10 معدن بزرگ الماس در جهان

الماس یکی از گران قیمت ترین سنگ های جهان است که به طور طبیعی تحت فشار زیاد اعماق زمین و در زمان طولانی تشکیل میشود. در این مقاله به معرفی بزرگترین معادن الماس دنیا و شرح مختصری از هرکدام میپردازیم.

10 معدن بزرگ الماس در جهان
1399/08/26 | 13:16:21

1. ایخال (AIKHAL)

ایخال به معنی شهرت، بزرگترین معدن الماس در دنیا شناخته شده است. این معدن در یاکوتا در شرق روسیه واقع شده است. معدن ایخال در سال‌های 1961 تا 1997 به صورت روباز مورد بهره‌برداری قرار گرفت و از سال 2005 به‌صورت معدن زیرزمینی تا عمق 200 متر موردبرداشت قرار گرفت. تولید سالانه این معدن 1.3 میلیون قیراط است و تخمین ذخیره آن حدود 175 میلیون قیراط است. در یکی از ذخایر این معدن به نام jubilee عمق حفاری به 400 متر رسیده و پیش‌بینی می شود تا عمق 720 متر پیش خواهد رفت. این معدن توسط شرکت آلروسا موردبهره‌برداری قرار گرفته است.

 معدن الماس ایخال | ایمیکو بانک جامع معدن و صنایع معدنی

 

2. معدن الماس جواننگ (Jwaneng)

جواننگ به معنی مکانی با سنگ های کوچک، با ارزش‌ترین الماس از لحاظ کیفیت را دارا می‌با‌شد. این معدن در جنوب کشور بوتسوانا در بیابان کالاهاری و در 160 مایلی پایتخت گابورون واقع شده است. ذخیره قطعی و احتمالی آن در دسامبر 2018 بالغ بر 166 میلیون قیراط تخمین زده شده است. این معدن به صورت روباز از سال 1982 توسط شرکت دبرز موردبهره‌برداری قرار گرفته است. تولید سالانه این معدن 12 میلیون قیراط است که به طور قابل ملاحظه‌ای از معدن آیخال بیشتر است و این به خاطر ارزش کیفی بالای الماس این معدن است. 

 معدن الماس جواننگ  | ایمیکو بانک جامع معدن و صنایع معدنی

 

3. معدن الماس اداچنی (Udachny)

اداچنی به معنی خوش‌اقبال، سومین معدن بزرگ الماس در دنیا و در یاکوتا کشور روسیه واقع شده است. میزان ذخیره این معدن 164 میلیون قیراط است و یکی از سه ذخیره اصلی این معدن در سال 1971 به صورت معدن روباز شروع به بهره‌برداری شد و در سال 2016 این ذخیره به اتمام رسید. عمق این معدن روباز به بیش از 630 متر می رسد که برای معدن روباز بسیار عمیق است. این معدن به شرکت الروسا تعلق دارد. این شرکت بهره‌برداری از این معدن را به صورت زیرزمینی آغاز کرده است و تولید سالانه آن حدود 5 میلیون قیراط می‌باشد.

 معدن الماس اداچنی (Udachny) | ایمیکو بانک جامع معدن و صنایع معدنی

 

4. معدن الماس نیوربا (Nyurba) 

این معدن روباز الماس واقع در یاکوتای روسیه است که از سه ذخیره تشکیل شده است و روی هم رفته 133 میلیون قیراط تخمین زده شده است. این معدن به شرکت الروسا تعلق دارد. از سال 2001 بعنوان معدن روباز شناسایی شده است ولی بهره‌برداری از آن در سال 2015 شروع شد. تولید سالانه این معدن بیا بازه 0.7 تا 2 میلیون قیراط متغیر است.

 معدن الماس نیوربا (Nyurba) | ایمیکو بانک جامع معدن و صنایع معدنی

 

5. معدن الماس اوراپا (Orapa)

اوراپا به معنی محل استراحت شیران، در شرق بوتسوانا قرار دارد. میزان ذخیره قطعی و احتمالی این معدن 131 میلیون قیراط تخمین زده شده است. معدن اورپا قدیمی ترین معدن بوتسوانا است که توسط شرکت دبرز با همکاری دولت بوتسوانا مورد بهره‌برداری است. بهره‌برداری این معدن روباز در سال 1971 آغاز شد. تولید سالانه آن حدود 11 میلیون قیراط است. در سال 2006 این تولید به 17.3 میلیون قیراط رسید.

 معدن الماس اوراپا (Orapa) | ایمیکو بانک جامع معدن و صنایع معدنی

 

6. معدن الماس کاتوکا (Catoca)

این معدن در شمال شرقی آنگولا قرار دارد. کاتوکا معدن روباز است و از سال 1997 آغاز به تولید کرده است. تولید این معدن، 75% کل تولید الماس کشور آنگولا را در بر دارد. میزان ذخیره آن 130 میلیون قیراط تخمین زده شده است. تولید سالانه آن 10 میلیون قیراط است.

 معدن الماس کاتوکا (Catoca) | ایمیکو بانک جامع معدن و صنایع معدنی

 

7. معدن الماس اکاتی (Ekati)

اکاتی به معنی دریاچه چاق، اولین معدن روباز و زیرزمینی در شمال غربی کانادا است. میزان الماس آن، 105 میلیون قیراط تخمین زده شده است. عمر این معدن تا سال 2034 تخمین زده شده است، هرچند که در برنامه توسعه‌ای آن، عمر این معدن تا سال 2042 تخمین زده شده است. این معدن به شرکت دومینیون تعلق داشت ولی در ماه سپتامبر2020 به شرکت واشنگتون واگذار شد. تولید سالانه این معدن 7.5 میلیون قیراط است ولی در اوایل سال 2020 به دلیل پاندمی کرونا تعطیل شد. 

 معدن الماس اکاتی (Ekati) | ایمیکو بانک جامع معدن و صنایع معدنی

 

8. معدن الماس ونتیا (Venetia)

این معدن در گوشه شمال‌شرقی آفریقای جنوبی در نزدیکی رودخانه لیمپوپو قرار دارد. بزرگترین معدن تولیدی در آفریقای جنوبی است و 40 % تولید سالانه الماس این کشور را دارد. میزان ذخیره آن، 92 میلیون قیراط تخمین زده شده است. از سال 1992 در حال بهره برداری است و عمر معدن 31 سال براورد شده است. در حال حاضر به‌صورت معدن روباز مورد بهره‌برداری است و در سال 2021 به صورت زیرزمینی بهره برداری آن ادامه پیدا می کند. این معدن به شرکت دبرز تعلق دارد. تولید سالانه آن 4 میلیون قیراط است.

 معدن الماس ونتیا (Venetia) | ایمیکو بانک جامع معدن و صنایع معدنی

 

9. معدن الماس لومونوسو (Lomonosov)

این معدن بزرگترین ذخیره الماس در سنگ سخت واقع در اروپا است و در شمال غربی کشور روسیه واقع شده است. میزان ذخیره 74 میلیون قیراط تخمین زده شده است. این معدن به شرکت السورا تعلق دارد. تولید سالانه این معدن 2 میلیون قیراط می‌باشد. 

 معدن الماس لومونوسو (Lomonosov) | ایمیکو بانک جامع معدن و صنایع معدنی

 

10. معدن الماس میر (Mir)

میر به معنی صلح، در یاکوتای کشور روسیه واقع شده و به دو روش زیرزمینی و روباز مورد بهره‌برداری است. تخمین ذخیره آن 58 میلیون قیراط است. این معدن به شرکت الروسا تعلق دارد. تولید از معدن روباز در سال 1957 آغاز شد و در سال 2001 به اتمام رسید. تولید از معدن زیرزمین در سال 2009 آغاز شد ولی متاسفانه تولید در سال 2017 متوقف شد. تولید سالانه آن حدود 3 میلیون قیراط بود. 

 معدن الماس میر (Mir) | ایمیکو بانک جامع معدن و صنایع معدنی



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید