سهام نمادهای معدنی و فلزات اساسی به نقطه بسیار مطلوبی رسیده

سهام نمادهای معدنی و فلزات اساسی به نقطه بسیار مطلوبی رسیده و از آنجا که شرکت های معدنی و فولادی با زیان انباشته مواجه نیستند و عمدتا سودده و افزایش سرمایه‌های سنگین را در پیش دارند

سهام نمادهای معدنی و فلزات اساسی به نقطه بسیار مطلوبی رسیده
1399/07/21 | 13:35:41

پس از ریزش نسبتا سنگین بازار سهام در اواخر مرداد و اوایل شهریورماه امسال، هم اکنون قیمت سهام نمادهای معدنی و فلزات اساسی به نقطه بسیار مطلوبی رسیده و از آنجا که شرکت های معدنی و فولادی با زیان انباشته مواجه نیستند و عمدتا سودده و افزایش سرمایه‌های سنگین را در پیش دارند این‌بار آنان مورد اعتماد و توجه سرمایه‌گذاران واقع شده و رهبری بازار را به دست گرفته‌اند.

 

از نیمه دوم سال ۹۸ بازار سرمایه که پیش از این میزبان تعداد محدودی از فعالان اقتصادی بود با حمایت و تبلیغات دولت مورد توجه عامه مردم قرار گرفت، در حالی که این اقبال عمومی یک پاشنه آشیل داشت و آن ناآشنایی عامه با روند فعالیت‌های بازار بورس بود. بسیاری از کسانی کد بورسی دریافت کردند، حتی به درستی با نحوه کار سامانه معاملات آنلاین آشنا نبودند چه برسد به بررسی بنیادی و مطالعه شرکت ها؛ بسیاری از تازه واردان حتی حوزه فعالیت و نام غیر بورسی نماد خریداری شده خود را نمی‌دانستند و با آن آشنا نبودند. 

 

زمستان ۹۸ تنور داغ تر شد و دولتی‌ها هر روز بیشتر از دیروز از ظرفیت‌های بازار سرمایه برای جذب نقدینگی سرگردان در کشور صحبت کردند.

 

در همین راستا در قانون بودجه پیش‌بینی شد تا دولت بخشی از هزینه‌های خود را در سال ۹۹ از طریق فروش سهام دولتی به صورت صندوق های ETF تامین نماید، با آغاز سال ۹۹ افزایش لجام گسیخته قیمت دلار سیگنال قدرتمندی شد برای  صعود ارزش سهام شرکت های بورسی .

 

قیمت بسیاری از سهم ها به‌طور روزانه بالا می‌رفت و هر روز ده‌ها هزار نفر جلوی دفاتر پیشخوان دولت برای دریافت کد بورسی و ورود به بازار سرمایه درصف می‌نشستند.

 

 زیرساخت های فنی هسته معاملات بورس و پنل معاملات کارگزاری‌ها هم آماده این حجم از حضور مردم در بازار سرمایه نبود و موجب بروز مشکلات و به‌هم خوردن روند منطقی بازار سرمایه شد .

 

سود نجومی این سهم در قیاس با بازارهای موازی موجب حضور گسترده‌تر مردم به عنوان فعال بازارسرمایه شد در سال های گذشته سهم هایی که ارزش بازار «Marketcap» بزرگتری داشتند در عین ارزندگی به‌علت تحرکات کمتر به جهت نبود پول کافی در بازار برای رشد کمتر مورد توجه قرار گرفته بودند اینک به کانون توجه سرمایه‌گذاران جدید و پول های تازه نفس تبدیل شدند.

 

در این میان دو گروه فلزات اساسی و پالایشی که به قول کارشناسان به دلیل سنگین بودن سخت حرکت می‌کردند، بهار ۹۹ در رشد قیمت سهام گوی سبقت را از یکدیگر می ربودند.

 

صف های میلیاردی خرید سهام شرکت مس ملی ایران (فملی) فولاد مبارکه (فولاد) پالایشگاه نفت اصفهان (شپنا) و سایر شرکت‌های این گروه روز به روز سنگین تر می شد تا جایی که برخی از کارشناسان با مقایسه حجم تولیدات این شرکت ها با شرکت‌های هم طراز خارجی به اور ولیو  «overvalue» شدن مارکت کپ این شرکت‌ها اشاره کرده و در ارزندگی سهام آنان در قیمت‌های بالا ابراز تردید کردند، برخی دیگر از کارشناسان با این توجیه که به واسطه تحریم‌ها راه اندازی صنایع مشابه برای کشورمان تقریباً غیرممکن شده و همچنین ایجاد و راه‌اندازی آن‌ها بسیار زمان‌بر است.

 

با مطرح کردن ارزش جایگزینی بر مبنای دلار ‌روز ، شرکت‌های فوق را حتی در قیمت‌های بالاتر ارزنده می دانستند این در حالی بود که شرکت‌های گروه فلزات اساسی و معدنی عمدتاً سودده بودند و در شرایط تحریم نفت بار عمده تامین ارز کشور را به دوش می‌کشیدند.

 

از سوی دیگر گروه خودرویی که تقریباً تمام شرکت‌های آن زیان‌ده هستند و به دلایل مختلف بیشتر درگیر قیمت گذاری های دستوری است برای مدتی رهبری بازار سرمایه را در دست گرفت گروهی که از دید اکثر کارشناسان ارزش بازارشان بیش از ارزش واقعی بود موجب شد که همین گروه خودرویی رکورد دار بیشترین ریزش از سقف تاریخی در شهریور ۹۹باشد ریزشی که بازار را به کما برد و همه دنبال رهبری جدید برای خروج این بیمار از کما بودند.

 

سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع معدنی و فولاد با توجه به بازارهای جهانی می‌تواند بیشترین امنیت سرمایه‌گذاری را برای سهامداران به همراه داشته باشد این اتفاق نه تنها برای سهامداران مثبت خواهد بود بلکه با تصویب قانون افزایش سرمایه از طریق صرف سهام در مجلس شورای اسلامی می‌تواند به توسعه کشور و اشتغال زایی منجر شود از همین رو شرکت های معدنی و فولادی باید توجه ویژه‌ای به مدیریت  امور سهام خود داشته باشند .

 

این شرکت ها باید با بازارگردانی حرفه‌ای و در جهت اطمینان خاطر سرمایه‌گذاران ارزش سهام خود را حفظ کرده و در عین حال در عمق بخشیدن به آن به‌صورت منطقی و در زمان مقتضی تلاش کنند تا به اعتماد شکل گرفته از سوی مردم خدشه ای وارد نشود.

 

اتفاقی که به نظر می رسد با محوریت ایمیدرو در حال شکل گیری است و در نهایت این پیام را برای سرمایه‌گذاران خواهد فرستاد که نمادهای معدنی و فلزی درست‌ترین انتخاب برای سرمایه گذاری های میان مدت و بخصوص طولانی مدت هستند.

 نشریه «پیام آوران معدن و فولاد» به عنوان نشریه تخصصی معدن و صنایع معدنی  این شماره خود را به بررسی نمادهای این حوزه در بازار سرمایه پرداخته و ۱۵ نماد برتراین حوزه را بررسی نموده است محتوای تولید شده نه تنها فعالان و کارشناسان این صنعت را با طرح ها و ارزش واقعی شرکت ها آشنا می‌کند بلکه برای همه سهامداران بازار سرمایه می‌تواند به عنوان یک منبع قابل اتکا و چراغ راه مورد استفاده ، بررسی و استناد قرار بگیرد این شماره پیشکش همه فعالان بازار بورس می شود تا با آگاهی از شرایط فعلی شرکت ها و ارزش واقعی آنها و همچنین توجه به طرح‌های توسعه به چشم انداز مناسبی از عملکرد شرکت ها دست پیدا کنند و با چشمان باز برای آینده خود و خانواده سرمایه گذاری کنند.

 

از سوی دیگر پیگیری های ایمیدرو برای بازارگردانی فعال در شرکت های معدنی نقطه امیدواری دیگری است که بیش از پیش این گروه را برای فعالان بازار سرمایه جذاب می کند به نظر می رسد برای سرمایه گذاری بلند مدت گروه معدنی و فلزی از گزینه های کم ریسک بازار باشد.
منبع: ایرنا


کلمات کلیدی :


معدن فولاد بورس اقتصاد

شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید