تعطیلی معدن گچ و خاک شرق اصفهان در سال 1400

معاون حفاظت و امور اراضی اداره‌ کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان گفت: آخرین معدن گچ و خاک شرق اصفهان با هدف کاهش انتشار ریزگردها و گرد و غبار از ابتدای سال ۱۴۰۰ تعطیل می‌شود.

تعطیلی معدن گچ و خاک شرق اصفهان در سال 1400
1399/09/23 | 11:51:26

داریوش سعیدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار افزود: در سال‌های اخیر پنج معدن گچ خاک در شرق اصفهان تعطیل شد و صدور پروانه کار و استمرار فعالیت آنها مورد موافقت و تمدید قرار نگرفت و بر همین اساس برنامه ریزی برای تعطیلی آخرین معدن در دستور کار قرار گرفته است.

 

وی با اشاره به اهمیت کاهش آلایندگی هوا و ریزگردها ادامه داد: کنترل کانون‌های گرد و غبار اصفهان بویژه در شرق این خطه نیازمند همکاری و هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف است.

 

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان با بیان اینکه ۸۴۰ معدن در این استان وجود دارد، تصریح کرد: تمامی این تعداد فعال نیستند و شماری از آنها متروکه شده‌اند.

 

سعیدی درباره لزوم احیای منابع طبیعی که برای کاربری معادن مورد استفاده قرار می‌گیرند و همچنین افزایش فضای سبز در این مناطق اضافه کرد: در شرق اصفهان بالغ بر ۹ هزار هکتار جنگل دست کاشت ایجاد شد که نقش بسزایی در مهار ریزگردها و کنترل انتشار گرد و غبار دارد.

 

وی با تاکید بر اینکه فعالیت معادن در شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان ممنوع است، اظهارداشت: توجه به این فاصله امری حیاتی در سلامت مردم و جلوگیری از تخریب محیط زیست بر اثر آلاینده‌ها و انتشار گرد و غبار خواهد داشت.

 

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان خاطرنشان کرد: بر اساس تفاهمنامه با سازمان صنعت معدن تجارت هرگونه آغاز فعالیت و صدور پروانه کار برای معادن مستلزم استعلام از اداره کل منابع طبیعی است و در غیر این صورت بهره برداری از معدن به منزله تخریب عرصه‌های طبیعی و غیرقانونی است.

 

۱۶ کانون بحرانی فرسایش خاک در استان اصفهان به مساحت بالغ بر یک میلیون و ۹۲ هزار هکتار وجود دارد.

بیابان‌زایی در استان به‌ویژه در شرق اصفهان، سالانه علاوه بر به خطر انداختن سلامت مردم و تخریب محیط زیست، به امکانات زیربنایی و منابع طبیعی این استان خسارت وارد می‌کند.

عمده خسارت‌ها به پایگاه‌های نظامی اطراف همچون پایگاه هوایی هشتم شکاری، فرودگاه شهید بهشتی اصفهان، اراضی کشاورزی، محورهای مواصلاتی و شهرک های صنعتی، راه آهن و شهرهای پیرامون وارد می‌شود.

 

نگاهی به وضعیت استان اصفهان از حیث عرصه‌های طبیعی حاکی است که این خطه به مرکزیت شهرستان اصفهان با ۲۴ شهرستان، مساحتی معادل ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد از این مساحت را معادل ۹.۸ میلیون هکتار عرصه‌های منابع طبیعی و ملی و از این میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار جنگل معادل (۴ درصد)، ۶ میلیون هکتار مرتع معادل (۶۴ درصد) و سه میلیون هکتار بیابان معادل (۳۲ درصد) در بر گرفته است.

جنگل‌های استان اصفهان بطور عمده در ۲ شهرستان فریدونشهر با ۴۰ هزار هکتار و سمیرم با ۲۵ هزار هکتار پراکنده است و سرانه جنگل در کمتر از ۰.۱ هکتار است اما با وجود سطح به نسبت کم از تنوع گونه‌ای خوبی (۳۵ گونه درختی ودرختچه ای) برخوردار است.

این استان از نظر تقسیم بندی نواحی رویشی در ۲ ناحیه رویشی زاگرسی و ایران تورانی قرار گرفته که ناحیه رویشی زاگرسی غرب و جنوب استان را شامل می‌شود و بقیه مناطق استان جزو ناحیه رویشی ایرانی تورانی است.

این استان واقع در مرکز کشور دارای اقلیم خشک و نیمه خشک است و از این پهنه ۳.۲ میلیون هکتار معادل ۳۲ درصد استان را اراضی بیابانی و شنزار تشکیل داده است که به طور عمده در بخش‌های شمالی و شرقی آن پراکنده است.
منبع: ایرنا



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید