شرکت سرمایه گذاری مس سرچشمه

معرفی شرکت سرمایه گذاری مس سرچشمه

شرکت سرمایه گذاری مس سرچشمه
1399/08/26 | 13:53:15

شرکت های سرمایه گذاری در مفهوم Holding Companies نهاد جدیدی در اقتصاد کشور به شمار می روند. حضور موفق و نقش مهم این شرکتها در توسعه ی اقتصادی کشور نه تنها بیانگر ضرورت و اهمیت نقش تامین و تجهیز سرمایه در جریان توسعه، بلکه نشانه ی نیاز منطقی اقتصاد ایران به ترکیب مناسب و چیدمان علمی مجموعه عوامل تولید در رویکرد توسعه ای است. در واقع شرکت های سرمایه گذاری تنها نهادی اعتباری و مالی برای تدارک سرمایه های لازم توسعه نیستند، بلکه بیشترین نقش و اهمیت آنها در قابلیت های مدیریتی این شرکت ها در کارآفرینی و خلق فرصتهای توسعه است.
شرکت سرمایه گذاری مس سرچشمه (SCICO) در سال 1366 با هدف گسترش خصوصی سازی و توسعه فعالیتهای اقتصادی در حوزه صنعت مس با سرمایه اولیه یکصد میلیون ریال به صورت سهامی خاص ثبت و آغاز به کار نمود.
اولین فعالیتهای شرکت، معطوف به تامین نیازهای اساسی صنعت مس در بخش های خدماتی و پشتیبانی و متعاقب آن ورود به حوزه تولید با تاکید بر مواد و تجهیزات مورد نیاز این صنعت و صنایع نهایی و نیمه نهایی مس بود.
هم در این دوره بود که شرکت سرمایه گذاری مس سرچشمه موفق شد در اجرای سیاست های عمومی کشور موجبات خودکفایی و استقلال صنعتی حوزه ی صنعت متبوع را فراهم آورد. سیاستی که هنوز و همچنان با قدرت در تمامی زمینه ها از معدنکاری تا تغلیظ و تامین مواد شیمیایی، قطعات یدکی، گلوله های آسیاب و تولید محصولات پایه ی مس و مولیبدن و مهمتر از همه دانش فنی و فناوری های نوین این حوزه ادامه دارد.
در آغاز دهه هشتاد، شرکت سرمایه گذاری مس سرچشمه با رویکرد جدید توسعه ای و برنامه ریزی راهبردی، فعالیتهای خود را در چارچوب قواعد مدیریت استراتژیک باز تعریف و نقش خود را معطوف به مسئولیت های سیاست گذاری کلان، نظارتی و راهبردی با محوریت توسعه منطقه ای نمود.
در این دوره ساختار شرکت های وابسته با توجه به اهداف برنامه راهبردی بازنگری و مجموعه شرکتها متناسب با اهداف برنامه و ماموریت های تخصصی تجدید سازمان گردیدند.
در حال حاضر این شرکت به عنوان یکی از بزرگترین تشکل های سرمایه گذاری کشور توانسته است حجم عظیم و قابل توجهی از ظرفیت سرمایه گذاری و اشتغال منطقه را به خود اختصاص دهد.
این شرکت در سال 1383 به سهامی عام تغییر و سرمایه ثبت شده آن طی سه مرحله به مبلغ یکصد ميليارد ريال و سپس دویست میلیارد ریال و در سال 1391 به هشتصد میلیارد ریال افزایش یافت.
و در حال حاضر مراحل نهایی ثبت افزایش سرمایه صد در صدی از 800 میلیارد به 1600 میلیارد در جریان است.
عمده فعالیت شرکت های تحت پوشش شرکت سرمایه گذاری مس سرچشمه در زمینه های بازرگانی، صنعتی، معدنی، خدمات مهندسی، طراحی، مشاوره، سدسازی، راه و ساختمان، مواد شیمیایی و معدنی و خدمات تخصصی بهداشت و درمان، خدمات جامع رایانه و فناوری اطلاعات، حمل و نقل، تاسیسات، کشاورزی و فضای سبز، فرهنگ و پژوهش و امور مربوط به بازار بورس، سرمایه و اعتبار می باشد.
این فعالیتهای گسترده و متنوع در شش گروه عمده تقسیم و هماهنگ می گردد:

1- فعالیتهای سرمایه گذاری شامل سرمایه گذاری در بازار بورس کشور، سرمایه گذاری در طرح ها و شرکتهای سرمایه پذیر و مشارکت در احداث واحدهای تولیدی زودبازده
2- فعالیتهای معدنی شامل حفاري، انفجار، استخراج، حمل مواد معدنی و تجهیز و تدارکات معدنکاری
3- فعالیتهای جامع پیمانکاری (طراحی، مهندسی و اجرا) شامل تهیه اسناد مناقصه، حضور در مناقصات و اجرای انواع پروژه های صنعتی به صورت EPC، ارائه خدمات مهندسی طراحی و مدیریت پروژه های صنعتی، مهندسی کارگاهی و نظارت بر عملیات اجرایی سیویل، سازه، نصب و راه اندازی
4- فعالیتهای تولیدی شامل تولید مواد شیمیایی و معدنی، تولید محصولات پایین دستی مس و فلزات غیر آهنی، طراحی و تولید ماشین آلات و تجهیزات کارخانه ها و واحدهای تولیدی
5- فعالیتهای تجاری و بازرگانی شامل واردات و صادرات فروآلیاژها محصولات بالادستی و پایین دستی مس و مواد و تجهیزات موضوع اهداف شرکت
6- خدمات جامع پشتیبانی و تخصصی شامل خدمات آموزشی، فرهنگي و پژوهشی، بهداشت و درمان تعمیرات و نگهداری، تاسیسات و ساختمان، خدمات رایانه ای و فناوری اطلاعات، مدیریت شبکه و... حمل و نقل، کشاورزی، خدمات رستورانی و مهمانسراها، خدمات مالی و اعتباری و...
جدا از فعالیتهای تعریف شده و سازمان یافته ي فوق، فعالیتهای حوزه ستادی شرکت سرمایه گذاری مس سرچشمه و شرکتهای تابعه به عنوان بخش اصلی فعالیتهای این هلدینگ بزرگ قابل توجه است



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید