فعالیت گردشگری معدن نمک چهره آباد

موضوع تبدیل معدن نمک چهره آباد به سایت موزه با همکاری اداره کل میراث فرهنگی زنجان و دانشگاه بوخوم آلمان در دستور کار قرار دارد.

فعالیت گردشگری معدن نمک چهره آباد
1399/09/04 | 11:32:41

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان گفت:معدن نمک چهرآباد زنجان از ظرفیت بالایی برخوردار است و قادر به جذب گردشگران بسیاری خواهد بود.

 

امیر ارجمند افزود:اقدامات و پیگیری­های لازم برای فعالیت گردشگری معدن چهرآباد در جریان است. موضوع تبدیل این معدن به سایت موزه با همکاری اداره کل میراث فرهنگی زنجان و دانشگاه بوخوم آلمان در دستور کار قرار دارد.

 

وی گفت:در حوزه گردشگری پروژه‌های بسیار ارزشمندی در این منطقه در حال اجراست که تلاش می‌کنیم تا در اسرع وقت به بهره‌برداری برسند و به‌طور قطع با استمرار این برنامه چهرآباد نقش پررنگی در گردشگری زنجان و استان ایفا خواهد کرد.»

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان ادامه داد:این معدن خلاصه‌ای از پیشرفت تکنولوژی است؛ در دوران باستان معدن کاران اولیه با کشف رسوبات یک سنگ نمک شروع به استخراج نمک کردند، اما در قرون‌وسطی نمک تبدیل به یکی از مهم‌ترین مواد اولیه در غذا و صنعت نگهداری از مواد غذایی شد برای همین معدن نمک ارزش زیادی پیدا کرد.»

 

ارجمندگفت:از مهم‌ترین ویژگی‌های این اثر می‌توان به قدمت تاریخی بهره‌برداری از آن و محیط طبیعی بکر آن اشاره کرد که امکان تبدیل به فضا‌های منحصربه‌فرد جذب گردشگر داخلی و خارجی را دارد. اینجا یک معدن معمولی نیست و جاذبه‌های جذابی برای تماشا دارد.

 

 معدن نمک چهرآباد زنجان تنها محوطه باستانی شناخته‌شده در ایران است که مدارک قابل‌توجهی از استخراج نمک از دوران پیش و پس از اسلام را دارد. معدن نمک چهرآباد زنجان به شماره ۱۳۹۰۲ در فهرست آثار ملی با قدمت عصر آهن تا ساسانی به ثبت رسیده است.
منبع: اخبار فولاد



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید