روسیاهی زغال برای مسئولان «شرکت زغالسنگ کرمان»

ماجرا از دست به دست شدن تصاویر اعتراض چندین کارگر در مقابل شرکت زغالسنگ کرمان شروع شد

روسیاهی زغال برای مسئولان «شرکت زغالسنگ کرمان»
1399/02/23 | 14:19:06

ماجرا از دست به دست شدن تصاویر اعتراض چندین کارگر در مقابل شرکت زغالسنگ کرمان شروع شد؛ درست در میان دغدغه های پدری که با گذشت چهارده سال سابقه کار نه خبری از بیمه شدن به گوشش رسیده نه دلخوش به وعده های مسئولان شرکت در راستای خصوصی سازی است. متاسفانه ید طولای خصوصی سازی در ایران روسیاه تر از زغال است و حنایش برای کارگران زغال سنگ کرمان رنگی ندارد.
حکایت خصوصی سازی در ایران نتوانسته آنطور که بایسته و شایسته است ظهور و بروز پیدا کند و جایگاه خوبی در دید کارگران پیدا نکرده است. اخیرا تیغ خصوصی به شرکت زغالسنگ کرمان رسیده و هراس کارگران را به همراه داشته است.

در هفته گذشته کارگران معادن زغالسنگ کرمان در اعتراض به عدم شفافیت شرکت در مقابل آن تحصن کردند. حدود ۱۵۰۰ کارگر که تعداد زیادی از آن ها در برابر شرکت زغالسنگ کرمان به همراه خانواده هایشان در چادر و ماشین شب را به صبح رساندند و تا به امروز این ماجرا ادامه دارد. مسئولین کارخانه با چسباندن برچسب ضدانقلاب و اغتشاش گر به این کارگران، آن ها را از سرشان باز می کنند؛ با این حال اما این قشر ضعیف خودش را «فدایی رهبر» می نامد. با این حال مسئولین کارخانه با چسباندن برچسب ضدانقلاب و اغتشاش گر به این کارگران، آن ها را از سرشان باز می کنند. با این حال اما این قشر ضعیف خودش را «فدایی رهبر» می نامد. بیشتر بخوانید: مهدوی: عدم شفافیت مسئولان زغالسنگ کرمان کار دستشان داد / کارگران در انتظار ثبت قرارداد! حرف اصلی کارگران، اعتراض آن ها به خصوصی سازی معدن، وضعیت اسفناک حقوقی، بیمه و مزایا و قراردادی بودن آنهاست.

هرچند که نکات عجیب و جالبی درباره فروش زمین ها و عرضه این شرکت در بورس نیز شنیده می شود.

یکی از اساتید دانشگاه شهید باهنر کرمان در خصوص اتفاقات پیش آمده می گوید: این معترضان، کارگران معادن کوهبنان، زرند و رارو هستند که اعتراضشان در شهرستان نتیجه نداد و دست به دامن مرکز استان شده اند. خبر اعتصاب کارگران زغالسنگ کرمان از سال ۹۲ به گوش می رسد و مخصوص امروز و دیروز نیست! این کار دائمی آن ها شده و این اتفاق برای مسئولین استان عادی شده است. از یکشنبه هفته گذشته تقریبا نه روز می شود که کارگران در حال اعتراض هستند، ولی آب از آب تکان نمی خورد.

به گفته این استاد دانشگاه، اعتراضات کارگران از سال ۸۸ همزمان با طرح واگذاری شرکت به دولت احمدی نژاد آغاز شده و از سال ۹۲ به اوج رسیده است. در حال حاضر نیز زمزمه واگذاری به شرکت دالاهو به گوش می رسد و باتوجه به تجربه ناخوشایندی که کارگران در واگذاری قبلی داشتند، نسبت به اوضاع نگرانند. وی می گوید: این دست به دست شدن ها به ضرر کارگر است. از بزرگترین مشکلات کارگران، مشکل حقوقی است که از دادستان کرمان خواستیم به آن ورود کند؛ فرایند هایی هم طی شده، اما برخوردی صورت نگرفته است. در حال حاضر شرکت زغالسنگ کرمان تبدیل به شرکت دولتی شده که آورده هایش برای دولت کم بوده و قرار است به دلیل حجمی از بدهی ها، واگذار بشود. میزان تولید این شرکت در سه سال اخیر سیل نزولی پیدا کرده و نبود مواد اولیه، زمینه ساز این مشکل است. متاسفانه روند تولید شرکت های زغالسنگ کرمان کاملا سنتی است. البته ششم اردیبهشت ماه محمدرضا پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس در نامه ای به وزیر کار خواستار رسیدگی فوری به موضوع واگذاری شرکت زغالسنگ کرمان به شرکتی به نام «دالاهو» شد که باعث نارضایتی کارگران شرکت معادن زغال سنگ کرمان شده است. پورابراهیمی در این نامه نوشته است:

«با توجه به لزوم پاسخگویی به درخواست های صنفی کارگران معادن زغالسنگ همانند اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، اجرای دائمی قرارداد های کارگران به منظور ایجاد امنیت شغلی بیشتر، افزایش ضریب شغل سخت و زیان آور از ۱.۵ به دو، حل مشکل مسکن کارگران و نیز سایر مواردی که در جلسات مستمر با وزیر و سایر معاونان و مدیرانی ملی و استانی مطرح شده است، ضرورت ارائه پاسخ و اقدامات فوری و سریع آن وزارتخانه برای حل مشکلات این قشر زحمتکش کاملا ضروری به نظر می رسد و قطعا در این خصوص پاسخگوی اول مشکلا این کارگران مدیرعامل شرکت زغالسنگ کرمان بوده که به عنوان مدیر اجرایی وزارتخانه کار مکلف به پیگیری تمامی موضوعات و حل مشکلات مطروحه با حمایت مدیران صندوق فولاد کشور و نیز پشتیبانی معاونان وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با مدیریت شخص وزیر است. هیچ گونه عذری از مدیرعامل شرکت زغال سنگ کرمان درصورت حل نشدن مشکلات مذکور پذیرفته نخواهد بود. مسلما درصورت تاخیر در انجام درخواست مذکور موضوعات مدنظر از طریق سوال در کمیسیون اقتصادی مجلس در دستورکار قرارخواهد گرفت.» همه این حرف ها در حالی است که مدیر روابط عمومی شرکت معادن زغالسنگ کرمان دوم اردیبهشت در گفتگو با رسانه ای واگذاری تمامی شرکت معادن زغالسنگ کرمان به بخش خصوصی را تکذیب کرد و گفته ورود زغالسنگ به تابلوی بورس برای تمامی پرسنل، مجموعه شرکت و استان کرمان منفعت دارد!

این شرکت تنها به زیرمجموعه یک صندوق برای عرضه کالا های خود در بورس کالای ایران وارد شده و اقدامات اخیر شرکت هم این امر را تسهیل می کند. اما به گفته کارگران؛ ماجرا از این قرار است که شرکت دالاهو نیت ورود به عرصه بورس را در سر می پروراند. در همان ابتدای شیوع کرونا شرکت تصمیم به تعطیلی کارگران از ۲۵ اسفند تا ۲۵ فروردین گرفت؛ اما در اصل قرار بر این بود که کارگران سه ماه تعطیلی با حقوق داشته باشند و بعد از روند واگذاری، به شرکت بازگشته و با سیاست های جدید مواجه بشوند. اما کارگران به محض اینکه متوجه ماهیت ماجرا شدند به سر کارشان بازگشتند. بیشتر بخوانید: تیغ خصوصی سازی معادن زغالسنگ کرمان و هراس کارگران از پایمال شدن حقشان! ریشه این ماجرا قدیمی است. دادخواهی این کارگران شامل دو وجه حقوقی و صنفی می شود؛

اولین نکته ای که در باب حقوقی مطرح شده رد نشدن بیمه بعد از گذشت چندین سال کار سخت برای کارگران است. به گفته کارگران؛ شرکت زغالسنگ کرمان در شهر کرمان و زرند اراضی و زمین های زیادی داشت که در چند سال گذشته به تدریج به فروش رفت. با این وجود، قرار شرکت به واگذاری زمین ها به کارگران بوده و حتی تعداد زیادی از کارگران در این طرح ثبت نام کرده بودند؛ که عمده آن ها به فروش رسیده است. شبه ای که به جریان واگذاری به شرکت دالاهو در حال حاضر مطرح می شود، چرایی فروش این زمین هاست! بنابراین دغدغه کارگران در بخش حقوقی در دو قسمت قابل توضیح است: یکی حق و حقوق و یکی فساد شبهه ناک مسئولین! اما اولین مسئله صنفی که کارگران نسبت به آن معترضند، میزان حقوق دریافتی شان است. بنا بر گفته اهالی و منابع آگاه، کارگران غیر بومی در ازای یک ماه کار سخت در معادن تنها یک میلیون و پانصد هزار تومان دریافت می کنند. دومین مسئله عدم رعایت طرح طبقه بندی مشاغل است که باید از ۷ ماه گذشته اجرا می شده که با بدقولی مسئولان شرکت مواجه شده است.

سومین مورد، بحث اصلاح قانون در مورد ضریب شغلی در باب سختی کار است که کارگران معدن کرمان با ضریب شغلی ۱/۵ با نانوا ها در یک رتبه قرار می گیرند. اما آنچه باعث ناراحتی کارگران شده این است که نمایندگان مجلس این شهرستان ها نیز نتوانسته اند تا کنون این موضوع را در مجلس پیگیری کنند و به سرانجام برسانند. اگر بخواهیم مطلب را به روشنی مطرح کنیم این کارگران با ضریب شغلی یک و نیم با ۲۵ سال سابقه کار بازنشست می شوند؛ در صورتی که صاحبان این مشاغل باید بالاترین ضریب کاری را داشته باشند و زودتر از بقیه بازنشست شوند.

منبع: پیام آوران معدن و فولاد



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید