رنگین کمان معادن کشور

در حوزه معادن سیستان و بلوچستان را می توان رنگین کمان معادن کشور معرفی کرد.

رنگین کمان معادن کشور
1399/08/02 | 12:17:32

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار با بیان اینکه در حوزه معادن سیستان و بلوچستان را می توان رنگین کمان معادن کشور معرفی کرد گفت:  این منطقه در کنار معادن فراوانش از حضور معدن آنتیموان، تیتانیوم، مس و حتی معدن طلا که اقتصادی ترین معادن کشور به شمار می آیند هم بی بره نمانده است.

ماندانا زنگنه می گوید:  معدن طلا کشف شده استان یکی معادن اقتصادی کشور است که چندی پیش شناسایی شد و پس از مدتها مراحل اکتشاف و مطالعات آن به پایان رسید و گواهی اکتشاف این معدن با ذخیره قطعی هشت تن طلا صادر شد

وی افزود: برای انجام اکتشاف فراخوان جذب سرمایه گذار به طور عمومی منتشر می شود تا بتوان از ظرفیت های این پهنه برای رونق اقتصادی منطقه و ایجاد اشتغال بهره لازم را برد.

به گفته زنگنه: در کنار این معدن، معدن مس استان هم از جمله ظرفیت های نابی است که در منطقه شناسایی شده و در مرحله مطالعات اکتشافی قرار گرفته و مطالعات این معدن هم حداکثر تا پایان امسال به اتمام میرسد و پیش بینی می شود ذخایر مس شناسایی شده در این معدن به 400 میلیون تن برسد اما این میزان می تواند پس از تکمیل اکتشاف افزایش ملموسی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در راستای شناسایی ظرفیت های معدنی استان درسالهای اخیر تنها نزدیک به 60 درصد سیستان و بلوچستان مورد مطالعات اکتشافی معدنی قرار گرفت و بیش از 200 ظرفیت معدنی شناسایی شد گفت: مطالعات پروژه های بزرگ معدنی آنتیموان، تیتانیوم، مس و طلا که جز معادن اقتصادی کشور به شمار می روند به اتمام رسیده یا در حال انجام است که تا پایان سال تکمیل خواهند شد.

ماندانا زنگنه می گوید: در بخش فراورای مواد معدنی هم استان به مرحله ایجاد صنایع فراوری رسیده و با توجه به این پتانسیل شرکت های بزرگ فعال در این حوزه برای ورود به استان و انجام سرمایه گذاری و ایجاد صنایع معدنی اعلام آمادگی کرده اند.

 

احداث سه کارخانه فرآوری طلا در سیستان و بلوچستان

استاندار سیستان و بلوچستان : احداث سه کارخانه فرآوری طلا در بزمان، میرجاوه و تفتان در دست اقدام است.

احمد علی موهبتی با اشاره به اینکه برای این مراکز فرآوری ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است، افزود: اکنون مجوز استخراج ۳/۵میلیون تن طلا از معدن میرجاوه صادر شده است‌.

به گفته استاندار سیستان و بلوچستان : مطالعات ایجاد مرکز فرآوری طلا بزمان هم در دست اقدام است که تا پایان سال به اتمام می رسد.

وی می گوید : هم اکنون پروژه اکتشافی معدن طلای بزمان با اعتبار ۳۰ میلیارد ریال در حال انجام است و روند کار ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

موهبتی افزود: پروژه اکتشافی معدن طلای «سرجنگل» در محمدوده شهرستان میرجاوه هم ۹۵درصد رشد دارد که با ۸۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری اجرایی می شود.

وی با اشاره به سایر پروژه های اکتشافی طلا، تصریح می کند : پروژه های اکتشافی معدن طلای خارستان (بیدستر) شهرستان تفتان با سرمایه گذاری ۲۰ میلیارد ریال ۹۵ پیشرفت فیزیکی دارد و اکنون مراحل پایانی را می گذراند .

وی می افزاید : مراحل اکتشاف معدن مس و طلای شهرستان نیمروز با اعتبار ۶۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی و معدن سفیدآبه در نیمروز نیز با سرمایه گذاری ۶۰ میلیارد ریالی ۶۵ درصد رشد پیشرفت فیزیکی دارد.

 

معدن منيزيت زاهدان، از معدود معادن منيزيت کشور

معادن، آنچه که سيستان و بلوچستان از آن غني است و به خوبي مي توانند در چرخه توليد و توسعه اقتصادي، نقش ايفاء کنند، البته به همت سرمايه گذاراني که اين مسير را هموار مي سازند.

سیستان و بلوچستان از نظر تنوع معادن در زمره‌ی استان‌های غنی کشور قرار دارد.

به گفته مدیر عامل واحد فرآوری منیزیت : معدن منیزیت یکی از معادن غنی استان است که در شمال شرق استان و در اطراف کویرلوت در بخش گراغه نصرت آباد قراردارد.

ابراهیمی با اشاره به اینکه این واحد فراوری در سال 93 با کمک افراد بومی منطقه کشف شده، می گوید: با سرمایه شخصی و تحقیقات مختلف توانستیم واحد فراوری منیزیت را راه اندازی کنیم

وی گفت: ظرفیت تولید این واحد فرآوری از۲ هزار تن در سال به ۲۰ هزار تن درسال افزایش یافته است.

مدیر عامل واحد فراوری منیزیت گفت:قبل از راه اندازی این واحدفرآوری، منیزیت ازخارج وارد کشور می شد اما هم اکنون ظرفیت تولید به حدی رسیده است که دیگر نیازی به واردات آن نداریم و حدود۱۲۰ نفر از افراد بومی منطقه به طور مستقیم در این واحد فراوری مشغول به کار هستند.

شهرکی رئیس سازمان صنعت معدن و  تجارت استان هم  می گوید : منیزیت یک ماده معدنی استراتژیک است که در صنایع نسوز کوره سیمان، ذوب آهن وصنایع ذوب کاربرد دارد و فقط دو استان سیستان و بلوچستان وخراسان جنوبی در کشور ذخایر منیزیت را دارند  

فیض عضو هیات مدیره این واحد فراوری درخصوص راه اندازی فاز دوم این مجموعه گفته : امیدواریم باراه اندازی فاز دوم کارخانه بتوانیم برای تعداد بیشتری از افراد اشتغالزایی کنیم و تولیدات خود را افزایش دهیم.

 

 رنگین کمان معادن کشور؛ پنهان در ابرهای بی توجهی

سيستان و بلوچستان از منظر ساختار زمين شناسي خاستگاه مناسبي براي انواع مواد معدني است به طوري كه تنوع كاني هاي معدني شناسايي شده در آن نشان دهنده استعداد بالقوه در اين بخش است.

 از 60 نوع ماده معدنی در کشور 25 نوع آن در 330 معدن سیستان و بلوچستان یافت می شود.

سيستان و بلوچستان يكي از بزرگترين ذخيره گاه هاي سنگ هاي تزييني ساختماني و نماي کشور را هم داراست.

به گفته رئيس سازمان صنعت ، معدن و تجارت سيستان و بلوچستان : ذخاير قطعي سنگ هاي تزئيني و نما شامل گرانيت، مرمر ، تراورتن و مرمريت يافت شده این استان  236 میلیون و 649 هزار تن است.

از جمله سنگ هاي ساختماني سیستان و بلوچستان مي توان به سنگ هاي گرانيت اشاره كرد كه بيشترين ذخيره آن در جنوب و جنوب شرق استان واقع شده است.

28 فقره ازمعادن سیستان و بلوچستان مربوط به معادن سنگ های گرانیتی است و این استان به علت دارا بودن  یکی از بزرگترین توده های گرانیتی کشور(باتولیت زاهدان) به طول 100 کیلومتر و عرض حدود 20 کیلومتر امکان راه اندازی صدها معدن سنگ گرانیت را دارد. 

حال با این ویژگی ها که سیستان و بلوچستان را به رنگین کمان معادن کشوربخصوص سنگ های تزیینی تبدیل کرده است، اما معادن این بخش استان شرایط مناسبی ندارند.

سيستان و بلوچستان يكي از استان هاي مستعد در زمينه سرمايه گذاري به ويژه در بخش معدن است، صدها معدن متنوع و رنگارنگ گنج هاي نهفته اي هستند كه سرمايه گذاران را به خود مي خوانند و به شايستگي مي توانند سفره بسياري از خانواده ها را رنگين كنند.

استان سيستان و بلوچستان با پهنه وسيع زميني و دسترسي آسان به بخش هاي مختلف طبيعي، تجاري، ترانزيتي، گردشگري، شيلاتي، صنعتي و معدني يكي از مناطق مهم و برخوردار كشور بويژه در حوزه معدن است، معادني كه كاني هاي فلزي و غيرفلزي گرانبها چون طلا و سنگ هاي زينتي گوشه اي از اين گنج هاي وجودي آن به حساب مي آيند.

سهم قابل توجه معادن و ذخائر معدني در شكل گيري صنايع استان اهميت بخش معدن را به عنوان زير ساخت توسعه و تامين كننده مواد اوليه صنايع بزرگ و پايدار نشان مي دهد.

از جمله ظرفيت ها و ذخائر معدني كشف شده در اين بخش از كشور به تفكيك مواد معدني و بر اساس گواهي هاي كشف شده شامل مس، آنتيموان، تيتانيوم، سنگ آهن و آهن پلاسري ، سرب، روي، طلا، منگنز، كروميت، قلع، تنگستن و كانسارهاي غيرفلزي نظير تالك، منيزيت، گل سفيد، فلدسپات، كائولن، سيليس و سنگهاي ساختماني بويژه گرانيت بستري مناسب براي سرمايه گذاري بخش خصوصي ايجاد كرده است.

استان سيستان و بلوچستان سومين پهنه كروميتي خاورميانه را دارا است كه متاسفانه تاكنون از اين فرصت گرانبها بهره برداري چنداني نشده است.

توجه به سرمايه گذاري خصوصي با نظارت و هماهنگي بخش دولتي از جمله عواملي است كه مي تواند رونق اقتصادي، تجاري استان و منطقه را در پي داشته باشد.

اين استان با داشتن جوانترين جمعيت در ميان استان هاي كشور نيازمند فراهم كردن شغل براي اين قشر جوان است كه بهره گيري از ظرفيت معادن يكي از راهكارهاي مهم در ايجاد اشتغال پايدار براي آنان است.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

 



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید