آغاز اجرایی شدن 10 طرح زیربنایی بخش معدن در بوشهر

رئیس اداره امور معادن سازمان صمت استان بوشهر: اجرای ۱۰ طرح‌ زیربنایی معدنی با همکاری سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در این استان تا پایان سال جاری آغاز می‌شود.

آغاز اجرایی شدن 10 طرح زیربنایی بخش معدن در بوشهر
1399/09/19 | 13:04:15

رشید مرادی روز چهارشنبه اظهارداشت: ظرفیت معدنی بوشهر از نوع سنگ های رسوبی به لحاظ ذخیره قطعی، تعداد معادن درحال بهره برداری، میزان استخراج و تولید مواد معدنی از جایگاه مناسبی در کشور برخوردار است که لازم است زیرساخت و واحدهای فرآوری بیشتری این بخش را حمایت کند.

وی اضافه کرد: یکی از نیازهای مهم بخش معدن بوشهر کمبود واحدهای فراوری مواد معدنی است که باعث ایجاد ارزش افزوده و سرمایه گذاری و اشتغال در استان می شود و لازم است دراین خصوص تمهیدات و مشوق های لازم برای سرمایه گذاری در نظر گرفته شود.

وی یادآورشد: در زمان حاضر ۲۰۰ واحد صنایع معدنی در زمینه فرآوری شن و ماسه، صنایع گچ، آهک هیدراته و کربنات کلسیم رسوبی و سه واحد کارخانه سیمان (سیمان ساروج، مند دشتی و دشتستان) در استان فعال است.

مرادی ادامه داد: این تعداد با حجم سرمایه گذاری ۸۶۳ میلیارد و ۵۳۵ میلیون تومان و اشتغال ۳ هزار و ۵۰۰ نفر سهم ۳۷ درصدی را از واحدهای صنعتی استان را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: احداث طرح‌های فراوری مواد معدنی جدید با عنوان صنایع آهک هیدراته و کربنات کلسیم صنایع گچ از سوی بخش خصوصی در دست ساخت است که پیشرفت فیزیکی مناسبی داشته است.

رئیس اداره امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر بیان کرد: با توجه به اینکه بیشتر مواد معدنی بوشهر به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌شود، کمبود زیرساخت‌های لازم برای صادرات مواد معدنی بخصوص اسکله و پایانه تخصصی صادرات از دیگر مسائل این بخش در استان است.

وی اعلام کرد: احداث اسکله صادرات مواد معدنی درمنطقه خورشهاب شهرستان تنگستان  برای رفع این مشکل برنامه‌ریزی شده است که اکنون در مرحله مطالعاتی قرار دارد.

رئیس اداره امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر اضافه کرد: همچنین ۹ طرح زیر ساختی برق رسانی و احداث جاده دسترسی نیز در دستور کار قرار دارد که اجرای ۴ پروژه آن در سال جاری آغاز شد.

مرادی در ارتباط با بازار هدف مواد معدنی بوشهر، بیان کرد: مقصد محصولات صنایع معدنی استان درحوزه صنعت شامل سیمان،گچ و آهک صادراتی کشورهای حوزه خلیج فارس و بنگلادش، هندوستان و آفریقا است اما آهک به استان‌های جنوبی کشور نیز ارسال می‌شود.

رئیس اداره امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: آهک برداشت شده از معادن بوشهر نیاز استان‌های هرمزگان، خوزستان، فارس وکرمان در زمینه صنایع و کارخانجات فولادی را تامین می‌کند.

وی افزود: بوشهر دارای ۲۵۸ معدن با پروانه بهره‌برداری است که مخلوط کوهی (شن وماسه)، سنگ های ساختمانی (لاشه-آهک های پرعیار)، دولومیت، نمک های آبی و سنگی، مواد اولیه سیمان و سنگ گچ  بیشترین حجم را به خود اختصاص داده است.

رئیس اداره امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر اضافه کرد: در زمان حاضر تعداد۱۳۰ معدن استان فعال است که در نیمه نخست سال ۶ میلیون تن از آنها استخراج شده است و میزان وصول حقوق دولتی از معادن تا پایان آبان ماه سال جاری مبلغ ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان است که درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته  رشد ۲۴درصدی داشته است.

وی گفت: حجم سرمایه گذاری در معادن استان معادل ۹۴ میلیارد و ۷۲۰ هزار تومان است و یکهزار و ۳۵۲ نفر در این بخش اشتغال دارند.

مرادی اعلام کرد: مطالعات اکتشافی سازمان گسترش و نوسازی معادن وصنایع معدنی (ایمیدرو)، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور و بخش خصوصی منجر به کشف ۳ گروه  معدنی جدید در استان شده است که در زمان حاضر ماده معدنی بوکسیت در مرحله صدور پروانه اکتشاف، ماده معدنی بیتومین درمرحله صدور گواهی کشف و مواد معدنی فسفات و ۹ پهنه اکتشافی عناصر نادرخاکی در مرحله تعیین مناطق امید بخش هستند.

وی افزود: با توجه به عدم مطالعات اکتشاف معدنی استان برای شناسایی پتاسیل‌های معدنی، توسعه و اکتشاف پهنه‌های معدنی جدید از سوی سازمان‌های توسعه‌ای به ویژه سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور و ایمیدرو ضروری است.

مرادی یادآورشد: میزان استخراج قطعی مواد معدنی از معادن استان درسال ۹۸به میزان  ۱۸میلوین تن براورد شده است که درمقایسه با سال ۹۷ از رشد ۵/۲۸ درصدی برخوردار است.
منبع: ایرنا



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید