سومین خانه معدن آذربایجان‌غربی در مهاباد

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت مهاباد گفت: سومین خانه معدن آذربایجان‌غربی با هدف تسهیل و حل مشکلات معدن داران در این شهرستان راه‌اندازی شد.

سومین خانه معدن آذربایجان‌غربی در مهاباد
1399/10/27 | 15:43:02

محمد جهین روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار افزود: مهاباد با داشتن معادن فعال و با توجه به سرانه استخراج و بارگیری مواد معدنی به عنوان یکی از قطب های این صنعت در استان به شمار می رود که به دلیل اهمیت آن، سومین خانه معدن آذربایجان غربی در این شهرستان تاسیس و آغاز به کار کرد.

 

وی ادامه داد: با تشکیل خانه معدن در مهاباد بهره‌برداران به راحتی می‌توانند مسائل و مشکلات خود را به صورت آنلاین منعکس و به مراتب بالاتر ارجاع دهند.

 

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت مهاباد اظهار داشت: از مهمترین وظایف این خانه ارتقای سطح علمی و فناوری در تولید مواد معدنی، ایجاد کارخانه‌های فرآوری و صنایع معدنی، ارتقای سطح فعالیت‌های تخصصی، تسهیل در حل مشکلات، بازاریابی و ایجاد زمینه‌های لازم جهت حضور در بازارهای جهانی است.

 

جهین، با اشاره به افزایش ۱۳۰ درصدی تولیدات معادن این شهرستان در سال جاری گفت: در این شهرستان ۷۴ پروانه بهره برداری معدنی صادر شده و ۱۷ واحد فرآوری معدنی هم فعال است.

 

وی بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۴۷۳ هزار و ۷۶۹ تُن انواع مواد معدنی از معادن فعال این شهرستان استخراج شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲ برابر شده است.

 

وی با اشاره به اینکه ۱۲ نوع ماده معدنی در این شهرستان استحصال می‌شود، افزود: مهمترین و بیشترین سنگ‌های استخراج شده به ترتیب شامل ۲۱۰ هزار تن سنگ شن و ماسه، ۱۲۱ هزار تن سنگ آهن و ۵۴۰ هزار تن سنگ دولومیت است.

 

وی مهاباد را یکی از قطب‌های اصلی استخراج سنگ باریت در کشور دانست و بیان کرد: طی ۹ ماهه نخست امسال ۲۲ هزار تن از این نوع سنگ معدنی نیز استخراج شده که ۲ هزار تن بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

 

جهین، با بیان اینکه امسال چهار معدن در این شهرستان با مشکل رفع منابع مالی فعال و به چرخه استخراج مواد معدنی برگشته است، افزود: در زمان حاضر ۴۰ درصد کل مواد استخراجی در این شهرستان فرآوری و بقیه به علت کمبود ماشین‌آلات به تبریز و اصفهان ارسال می‌شود.

 

برخی از فرآورده‌های معدنی این شهرستان از جمله سنگ‌های تزئینی، تراورتن، مرمریت و گرانیت نیز به کشورهای همسایه مثل ترکیه، افغانستان، عراق و جمهوری آذربایجان صادر می‌شود.

 

۵۱ نوع از ۶۸ نوع ماده معدنی شناسایی شده کشور در آذربایجان‌غربی وجود دارد؛ هم‌اکنون ۴۶۸ معدن در استان فعال است و پنج هزار و ۱۲۲ نفر به صورت مستقیم در معادن این استان مشغول فعالیت هستند.
منبع: ایرنا



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید