توسعه معادن کوچک‌مقیاس درقم

رییس اداره معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم گفت: به‌منظور تحقق راهبرد جهش تولید دربخش معادن استان،‌ طرح احیا و توسعه معادن کوچک‌ مقیاس در قم دنبال می‌شود.

توسعه معادن کوچک‌مقیاس درقم
1399/02/22 | 15:30:35

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت قم، محمدتقی کاظم‌زاده در گفت‌وگویی، بیان کرد: واگذاری معادن بدون بهره‌بردار، توسعه اکتشافات فلزی و پیگیری طرح برداشت مواد معدنی از دریاچه نمک از دیگر برنامه‌های سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت قم در راستای تحقق جهش تولید است که با رعایت استانداردهای زیست‌محیطی انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته‌ شده برای تحقق شعار سال در حوزه معادن استان، ارتقای بهره‌وری در معادن است تا در کنار حفظ منابع طبیعی، معدنکاری را توسعه دهیم. 

وی افزود: حتما مزایده معدنی در استان برگزار خواهد شد تا معادنی که فاقد بهره‌بردارند و تعدادشان به حدود ۴۰معدن می‌رسد، از طریق قانونی واگذار شود؛ این کار سبب اشتغالزایی بیشتر و تأمین نیاز واحدهای صنعتی به مواد معدنی نیز خواهد شد.

کاظم‌زاده همچنین گفت: بازسازی و توسعه صنایع معدنی در جوار معادن استان هم در برنامه سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت قم قرار دارد تا با رعایت اصول زیست‌محیطی، بخش فرآوری مواد معدنی در قم توسعه یابد.

وی بیان کرد: ثبت سفارش برای واردات ماشین‌آلات معدنی دست‌دوم زیر ۱۰ سال ساخت که منجر به نوسازی ناوگان ماشین‌آلات معدن و ارتقای راندمان معادن استان خواهد شد نیز توسط اداره معادن سازمان صنعت ،‌معدن و تجارت قم دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: معدنکاری در تعارض با محیط‌زیست و منابع طبیعی نیست و در همه جای دنیا این فعالیت صورت می‌گیرد ولی دارای طرح و برنامه به همراه نظارت‌های مهندسی است، این موضوع در قانون هم با عنوان بازسازی معادن پیش‌بینی‌شده و بخشی از حقوق دولتی معادن به این موضوع اختصاص می‌یابد، لذا در صورت تعامل و همکاری امکان ترویج و توسعه معدنکاری سبز در استان وجود خواهد داشت.

۲ درصد معادن کل کشور در قم وجود دارد و همین مساله ضرورت توجه بیشتر به ظرفیت‌های این حوزه برای افزایش سطح درآمدهای استان را نشان می‌دهد؛ در همین رابطه راهبرد سازمان صمت قم جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی استخراج‌شده است تا با فرآوری آن‌ها، ارزش‌افزوده اقتصادی بیشتری در بخش معادن استان ایجاد شود.

مهم‌ترین ذخایر شناخته‌شده استان شامل معادن فلزی (سرب، روی، مس، منگنز)، معادن غیرفلزی (کائولن، باریت، نمک و سولفات سدیم) و معادن مواد اولیه مصالح ساختمانی (سنگ‌های تزئینی، مرمریت، گرانیت، سنگ‌های لاشه، سنگ‌آهک و سنگ گچ) است که با به‌کارگیری طرح‌های جدید و استفاده بهینه از این مواد معدنی می‌توان کسب‌وکارهای درآمدزا در زمینه صنایع معدنی در استان ایجاد کرد.
منبع: ایرنا



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید