شناسایی ۱۶ فقره برداشت غیرمجاز از معادن رودخانه‌ای لرستان

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان گفت: شناسایی ۱۶ فقره برداشت غیرمجاز از معادن رودخانه‌ای استان طی امسال منجر به صدور جریمه یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی برای متخلفان شد.

شناسایی ۱۶ فقره برداشت غیرمجاز از معادن رودخانه‌ای لرستان
1399/09/19 | 12:09:33

روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان بختیار رازانی روز چهارشنبه با اشاره به انجام ۸۰ فقره بازرسی از معادن رودخانه ای طی سالجاری افزود: نظارت بر فعالیت این معادن تشدید شده است.

 

وی اظهار داشت: ۲۸ فقره مجوز برداشت معادن رودخانه ای و ۵۶ مجوز پروانه بهره برداری معادن کوهی در لرستان صادر شده که نشان می‌دهد ۶۵ درصد معادن استان کوهی و ۳۵ درصد رودخانه ای است.

 

رازانی ادامه داد: به طور میانگین برداشت از معادن کوهی حدود ۱۰۰ هزار تن است و مشکلی در این خصوص نداریم اما سنگ شکن های کارخانه فرآوری معادن رودخانه ای، مشکلاتی دارند.

 

وی افزود: یک سنگ شکن باید سالانه ۱۰۰ هزار تن خوراک اولیه داشته باشد تا اقتصادی باشد اما آمارها نشان می دهد ۲۸ معدن شن و ماسه رودخانه ای لرستان ۳۲۰ هزار مترمکعب یا ۶۰۰ هزار تن خوراک اولیه تولید می کنند که کفاف حدود ۱۰ درصد معادن را می دهد.

 

وی اظهار داشت: بنابراین در این شرایط احتمال برداشت های غیرمجاز رودخانه ای برای جبران خسارت ها وجود دارد.

 

رازانی همچنین گفت: میزان نیاز به مصالح کوهی و رودخانه ای باید به طور دقیق برآورد شود چراکه بهره‌برداری از رودخانه بر اساس نیازسنجی، موجب حفظ منابع و جلوگیری از اضافه برداشت متخلفان می شود.

 

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان اضافه کرد: نظارت بر این معادن وظیفه امور آب و این سازمان است که به طور متناوب در دستور کار قرار دارد اما باید بهره برداران را به سمت مصالح کوهی سوق دهیم و واگذاری این معادن در اولویت باشد.

 

رازانی با بیان اینکه مصالح کوهی کیفیت بالاتری نسبت به مصالح رودخانه ای دارد تصریح کرد: هیچ کامیونی نباید موادمعدنی را بدون بارنامه حمل کند و هماهنگی پلیس راه و راهداری برای این مهم ضروری است.

 

۲۶۸ پروانه بهره‌برداری معدنی در لرستان صادر شده است که بیش از ۶۰ درصد این معادن فعال هستند که به طور میانگین سالانه حدود ۹ میلیون تن استخراج واقعی دارند و یک هزار و ۸۰۰ فرصت شغلی نیز ایجاد کرده اند.
منبع: ایرنا



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید