پیام مهندس محمدرضا اشگبوسی

پیام دبیر انجمن صنفی کارفرمایان ژئوسنتتیک به بانک جامع معدن و صنایع معدنی ایران

پیام مهندس محمدرضا اشگبوسی
1399/07/16 | 13:58:59

تولید ملی و حفظ سرمایه ملی شعار توامانی است که اگر رعایت گردد کشور در مسیر پیشرفت و آبادانی قرار خواهد گرفت.

شرایط خاص اقتصادی کشور و وضعیت بودجه های عمرانی که تاثیر مستقیم بر رشد و توسعه صنعت ژئوسنتتیک دارد انجمن را بر آن داشته است تا به راهکارهای جدید نگاه ویژه ای داشته باشد.

مطابق مطالعات انجام شده استفاده از مصالح ژئوسنتتیک در ایران هنوز در ابتدای راه است. در کشورهای اطراف به دو دلیل بستر استفاده از مصالح ژئوسنتتیک در حال رشد و توسعه است.

 دلیل اول وجود تولید کنندگان قوی بین المللی در داخل این کشورها می باشد. بدین طریق که بسیاری از شرکتهای پیشرو این عرصه هم اکنون با سرمایه گذاری مستقیم در حال تولید داخل این کشورها می باشند. 

دلیل دوم: وجود پروژه های بین المللی با سرمایه گذاری گروههای اقتصادی بزرگ است. بسیاری از پروژه ها مشاور بین المللی دارند و این دانش نهادینه عملا فرایند ورود مصالح ژئوسنتتیک به اسناد مناقصه و در نهایت اجرای پروژه را هموار کرده است.

پس یکی از ماموریتهای آینده انجمن و کل صنف تلاش در جهت ایجاد زمینه سرمایه گذاری خارجی در زمینه تولید این مصالح در کشور می باشد. ورود به این عرصه عملا بازار صادراتی مصالح تولیدی ایران را به کشورهای همسایه و حتی اروپایی و آفریقایی خواهد گشود.

نکته بعدی عدم وجود و یا خروج شرکتهای سرمایه گذار خارجی در پروژه های زیربنایی ایران بوده است که این خود نیاز به یک نهضت همه جانبه در تمامی ارکان مهندسی و مدیریتی کشور دارد.

در یک کلام هم اکنون در کشور به سرمایه گذاری خارجی چه در تولید و چه در انجام پروژه های عمرانی نیازمندند است.

در این جهت نیاز به آموزش و ایجاد فضای اطمینان بخش برای سرمایه گذار در بازار پرسود ایران احساس می گردد.

کار زیادی داریم تا زیرساختهای جهانی شدن را در کشور تامین کنیم. تنگ نظریها و منافع کوتاه مدت مانند شنهایی در زیرپایمان خواهند بود ولی با ایمان به کار و فکر ایرانی و اسلامی جهانی شدن را آغاز خواهیم کرد.

در این هدف بزرگ انجمن سعی در ایجاد دانش بومی و ارایه یک تصویر مناسب از صنعت ژئوسنتتیک ایران در آنسوی مرزها بعنوان یک ماموریت جدید اضافه بر اهداف قبلی خواهد داشت.

با توجه به گسترش روزافزون استفاده از محصولات ژئوسنتتیک در حوزه های مختلف مهندسی به ویژه مهندسی معدن، انتشار ویرایش دوم بانک جامع معدن و صنایع معدنی فرصت مناسبی برای شناساندن هرچه بیشتر توانمندی های کشورمان در این حوزه خواهد بود. از این رو برای دست اندرکاران این پروژه آرزوی توفیق می شود.

 



شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

رویش باورها در دل کویر

شرکت فناوران طیف صنعت کویر

طراحی و ساخت سیستم مکانیزاسیون جا به جایی مواد و اجسام

شرکت معدنی آهن آجین (آجیمکو)

گروه آجین متشکل از شرکت معدنی آهن آجین، شرکت معدنی مهر آجین، ...

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

چادرملو، نماد توسعه پایدار - پیشگام در تکمیل زنجیره تولید