پیام دکتر مرتضی احمدی

پیام رییس انجمن مکانیک سنگ ایران به بانک جامع معدن و صنایع معدنی ایران

پیام دکتر مرتضی احمدی
1399/07/16 | 15:28:19

سرزمین ایران زمین با شرایط اقلیمی ویژه و متنوع از رشته کوه‌های بلند با توده سنگ‌های ستبر مقاوم, تا مناطق تکتونیزه و گسل خورده, تا سرزمین‌های ماسه‌ای ساحلی و مردابی, تا پهنه‌های کویری و شن‌های روان و گنبدهای نمکی متعدد و دشت‌های وسیع, در نوع خود ممتاز و منحصر به فرد بوده به طوری که تمامی ویژگی‌های اقلیمی تمامی قاره ها را به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر آمار موجود گویای این واقعیت است که به لطف و موهبت پروردگار؛ ایران کشوری است که دارای تنوع معادن بوده و انواع مواد معدنی با کیفیت‌‎ها و مقادیر مختلف را در دل خود جای داده است.

پدیده‌های گوناگون اقلیمی و کوهستانی و همچنین مطالعات و اکتشافات انجام شده در کشور؛ حاکی از وجود پتانسیل‌های متعدد و متنوعی است که جهت پیشرفت و توسعه کشور و جلب و جذب سرمایه‌گذاری‌ها، توجه ویژه‌ای را طلب می‌کند.

یکی از پایه‌های زیربنایی و اساسی مدیریت توسعه پایدار در وهله اول توجه کافی به شرایط اقلیمی و پتانسیل‌های موجود کشور و مطالعه میدانی بوده و در گام بعدی برنامه‌ریزی در توسعه زیرساخت‌ها و استفاده بهینه از ذخایر خدادادی است. ایجاد اشتغال مولد و رفع محرومیت‌ها از دغدغه‌های اساسی و همیشگی مدیریت کلان کشور بوده است و این نگرانی بدون توجه به زیرساخت‌های توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری کلان در این زمینه مرتفع نمی‌شود. در شرایط مختلف اقتصادی و سیاسی؛ همواره معدن و صنایع معدنی یکی از پایدارترین ستون‌‎های اصلی حمایت کننده کشور بوده است و این مهم توجه بیش از پیش به این حوزه را طلب می‌‎کند. لذا توجه ویژه به مباحث معدن و صنایع معدنی به یکی از بهترین فرصت‌‎ها در کشور است.

اهمیت معدن به عنوان یک حوزه مادر تخصصی و نیاز به بهره‌مندی از دانش عملی و نظری روز جهان برای ایمنی و بهره‌وری لازم از یکسو نیازمند توجه ویژه مسوولین کشوری بوده و از سوی دیگر اهتمام, به روز بودن و قابلیت استفاده از جدیدترین اطلاعات علمی توسط محققین، متخصصین و کارشناسان را می‌طلبد. با توجه به لزوم بهره‌‎گیری از تخصص مکانیک سنگ و مهندسی سنگ در پایداری و بهره‌‎برداری هرچه بهتر منابع معدنی، انجمن مکانیک سنگ ایران با درک جایگاه علمی و عملی این تخصص در سطح ملی پویایی مستمر داشته و همواره در معرفی جایگاه محققین و متخصصین این مرز و بوم کوشا بوده است. 

اقدام در تهیه بانک جامع معدن و صنایع معدنی به عنوان شناسنامه ملی معدن و صنایع معدنی ایران گامی مؤثر در ایجاد ارتباط مفید، راحت و سازنده بین دست‌اندرکاران این حرفه و معرفی شایسته تواناییهای بومی این حوزه به جهانیان می‌باشد.

 



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید