تامین تجهیزات مورد نیاز معادن استان قم

رییس اداره معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: تامین تجهیزات مورد نیاز معادن استان از جمله حوزه‌های اقتصادی آماده ورود تولیدکنندگان قمی است که می‌تواند فرصت درآمدزایی مطلوبی را برای صنعتگران فراهم کند.

تامین تجهیزات مورد نیاز معادن استان قم
1399/10/24 | 09:39:30

محمدتقی کاظم ‌زاده روز چهارشنبه درگفت وگو با خبرنگار، ضمن اشاره به ظرفیت‌های قابل توجه و متنوع حوزه معدن درقم، بیان کرد: برای بهره‌برداری صحیح ازاین منابع به تجهیزات ودستگاه‌های مختلفی نیاز است که تامین و ساخت آن‌ها، فرصت مطلوبی را برای تولیدکنندگان استان فراهم می‌آورد.

 

وی افزود: ساخت تجهیزات مورد نیاز معادن قم در استان، از خروج حجم قابل توجهی از منابع ارزی جلوگیری کرده و فرصت‌های متعدد شغلی در واحدهای تولیدی ایجاد می‌کند.

 

وی ادامه داد: بسیاری ازدستگاه‌های مورد استفاده درمعادن استان،‌ فناوری پیشرفته‌ای دارد که برای ساخت‌آن‌ها در داخل، باید از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان بهره‌برد، بنابراین ورود به حوزه ساخت این تجهیزات،‌ موقعیت مناسبی را برای نمایش توانمندی مجموعه‌های دانش‌بنیان قم نیز فراهم می‌آورد.

 

کاظم‌زاده گفت: صنعتگران قمی درسال جهش تولید می‌توانند با ورود به حوزه ساخت تجهیزات مورد نیاز بهره‌برداری از معادن،‌ الگویی جدید از تولید این محصولات را به بازار ارائه کنند و به یک قطب صنعتی موفق در این حوزه اقتصادی تبدیل شوند.

 

وی دربخش دیگری ازسخنان خود به طرح آزادسازی محدوده‌های معدنی بلوکه شده استان اشاره کرد و افزود: با این کار نزدیک به یکهزار و ۴۰۰ کیلومتر مربع از محدوده معدنی استان که به دلایل مختلف بلوکه‌شده بود و در سامانه کاداستر امکان ثبت معدن برای متقاضیان وجود نداشت،‌ آزاد شده و ظرفیت‌های معدنی استان تقویت خواهد شد.

 

۲ درصد معادن کل کشور در قم وجود دارد و همین مساله ضرورت توجه بیشتر به ظرفیت‌های این حوزه برای افزایش سطح درآمدهای استان را نشان می‌دهد؛ در همین رابطه راهبرد سازمان صمت قم جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی استخراج‌شده است تا با فرآوری آن‌ها، ارزش‌افزوده اقتصادی بیشتری در بخش معادن استان ایجاد شود.

 

مهم‌ترین ذخایر شناخته‌شده استان شامل معادن فلزی (سرب، روی، مس، منگنز)، معادن غیرفلزی (کائولن، باریت، نمک و سولفات سدیم) و معادن مواد اولیه مصالح ساختمانی (سنگ‌های تزئینی، مرمریت، گرانیت، سنگ‌های لاشه، سنگ‌آهک و سنگ گچ) است که با به‌کارگیری طرح‌های جدید و استفاده بهینه از این مواد معدنی می‌توان کسب‌وکارهای درآمدزا در زمینه صنایع معدنی در استان ایجاد کرد.
منبع: ایرنا


کلمات کلیدی :


معدن استخراج مس سرب آهک

شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید