معدنی بیشتر حاضر شده و در لیست سخنرانان همایش ها قرار می گیرند به عرصه انتخابات هیات مدیره سازمان نظام مهندسی معدن تهران وارد می شود.

 

در آن سوی انتخابات کامبیز مهدی زاده مشاور عالی معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و داماد رییس جمهوری نیز تلاش می کند با نگاه جوان گرا وارد انتخابات شده و به اعتقاد خودش درباره برخی مسائل رخ داده در این سازمان شفاف سازی کند.

 

اما سابقه نقش آفرینی خانه معدن در برخی مسائل حاکی از آن است که وزنه آنها سنگین تر بوده و می تواند صندلی های بیشتری را در هیات مدیره سازمان نظام مهندسی معدن از آن خود کند.

 

کشمش ها و حواشی ایجاد شده برای این دوره از انتخابات نشان می دهد سازمان نظام مهندسی معدن بیش از یک تشکل معدنی بوده و می تواند قدرت چانه زنی برخی فعالان بخش خصوصی را نسبت به گذشته افزایش دهد.

 

در واقع کسب قدرت بیش از توسعه معدنی در این انتخابات جلوه نمایی می کند و این درست ضعفی است که می تواند مشکلاتی را در حوزه معدن که امروز یکی از ارکان اصلی اقتصاد است ایجاد کند.

منبع:دنیای معدن



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید