پیام مهندس محمدرضا بهرامن

پیام رییس خانه معدن ایران به بانک جامع معدن و صنایع معدنی ایران

پیام مهندس محمدرضا بهرامن
1399/07/16 | 16:09:58

معدن و صنایع معدنی از جمله اصلی‌‎ترین سرمایه‌‎های خدادادی است امروزه در جهان انجام فعالیت‌‎هایی در راستای افزایش ارزش افزوده مواد اولیه بیش از پیش اهمیت دارد. 

گسترش و پیشرفت صنایع معدنی و تبدیل مواد معدنی خام به محصولات نهایی قابل استفاده، علاوه بر اینکه سبب استفاده بهینه از این منابع  می‌‎شود، خود عاملی موثر در جهت اشتغال‌‎زایی، رفاه عمومی، بومی‌‎سازی توانمندی‌‎ها و به دنبال آن صدور خدمات فنی و مهندسی شود.

ایران در زمره غنی‌‎ترین کشورهای جهان از این منظر می‌‎باشد. وجود چنین موهبت الهی و نقش آن در اقتصاد ملی توجه هر چه بیشتر به آن را با تکیه بر دانش و تجربه طلب می‌‎کند. با تاکید بر اقتصاد مقاومتی به عنوان استراتژی کلان کشور، افزون بر تاثیرات چشمگیر این حوزه در اقتصاد ملی، توان ارز آوری مواد و محصولات معدنی می‌‎تواند عاملی مهم و موثر در نیل به سمت توسعه پایدار کشور باشد.

امروزه فناوری نانو در صنایع معدنی، روش ها و فرآیندهای تولید برخی از مواد معدنی آثار کاربردی خود را نشان داده است. فرآیند های تولید نانو ذرات طلا، نانو ذرات تیتانیوم، نانو ذرات کلسیت و سیلیس از جمله آنها محسوب می شود.

از این رو شکل گیری کمیته نانو فرآوری در معادن که در محل خانه معدن ایران فعالیت خود را دنبال خواهد کرد، می‌‎تواند نقش ترویجی ایفا کند و ضمن معرفی آثار بهره گیری از آن در معادن به فعالان این بخش، زمینه ارتباط مطلوب دانشگاه با صنعت ومعدن را فراهم سازد .اطلاعات موجود نشان می دهد نانو ذرات امروزه از طیف وسیعی از مواد ساخته می شوند و معمولی ترین آنها نانو ذرات سرامیکی بوده که به بخش سرامیک های اکسید فلزی مانند اکسید های تیتانیوم، روی، آلومینیوم، آهن، و نانو ذرات سیلیکاتی (بیشتر به شکل ذرات نانو مقیاسی رس ) تقسیم می شود.

سرمایه‌‎گذاری در تمامی سطوح فعالیت‌‎های معدنی جز با شناخت دقیق توانمندی‌‎های صنعتی و معدنی محقق نخواهد شد. البته با توجه به لزوم توسعه حوزه‌‎های پایه، امروزه در بخش معدن توسعه و گسترش اکتشافات پایه و تفضیلی بیش از دیگر حوزه‌‎ها مهم و حیاتی بوده و سرمایه‌‎گذاری بیشتری را نیاز دارد. 

از این‌‎رو انتشار پیوسته بانکی مدون و به روز از توانمندی‌‎های فعالین و متخصصین معدنی، با تقسیم‌‎بندی‌‎ دقیق و مطابق با استانداردهای بین‌‎المللی می‌‎تواند افقی روشن را برای جذب سرمایه‌‎های بین‌‎المللی بگشاید.

خانه معدن ایران انتشار ویرایش جدید بانک جامع معدن و صنایع معدنی را در راستای نکات فوق، ضروری دانسته و امید دارد با همکاری همه جانبه تمامی دست اندرکاران معدنی کشور، شاهد رشد روزافزون کارایی و پویایی این بانک به عنوان تنها شناسنامه ملی معدن و صنایع معدنی ایران باشیم.

 



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید