رتبه سوم تولید فولاد کشور در دستان آذربایجان شرقی

صنعت فولاد آذربایجان شرقی با صادرات سالانه افزون بر ۱۰۰ میلیون دلار، ظرفیت های صادراتی بالایی دارد که این رقم در صورت توجه بیشتر سازمان های مسوول و رفع موانع تولید می تواند به چند برابر افزایش یابد.

رتبه سوم تولید فولاد کشور در دستان آذربایجان شرقی
1399/08/21 | 09:10:42

آذربایجان شرقی با داشتن ۳۰ واحد تولیدی و صادرات سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون دلار فولاد از قطب های اصلی فرآوری این محصول راهبردی در کشورمان محسوب می شود.

آذربایجان شرقی در بخش فولاد از نظر سرمایه گذاری شرکت های خصوصی در رتبه نخست کشوری قرار دارد و در این حوزه ۵۰ هزار میلیارد ریال توسط بخش های مختلف در سطح استان سرمایه گذاری شده است.

آذربایجان شرقی بعد از اصفهان و خوزستان که اغلب واحدهای تولید فولاد آنها دولتی هستند، رتبه سوم در تولید فولاد کشور را دارد که ۸۵ درصد این تولیدات نیز توسط بخش خصوصی انجام می شود.

این استان با فرآوری سالیانه ۵.۵ میلیون تن فولاد، ۲۴ درصد مجموع تولید این محصول پرکاربرد در ایران را تهیه و به بازار مصرف داخلی و خارجی عرضه می کند.

صنعت فولاد آذربایجان شرقی علاوه بر تامین نیاز داخلی و صادرات، از منظر اشتغالزایی برای قشر جوان و تحصیلکرده نیز حایز اهمیت است به گونه ای که افزون بر پنج هزار نفر در صنایع فولاد استان مشغول هستند.

توسعه صنعت فولاد آذربایجان شرقی از حدود ۱۵ سال پیش کلید خورد و به تدریج این خطه از کشورمان به یکی از قطب های مهم تولید فولاد تبدیل شد.

نکته مهم و قابل توجه در خصوص صنایع فولاد آذربایجان شرقی، حضور قاطع بخش خصوصی و سرمایه گذاری آن برای ایجاد واحدهای جدید در این حوزه می باشد به گونه ای که می توان گفت صنعت فولاد در این دیار، الگوی موفقی از مشارکت بخش خصوصی در ایجاد و توسعه صنعتی است.

از سوی دیگر واحدهای تولید فولاد در آذربایجان شرقی در شرایط تحریم های ضدایرانی غرب، به دنبال توسعه برای ایجاد ثبات در بازار این محصول پرمصرف هستند.

امین حبیب زاده

آذربایجان‌شرقی بزرگترین تولید کننده مقاطع فولادی در کشور است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی در این خصوص گفت: این استان بزرگترین تولید کننده مقاطع فولادی در کشور است و از این فرصت باید برای توسعه صادرات استفاده کرد.

حبیب امین‌ زاده افزود: اهمیت تولید در شرایط کنونی بیش از گذشته روشن تر می شود و تسهیل تولید و رونق تجارت فرامرزی از برنامه های اولویت دار صنایع استان محسوب می شود.

وی حداقل خام فروشی در محصولات تولید داخل و صادراتی را حیاتی دانست و گفت: آذربایجان شرقی بزرگترین تولید کننده مقاطع فولادی در کشور است که از این فرصت باید برای توسعه صادرات استفاده کرد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی با اشاره به اهمیت و ظرفیت بسیار بالای صنعت فولاد استان در ایجاد اشتغال و ارزآوری، گفت: با رونق صنعت فولاد صادرات یک میلیارد دلاری محصولات فولادی در سال جهش تولید هدف‌گذاری شده است.

وی اظهار کرد: چالش های پیش روی صنایع فولادی و توانمندی ها و ظرفیت های تولیدی این حوزه در جلسات ادواری با انجمن فولاد آذربایجان شرقی همواره مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و بر این اساس مسائل مربوط به رفع موانع تولید و رفع مشکلات صنایع فولادی و تبدیلی به صورت منظم بویژه در سال جهش تولید پیگیری می شود.

امین زاده بر حمایت از ظرفیت بسیار بالای سرمایه گذاران بخش خصوصی در صنایع فولادی تأکید کرد و گفت: صنایع فولادی جزو صنایع پیشگام و برتر استان در سال جهش تولید می باشد و با توجه به ضرورت عملیاتی شدن جهش تولید و میزان رشدی که داشته ایم، در سال جاری با تمام توان برای افزایش ظرفیت تولید حرکت خواهیم کرد و در همین راستا صادرات یک میلیارد دلاری در صنایع فولادی پیش بینی شده است.

وی گفت: سازمان صمت استان، در سال جهش تولید با برنامه های محوری ابلاغی برای رفع موانع تولید حرکت خواهد کرد و به همین منظور تأمین مواد اولیه واحدهای صنعتی و تداوم تولید در دستور کار قرار دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: براساس دستورالعمل های قانونی و طبق میزان ظرفیت تولید، پیگیر اختصاص سهمیه ها خواهیم بود.

وی همچنین در خصوص تخصیص ارز برای خرید ماشین آلات و تجهیز واحدهای صنعتی گفت: از طریق هماهنگی های به عمل آمده این وزارت با بانک مرکزی، واحدهای صنعتی به منظور تخصیص ارز مورد نیاز باید اطلاعات تولیدی خود را در سامانه بارگذاری کنند.

امین زاده با بیان اینکه این استان در خصوص تولید فولاد خام به اشباع رسیده است؛ اعلام کرد: سرمایه گذاری های جدید باید معطوف به تکمیل زنجیره تولید فولاد شود.

وی  اظهارکرد: به دلیل محدودیت منابع آب بایستی سرمایه گذاران این بخش به سرمایه گذاری در تأمین نیازهای اولیه صنایع فولادی مبادرت کنند.

علی جهانگیری

آهن اسفنجی حلقه مفقوده فولاد آذربایجان شرقی است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی با بیان اینکه این استان از قطبهای مهم تولید فولاد در کشور است، گفت: آهن اسفنجی حلقه مفقوده این صنعت معدنی در استان است.

علی جهانگیری، به فعلیت رساندن معادن را یکی از نعمت های طبیعی خداوندی است را از اولویتها خواند و اضافه کرد: باید مباحث موجود و موانع معادن بویژه معادن مرتبط با صنعت فولاد را مرتفع سازیم تا استان و کشور را بهره مند ساخته و به اشتغال مورد نیاز دست یابیم.

وی فولاد را یکی از بخش های سرمایه گذاری شده بویژه از سوی بخش خصوصی در استان عنوان و اظهار امیدواری کرد فاز سه و توسعه فولاد میانه نیز تا نیمه اول سال ۱۴۰۰ در جهت افزایش تولید و اشتغال به بهره برداری برسد.

جهانگیری توسعه آهن اسفنجی را سبب رفع تامین مواد اولیه و کمک به واحدهای دیگر خواند و گفت: آهن اسفنجی از حلقه های مفقوده فولاد استان است که امیدواریم طرح توسعه این واحد جوابگوی نیاز استان باشد.

محمدرضا مشایخی

ظرفیت فولاد میانه افزایش می‌یابد

فرماندار شهرستان میانه نیز از مطالعه طرح افزایش تولید آهن اسفنجی در مجتمع فولاد آذربایجان واقع در این شهرستان خبر داد.

محمدرضا مشایخی خاطرنشان کرد: فولاد میانه به عنوان نگین صنعت فولاد منطقه نه تنها برای شهرستان بلکه برای استان و کشور بهره های فراوانی دارد.

وی به پیگیری ها برای انجام فاز تولید گندله فاز چهارم توام با فاز دوم فولاد یعنی احیای مستقیم اشاره کرد و گفت: تکمیل زنجیره صنعت فولاد از اولویت طرح های اقتصادی شهرستان بوده و اشتغال زا است.

فرماندار ویژه میانه اظهار کرد: با استفاده از تجربیات مشاورین فولاد و با تقویت زیرساخت ها امیدواریم در سریع ترین زمان ممکن میانبرترین راه برای اجرای این طرح را طی کنیم.

طـرح فـولاد آذربایجــان در سـال ۱۳۶۸ کلنک زنی و در اواخـر سال ۱۳۷۶ عملیات نصب ماشین آلات آن و تولید آزمایشی ایـن مجتمع در هفته دولت سـال ۱۳۷۹ به صورت " راه اندازی سرد" آغاز شد.

این مجتمع دارای سه مجموعه فولادی  است که واحد نورد یا تولید مفتول های صنعتی و ساختمانی از سال ۱۳۷۹ فعالیت خود را آغاز کرده و عمده تولیدات این واحد انواع میلگرد ۱۰ تا ۳۲ میلی متری است.

در  واحد دوم مجتمع فولاد آذربایجان در میانه عملیات احیای مستقیم انجام و سالانه ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی تولید می شود.

فولاد بناب

برنامه ریزی برای تولید ۱.۲ میلیون تن محصول در مجتمع فولاد بناب

عضو هیات مدیره مجتمع فولاد صنعت بناب نیز گفت: برنامه‌ریزی برای تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن محصول فولادی در سال ۱۳۹۹ در این مجتمع آغاز شده است.

صادق جاهد خطیبی افزود: سال ۱۳۹۹ به نام سال «جهش تولید» از سوی رهبر معظم انقلاب نام گذاری شده است و با توجه به اینکه سال گذشته شاهد رونق تولید و افزایش چشمگیر استخراج و تولید محصول بودیم، پیش بینی ما این است که در سال جاری نیز با برنامه ریزی انجام گرفته شاهد یک جهش در این زمینه خواهیم بود.

وی با اشاره به ارتقای رکورد تولید در فولادسازی مجتمع فولاد صنعت بناب از بدو تاسیس تا کنون خاطرنشان کرد: سال گذشته رکورد فولادسازی این مجتمع شکسته شد و پیش بینی می شود که در سال جاری ۴۵۰ هزار تن شمش فولادی تولید شود و در حوزه نورد نیز تولید ۷۵۰ هزار تن مقاطع نوردی را در دستور کار خواهیم داشت که با احتساب ذوب و نورد در سال جاری به میزان یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن محصول تولید خواهیم کرد.

جاهد، از برنامه ریزی برای افزایش پنج برابری صادرات این‌مجتمع خبر داد و افزود: سال گذشته موفق به صادرات بیش از ۳۰ هزار تن شدیم که این میزان بالاترین رشد میزان صادرات در بین شرکت های فولادی کشور در سال گذشته است و نسبت به سال ۱۳۹۷ که سه هزار تن صادرات داشتیم، افزایش بیش از ۱۰ برابری را شاهد بوده و برای سال جاری هم برنامه ریزی برای صادرات ۱۵۰ هزار تن انجام شده است.

سرپرست مجتمع فولاد صنعت بناب، توان فنی و دانش بالای مهندسان این شرکت را ستودنی دانست و گفت: آنچه که در بازسازی، اصلاح، تعمیرات و بهینه سازی خطوط تولید این مجموعه در مدت زمان تعطیلات عید انجام و در بازدید از اقدامات مشاهده شد، نشان از توان بالای مهندسان و پرسنل متخصص و تلاشگر مجتمع است که در زمینه طراحی، ساخت و اجرا کارهای فوق العاده ای را انجام دادند، به طوری که در برخی موارد باعث شد تا بی نیاز از واردات قطعات و ملزومات خارجی نیز باشیم و علاوه بر صرفه جویی ارزی، در زمان و میزان دقت انجام امور نیز موثر بود و این مجتمع آماده ارائه خدمات در این حوزه به سایر شرکت های فولادی منطقه نیز است.

مجتمع فولاد صنعت بناب به عنوان یکی از شرکت های تابعه هلدینگ گسترش صنایع و معادن ماهان، در حال حاضر با ۲ واحد فولادسازی و خطوط نورد متعدد انواع محصولات فولادی را به صورت سبد کامل و با کیفیت بالا روانه بازارهای داخلی و خارجی می کند.

منبع: ایرنا



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید