راز ماندگاری در بازار جهانی فولاد

کیفیت به‌معنی دستیابی به استانداردها و ویژگی‌های مشخص در روند تولید یک محصول است. رعایت برخی شاخص‌ها در تولید محصولات تاثیر بسزایی در پیشرفت صنعت و اقتصاد دارد.

راز ماندگاری در بازار جهانی فولاد
1399/08/22 | 13:07:03

منصور یزدی‌زاده، مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان درباره تولید محصولات فولادی باکیفیت گفت: رعایت استاندارد در مسیر تولید محصولات فولادی به‌منزله توجه به شاخص‌های کیفیت است. استاندارد، ضامن کیفیت محصولات است و در همین حال شرایط را برای رقابت‌پذیری محصولات فراهم می‌کند. رعایت استاندارد و تولید محصول با کیفیت بالا هم برای تولیدکننده و هم برای مصرف‌کننده، منافع قابل‌توجهی را به‌دنبال دارد. ازجمله این مزیت‌ها می‌توان به کسب رضایت مصرف‌کننده نهایی اشاره کرد. مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان تاکید کرد: در دنیای کنونی پرداختن به مقوله کیفیت و تولید محصولات براساس استانداردهای جهانی یک انتخاب نیست، بلکه ضرورتی انکارناپذیر و لازم‌الاجراست. درواقع حرکت در راستای ارتقای امور فنی، صنعتی و اقتصادی در دنیای امروز نیازمند رعایت استاندارد است.

 

ضرورتی انکارناپذیر

یزدی‌زاده در تشریح وضعیت صنایع فولادی کشور از منظر کیفیت گفت: در تدوین استانداردهای ملی ایران ضمن توجه به شرایط کلی و نیازمندی‌های خاص کشور، از آخرین پیشرفت‌های علمی و صنعتی جهان و همچنین استانداردهای بین‌المللی بهره‌گیری می‌شود؛ بنابراین چنانچه محصولی مطابق با استاندارد ملی ایران تولید شود می‌تواند تا حدود زیادی شرایط عنوان‌شده در استانداردهای بین‌المللی را نیز دارا باشد.

 

رقابت‌پذیری در سایه بهبود کیفیت

مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر تاثیر تولید محصولات فولادی باکیفیت در بهبود فروش آنها در بازار جهانی گفت: بهبود کیفیت تولیدات فولادی و کسب استانداردهای جهانی اهمیت ویژه‌ای دارد. اگر بتوانیم به مرحله‌ای برسیم که خودمان استانداردها و کیفیت محصولات‌مان را ارتقا دهیم و آن را مدیریت کنیم، قطعا می‌توانیم کاری کنیم که اقتصاد کشورمان هم رشد داشته باشد. منفعت حاصل از رشد استانداردهای فولادی شامل حال کل جامعه خواهد شد. صرف هزینه برای رشد استاندارد و تولید محصولاتی با کیفیت بالا به‌نوعی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود، زیرا زمینه پویایی و انعطاف‌پذیری در سازمان و امکان رقابت در بازارهای جهانی را فراهم می‌کند. توجه به این نکته ضروری به‌نظر می‌رسد که رعایت استاندارد و تلاش برای بهبود آن، تاثیر غیرمستقیم بر رشد دانش و فناوری‌های موجود می‌گذارد. این‌گونه اقدامات در نهایت به تولید محصولات جدید و در نتیجه رشد اقتصاد و افزایش حضور در بازارهای بین‌المللی منجر خواهد شد.

 

حفظ بازار جهانی

این فعال صنعتی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره اثرات رعایت نکردن استانداردهای بین‌المللی و تولید محصولاتی با کیفیت پایین در از دست رفتن بازارهای جهانی، گفت: در دنیای کنونی تولید محصولات باکیفیت، به‌عنوان عنصر کلیدی برای رقابت در بازارهای داخلی و بین‌المللی مورد توجه قرار دارد و در همین حال زمینه بقای صنایع مهم و استراتژیکی چون فولاد را فراهم می‌کند. بر همین اساس باید اذعان کرد در اقتصاد امروز جهان، تضمین کیفیت و سلامت محصول در اولویت قرار دارد. علاوه بر این، در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، توسعه اقتصادی کشور، پاسخگویی به نیازهای تلویحی مصرف‌کنندگان داخلی و همچنین دستیابی به بازارهای جهانی به‌تنهایی باعث ایجاد اعتماد و اعتبار برای مصرف‌کنندگان داخلی شده است. علاوه بر این، در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین تجارت جهانی فولاد زمینه رشد اعتماد و اعتبار جهانی را فراهم می‌کند؛ بنابراین با رعایت نکردن استانداردهای بین‌المللی در تولید محصولات فولادی عملا قادر به دریافت گواهینامه‌های معتبری مانند CARES و C.E نبوده و امکان حضور در بازار بین‌المللی فولاد را از دست خواهیم داد.

 

مدیریت برای حفظ کیفیت

مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان در پایان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر تاثیر تحریم‌ها بر کیفیت تولید محصولات فولادی گفت: تحریم همواره به‌عنوان یک ریسک و تهدید بزرگ شناخته می‌شود؛ بنابراین مدیریت شرایط موجود و تلاش برای تولید محصولات باکیفیت ضروری است.

 

کارشناسان کیفیت و تحقیقات در شرکت‌ها می‌توانند با بهره‌گیری از ابزارهای کارآمد ضمن کاهش هزینه‌ها، افزایش بهره‌وری و حذف ضایعات، سازمان خود را در مواجهه با شرایط تحریمی آماده کنند و در شرایط رقابت نگه دارند.

 

خوشبختانه درحال‌حاضر ابزار کافی و نوین برای مقابله با این محدودیت‌ها در صنایع فولاد موجود است؛ کما اینکه بررسی عملکرد سالانه این شرکت‌ها نشان از موفقیت و افزایش سودآوری و تولید آنها دارد.

 

سخن پایانی…

توجه به شاخص‌های کیفیت در تولید محصولات فولادی ضروری است. در دنیای کنونی، تولید براساس استانداردهای جهانی تنها راه موفقیت و توسعه تولید است، چراکه تنها محصولات باکیفیت خریدار دارند و امکان حضور مستمر آنها در بازار رقابت بین‌المللی فراهم است. به‌علاوه آنکه در سایه تولید محصولات باکیفیت، زمینه ارتقای امور فنی، صنعتی و اقتصادی نیز فراهم می‌شود.

 

منبع: روزگار معدن

 



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید