امضای 85 میلیارد تومان قرارداد ایمیدرو با دانشگاه ها

معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت گفت: امروز بخش معدن وصنایع معدنی در اندیشه ارتباط عمیق با دانشگاههاست و تحقیقات کاربردی که بتوان نیازهای صنعت را برطرف کرد، مورد درخواست است.

امضای 85 میلیارد تومان قرارداد ایمیدرو با دانشگاه ها
1399/08/07 | 09:18:27

به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ( ایمیدرو) ، خداداد غریب پور روز سه شنبه با حضور در دانشگاه صنعتی شریف و مرکز هوشمندی و رصدخانه فناوری این دانشگاه، افزود: باوجود اینکه در کشور، دانشگاه های برجسته و استادان و دانشمندان همتراز جهانی وجود دارد، اما صنایع از نظر فناوری و دانش وابسته به خارج است.

وی اضافه کرد: امروز در صنعت پتروشیمی به راکتورها، کمپرسورها و کوره ها، در صنعت سیمان به دانش فنی، کوره و در صنعت فولاد به الکترود گرافیتی و ماشین آلات ریخته گری وابسته است، ضمن اینکه در صنایع دیگری نظیر مس، آلومینیوم و غیره هم به خارج وابستگی وجود دارد.

رییس هیات عامل ایمیدرو پیش از این توضیح داده بود: این سازمان در ۱۸ ماهه (منتهی به شهریورماه امسال) حدود ۸۵ میلیارد تومان قرارداد با دانشگاه ها امضا کرد و تعداد این قراردادها، ۲۱۹ فقره شامل دانش فنی استحصال عناصر نادر خاکی و ساخت و تحقیقات در زمینه حفاری های عمیق در کشور است.

همچنین از دیگر قراردادها، مدیریت پسماند واحدهای تابعه ایمیدرو، واکنش در شرایط اضطراری، کاهش گازهای گلخانه ای، ارائه دستگاه شبیه ساز رانندگی دامپتراک و مدل سرمایه گذاری در منطقه پارسیان و مطالعات و نحوه استحصال آب های ژرف منطقه سنگان (خراسان رضوی )است.

ایجاد ساختار ارتباط صنعت و دانشگاه

رئیس هیات عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: پیشتر با ایجاد مراکزی همچون (مرکز هوشمندی و یونیدرو) زمینه نهادسازی برای تقویت ارتباط دو بخش صنعت و دانشگاه، فراهم شده است . وی گفت: امسال نیز در همین ارتباط، مجموعه ایمینو به عنوان نخستین مرکز نوآوری معادن و صنایع معدنی ایران افتتاح شد که شرکت های دانش بنیان در ارتباط با این بخش فعالیت می کنند.

وی با بیان اینکه تقویت روابط دو سویه، فاصله دانشگاه و صنعت کاهش خواهد یافت، افزود: تفاهم نامه هایی که با حوزه های مختلف دانشگاه ها امضا و اجرایی می شود، بخشی از مشکلات کنونی را برطرف می کند.

به گفته غریب پور، دانشگاه ها از ظرفیت بالایی برای توسعه روابط برخوردارند و ایمیدرو نیز قادر است با بهره گیری از جایگاه شرکت های بزرگ معدنی و صنایع معدنی، به تعمیق ارتباط دو طرف کمک کند.

نیاز فعلی تحقیقات در صنایع معدنی

غریب پور با بیان اینکه ارتباط میان دانشگاه و صنعت باید به برطرف کردن نیاز صنعتی منجر شود، گفت: نتیجه این ارتباط باید موجب شود تا صاحب دانش فنی در تولید آهن اسفنجی، مس، آلومینیوم و غیره شویم.

وی ادامه داد: نیاز کشور در بخش معدن و صنایع معدنی، اکتشافات عمیق و استخراج تا اعماق بیش از دو هزار متر، بهره وری عوامل تولید، کاهش گازهای گلخانه ای، کاهش مصرف انرژی، اینترنت اشیاء در صنعت، پرینتر سه بعدی و تمهیدات لازم برای مواجهه با انقلاب صنعتی نسل چهار است

قراردادها با دانشگاه صنعتی شریف

رییس هیات عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: پارسال بیش از ۱۰۰ نیاز صنعتی را به دانشگاه شریف ارائه شد که می توان این طرح ها را در اختیار دانشجویان قرار داد تا در قالب پایان نامه تحصیلات تکمیلی نسبت به انجام مطالعات و پژوهش های کاربردی اقدام کنند.

وی افزود: ایمیدرو با دانشگاه صنعتی شریف سه طرح پژوهشی تحت عنوان «شناسایی الزام های طراحی رویکردهای بهینه ارتقای اکوسیستم استارتاپی معدن و صنایع معدنی در ایران»، «تدوین نقشه راه معدن و صنایع معدنی تا افق ۲۰۵۰» و « کاربردهای فناوری های برافکن در صنعت فولاد با تمرکز بر سه فناوری هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء و چاپ سه بعدی» را در حال اجرا دارد.

حمایت از ۵۶۲ پایان نامه در مقاطع تکمیلی

غریب پور رویکرد دیگر ایمیدرو را حمایت از پایان نامه های بخش معدن و صنایع معدنی ذکر کرد و افزود: این سازمان تاکنون ۵۶۲ پایان نامه در مقاطع تکمیلی (ارشد و دکترا) را به ارزش ۳.۵ میلیارد تومان حمایت کرده است.

وی اضافه کرد: با توجه به بخش قابل توجهی از دانشجویان این دانشگاه شریف در مقاطع تکمیلی، این دانشگاه می تواند از این ظرفیت در دانشکده های خود استفاده کند.

 منبع:ایرنا

 

 



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید